Gaskontroll

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nog har man känt när det går för fort. Har man tur kommer man undan med kallsongbyte men oftast kasar det bara undan och ut i periferin i andra fall ser man enda hem till sthlm från gälleråsen när det highsidar iväg.

Jag tycker vi vänder oss till Trigger. Han verkar ha järnkoll på det här med att sladda. Han kan säkert reda ut en hel där här! :D
http://media.putfile.com/Triggers-slide

Aj då...här kommer gamla synder i ljuset.
Nåja, inget kontrollerat för 5 öre...men släppte aldrig gasen annat än att jag tippade av 2% och lät skiten hamna där den hamnade....i depåinfarten....dumt att köra ut där sen...men men...
Varma CT2 är fulla av överaskningar...hade lite små släpp innan men åkte klart långsamare igenom denna klunga så jag räknade inte med några problem....
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Kul tråd

Håkan Ohlsson åkte runt A-torp på 1.42.8 i våras
Undra hur mycket han sladda:tungan
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Nog har man känt när det går för fort. Har man tur kommer man undan med kallsongbyte men oftast kasar det bara undan och ut i periferin i andra fall ser man enda hem till sthlm från gälleråsen när det highsidar iväg.

Jag tycker vi vänder oss till Trigger. Han verkar ha järnkoll på det här med att sladda. Han kan säkert reda ut en hel där här! :D
http://media.putfile.com/Triggers-slide

WTF, det är nåt speciellt med den svängen, gjort precis samma grej själv, och en annan på en duccekörning som gjorde samma sak men hamnade i räcket. :näsblod
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Aj då...här kommer gamla synder i ljuset.
Nåja, inget kontrollerat för 5 öre...men släppte aldrig gasen annat än att jag tippade av 2% och lät skiten hamna där den hamnade....i depåinfarten....dumt att köra ut där sen...men men...
Varma CT2 är fulla av överaskningar...hade lite små släpp innan men åkte klart långsamare igenom denna klunga så jag räknade inte med några problem....

Var inte blyg nu. Full koll, visst?!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lika väl som garagevändningen som är en övning som försvann, var en av de bästa övningar man kan träna.
Töntigt tycker många, men icke!
Där byggs de subtila reaktionerna upp, och det är precis de reaktionerna man använder uppe i fart, och som alla vet, det är rygmärgsreflexer som räddar, inte att behöva tänka hur man löser en situation.
Det hinns inte.

Det har jag reflekterat över här på senaste också. Jag började köra motorcykel på riktigt när jag tog körkortet 16 år gammal. Då tyckte man verkligen att det var en pina med garagevändningen. Nu när man börjar åka fort så händer det att man tränar garagevändning för vissa moment i åkningen :tummenupp

Verkligen en suverän övning. Den borde finnas kvar!

Ang filmklippet me sladden så tror jag att det är snudd på att han hade kunnat reda ut den där om han hållit kvar på gasen, om inte annat hade han bara lagt ikull i en lowsider. Det är verkligen ett typsikt exempel på naturliga reaktioner, naturliga reaktioner som blir ännu starkare när man kör en RR-hoj och man har hög hastighet :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ang filmklippet me sladden så tror jag att det är snudd på att han hade kunnat reda ut den där om han hållit kvar på gasen, om inte annat hade han bara lagt ikull i en lowsider. Det är verkligen ett typsikt exempel på naturliga reaktioner, naturliga reaktioner som blir ännu starkare när man kör en RR-hoj och man har hög hastighet :)

Det är min bestämda övertygelse att på en RR-hoj så krashar man eller så krashar man inte ganska oavsett hur man hanterar gasen när det släpper. Har det gått så långt att man slängs av hojen om man tippar av så har det också gått så långt att man inte räddar situationen genom att fortsätta gasa. Det finns naturligtvis gränsfall men förutom egna erfarenheter så är det flertalet riktigt duktiga förare som hävdar samma sak. Släpper det ordentligt för tidigt ur en böj så är det inte mycket att göra. Släpper det i ett "räddningsbart" ögonblick så är det oftast bättre för varvtiden och flytet att hålla i gasen men du håller dig på hjulen oavsett.

Misstänker att detta inte är fallet med en motard/speedway/isracinghoj då man där kan köra kontrollerat med mycket bredare ställ utan problem men där man skulle bli avslängd om man hastigt tippade av på gas.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är min bestämda övertygelse att på en RR-hoj så krashar man eller så krashar man inte ganska oavsett hur man hanterar gasen när det släpper. Har det gått så långt att man slängs av hojen om man tippar av så har det också gått så långt att man inte räddar situationen genom att fortsätta gasa. Det finns naturligtvis gränsfall men förutom egna erfarenheter så är det flertalet riktigt duktiga förare som hävdar samma sak. Släpper det ordentligt för tidigt ur en böj så är det inte mycket att göra. Släpper det i ett "räddningsbart" ögonblick så är det oftast bättre för varvtiden och flytet att hålla i gasen men du håller dig på hjulen oavsett.

Misstänker att detta inte är fallet med en motard/speedway/isracinghoj då man där kan köra kontrollerat med mycket bredare ställ utan problem men där man skulle bli avslängd om man hastigt tippade av på gas.

Det må hända att det är svårare att känna små släpp bak på en RR-hoj, man ju bra mycke mer över framhjulet än vad man gör på andra hojjar!

Du borde ju köra så fort genom kurvorna att du ligger och gungar på framändan/bakändan med gasen? Att du känner att framändan kasar lite, ger lite mer gas, bakändan kasar, pausar lite, framändan kasar osv. Fast jag vet inte, det kanske är mycke svårare att känna på en RR hoj? De jag mailat med som kör på hög nivå i både supermoto och RR säger att det är lättare att känna framändan

I den där sladden går han garanterat på styrstoppen eller iaf rör tanken me ytterhanden och det är först då han märker "det här kommer aldrig gå bra" och tvärsläpper av gasen, cykeln rätar upp sig (av att den står mot styrstoppen) och får fäste och han flyger av. Hade han pausat gasen när det började sladda hade den aldrig gått ut lika långt och den hade rätat upp sig igen. Hade han hållit i gasen och följt med runt kunde han "fått tillbaka styrningen", men det är svårt att veta när han gick över från att sladda på påslag till att det sladdar på avslag, det kan ha varit så att det inte gick rädda också... Men, hade han hållit kvar gasen så hade han lowsidat iaf.

Det går väldigt fort och man hinner inte tänka hur man ska göra, det måste ske "på instinkt". Samma sak me att känna om man har grepp eller inte, det är något som man måste träna in att känna av. Och som ni säger, så är det väldigt dyrt att göra det på en sporthoj...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Du borde ju köra så fort genom kurvorna att du ligger och gungar på framändan/bakändan med gasen? Att du känner att framändan kasar lite, ger lite mer gas, bakändan kasar, pausar lite, framändan kasar osv. Fast jag vet inte, det kanske är mycke svårare att känna på en RR hoj? De jag mailat med som kör på hög nivå i både supermoto och RR säger att det är lättare att känna framändan

I den där sladden går han garanterat på styrstoppen eller iaf rör tanken me ytterhanden och det är först då han märker "det här kommer aldrig gå bra" och tvärsläpper av gasen, cykeln rätar upp sig (av att den står mot styrstoppen) och får fäste och han flyger av. Hade han pausat gasen när det började sladda hade den aldrig gått ut lika långt och den hade rätat upp sig igen. Hade han hållit i gasen och följt med runt kunde han "fått tillbaka styrningen", men det är svårt att veta när han gick över från att sladda på påslag till att det sladdar på avslag, det kan ha varit så att det inte gick rädda också... Men, hade han hållit kvar gasen så hade han lowsidat iaf.

Det går väldigt fort och man hinner inte tänka hur man ska göra, det måste ske "på instinkt". Samma sak me att känna om man har grepp eller inte, det är något som man måste träna in att känna av. Och som ni säger, så är det väldigt dyrt att göra det på en sporthoj...

Tror vi säger precis samma sak och håller med varandra. När det går riktigt fort känns det att det småkasar och släpper både bak och fram och detta reglerar man med små justeringar av gas och nedlägg/styrinput.

Det är ju så klart absolut bäst att känna när det börjar sladda för mycket och slå av lite grann på gasen (eller iaf inte ge mer) och därmed förhindra att baken driver ut för mycket. Men det jag menade är att om det har gått så långt att du blir avkastad om du tippar av på gas, då har det oftast också gått så långt att du heller inte hämtar hem det genom att hålla kvar gas.

Så jag hävdar att det oftast är fel att säga att man hade räddat en highsider om man bara hade hållt kvar gasen. Det hade mest troligt gått snett oavsett vilket.

EDIT: Angående det sista så behöver det inte bli dyrt att träna på att sladda lite grann på en sporthoj. Om man bara kör fortare och fortare och tar det i små små steg så börjar det förr eller senare sladda lite lagom oh dagens däck tycker jag släpper mycket kontrollerat. Så om man inte slarvar med gasen så ska det kunna gå kontrollerat. Dock är det rätt sällan, iaf för mig, som det sladdar så mycket att det syns. Möjligen på en 1000cc med sunkiga däck :)
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det må hända att det är svårare att känna små släpp bak på en RR-hoj, man ju bra mycke mer över framhjulet än vad man gör på andra hojjar!

Du borde ju köra så fort genom kurvorna att du ligger och gungar på framändan/bakändan med gasen? Att du känner att framändan kasar lite, ger lite mer gas, bakändan kasar, pausar lite, framändan kasar osv. Fast jag vet inte, det kanske är mycke svårare att känna på en RR hoj? De jag mailat med som kör på hög nivå i både supermoto och RR säger att det är lättare att känna framändan

I den där sladden går han garanterat på styrstoppen eller iaf rör tanken me ytterhanden och det är först då han märker "det här kommer aldrig gå bra" och tvärsläpper av gasen, cykeln rätar upp sig (av att den står mot styrstoppen) och får fäste och han flyger av. Hade han pausat gasen när det började sladda hade den aldrig gått ut lika långt och den hade rätat upp sig igen. Hade han hållit i gasen och följt med runt kunde han "fått tillbaka styrningen", men det är svårt att veta när han gick över från att sladda på påslag till att det sladdar på avslag, det kan ha varit så att det inte gick rädda också... Men, hade han hållit kvar gasen så hade han lowsidat iaf.

Det går väldigt fort och man hinner inte tänka hur man ska göra, det måste ske "på instinkt". Samma sak me att känna om man har grepp eller inte, det är något som man måste träna in att känna av. Och som ni säger, så är det väldigt dyrt att göra det på en sporthoj...


Kurvor där det är möjligt att ligga och "känna" på släppen är ganska få i detta landet. Enda jag kan komma på så här på rak arm är karusellen på anderstorp, annars ligger man sällan och kasar växelvis mellan fram och bak. Man bromsar ju sent in i böjen, möter på med gas och ger så mycket man vågar och klarar på utgång.

Generellt undrar jag hur ni kan sitta och analysera er körning under tiden ni kör, ni som kan förklara så bra? Jag har fullt skägg med att köra, fundera kan man göra efteråt i depån, eller på sjukan om det inte gick bra att gå på gas så tidigt som man trodde.....
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Generellt undrar jag hur ni kan sitta och analysera er körning under tiden ni kör, ni som kan förklara så bra? Jag har fullt skägg med att köra, fundera kan man göra efteråt i depån, eller på sjukan om det inte gick bra att gå på gas så tidigt som man trodde.....

Ah men det där stefan handlar om talang så du ska inte försöka förstå dig på det ;)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
kör, ni som kan förklara så bra? Jag har fullt skägg med att köra, fundera kan man göra efteråt i depån, eller på sjukan om det inte gick bra att gå på gas så tidigt som man trodde.....
Moahahaha :D Ibland är du roligare än du vet om, men visst är det som du säger att man funderar väl mest efter ett pass, man har annat att göra när man kör och då hinns det ofta inte med några djupare funderingar.



Väldigt många kommer att klicka på efter men det händer inget
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Talang är det om man är snabbare än du. Vi dödliga satsar mer på hårdträning.

;) Visst är det så... Talang är få förunnat - vi andra får kämpa istället.
Men nog tycker jag man ofta ut ur böjarna har tankegångar i stil med "Kom igen kom igen, lite mer gas, såja såja, lite till lite till - handjävel släpp självbevarelsedriften och gasa nu då!! och däääär .. fullt spett. Neh, satan också, inte ens tendens till ett litet släpp, kan gå på tidigare och hårdare nästa gång"... Så nog analyserar man körningen även när man kör?!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Don, vi har nog ganska lika åsikt :)

De sladdar man tjänar på - på asfalt är inte sånna som syns särskilt väl!

Generellt undrar jag hur ni kan sitta och analysera er körning under tiden ni kör, ni som kan förklara så bra? Jag har fullt skägg med att köra, fundera kan man göra efteråt i depån, eller på sjukan om det inte gick bra att gå på gas så tidigt som man trodde.....

En del analyserar man på banan, oftast på rakorna då man vilar, men det mesta tänkandet gör jag i sängen ;) Jag ligger ofta och simulerar körningen i huvudet och försöker förstå varför det blir si å så. Det har tillåme hänt när jag inte kunnat sitta på cykeln på ett tag att jag tränat in en viss ändring i huvudet och sen när jag kommit ut på banan så har det suttit direkt :)

Fast å andra sidan är det många som tycker att jag inte har något liv heller ;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
;) Visst är det så... Talang är få förunnat - vi andra får kämpa istället.
Men nog tycker jag man ofta ut ur böjarna har tankegångar i stil med "Kom igen kom igen, lite mer gas, såja såja, lite till lite till - handjävel släpp självbevarelsedriften och gasa nu då!! och däääär .. fullt spett. Neh, satan också, inte ens tendens till ett litet släpp, kan gå på tidigare och hårdare nästa gång"... Så nog analyserar man körningen även när man kör?!

Knappast i realtid, mer så att man gasar lite tidigare nästa varv. I karusellen, samt ut på rakan på falken är nog de enda ställen där jag gasar så att jag känner att det släpper, men jag blir skitskraj varje gång.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Talang är det om man är snabbare än du. Vi dödliga satsar mer på hårdträning.

Ricky Carmichael säger själv "I am not the most talented rider out there". Han tränar bara mer än alla andra :tummenupp

Jag har inte mycke till talang heller, jag tränar på heltid istället (iaf den här månaden) :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Både rolig och sorglig tråd.
Personligen är jag en sopa på både lera och asfalt men nog fan behöver jag fundera på dagens åkning innan jag somnar för att förbättra mig.

För tre dagar sedan gjorde jag min första asfaltsbaserade highsider, lekte med kopplingen på blöt snorkall asfalt med gatmotarden i lågfart och helt plötsligt gick allt på tvären.
Gjorde naturligtvis alla fel man kan göra, tippade t.ex av. Sitter med blåmärke på lår och axel och funderar på hur jag ska tackla det nästa gång.

Som ren motionär och nöjesåkare, framför allt på crossbanor har jag sett ett mönster: ambitiösa, hårdtränande förare med analytisk förmåga har ofta grym teknik men begränsad talang och lyckas sällan väl på tävlingar.

På andra sidan har vi Ignorance-is-bless-förarna som bara har det.
Ganska ofta asociala rockstars som garvar åt alla som är sämre och hävdar att de få som är snabbare är det enbart på grund av bättre material/mer pengar.

Den första kategorin kan man ha mycket utbyte av, den andra är enbart intressant medan heaten går.

Att det sedan blir mer och mer ensamt ju närmare toppen man kommer gäller all verksamhet, fråga bara elitprogrammerare, problemlösare på stora företag, elitidrottare på alla nivåer och så vidare.
Skillnaden för oss andra sopor är om vi kan lära oss NÅGOT av er eller om vi bara är pinsamma nollor.

Apropå uppställ med R-hoj:

http://www.youtube.com/watch?v=-SBQRQlww_E

Hälsningar Martin, sketlångsam och nöjd med det.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Ricky Carmichael säger själv "I am not the most talented rider out there". Han tränar bara mer än alla andra :tummenupp

Jag har inte mycke till talang heller, jag tränar på heltid istället (iaf den här månaden) :tummenupp

Dohan sa väll något liknande på sin tid, något i stil med "Det är intressant att ju mer jag tränar, destå mer tur får jag enligt mina konkurrenter."
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Äre inte bara att köpa en hoj som har TC så slipper man diskutera och lära sig nåt på kuppen ?!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top