Gaskontroll

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Ok jag suger på roadracing. :tummenupp

Varför sa du att det var i regn när det inte var det?

Angående att köra på bakhjulet och att köra fort runt en bana så är ju självaste sajtägaren (Swedie för er som missat det) ett lysande exempel.

Den diskussionen har jag missat. Jag har kört hela Gälleråsen samt hela Sachsenring på bakslangen, och jag har kört förtare än Swedie de senaste racen. Vad betyder det då?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har kört hela Gälleråsen samt hela Sachsenring på bakslangen, och jag har kört förtare än Swedie de senaste racen. Vad betyder det då?

Att du är långsam och talanglös när det kommer till allt utom att slanga med din Honda Dax från 1974...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Varför sa du att det var i regn när det inte var det?



Den diskussionen har jag missat. Jag har kört hela Gälleråsen samt hela Sachsenring på bakslangen, och jag har kört förtare än Swedie de senaste racen. Vad betyder det då?

Jag trodde han tog tiden från regnet, har inte så stenkoll på tider på anderstorp. Döden2 är irriterad på mig sen jag la ut filmer från isen, av nån anledning.

Ja du det kanske innebär att du har bättre gaskontroll. :tummenupp
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Men jag är själv övertygad om att man har mycket att lära mellan diciplinerna, har jag köpt en cross nyligen som jag ska ha att träna på hela vintern och även i sommar mellan rr träningarna..

Ska göra samma sak till hösten, har nog inte råd till sommaren. Allmän hojkontroll kan man nog inte få för mycket av. Snurra några varv knappt 1 gång per vecka på rr hojen är alldeles för lite.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag är lite impad av att en enkel fråga om gaskontroll kan generera så mycket tyckande och så många ord.
Har ni inget att skruva på?? :D

Som svar på frågan säger jag att det faktiskt inte går att svara på eftersom det finns för många parametrar inblandade i körningen.
Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att prova själv med sin egen hoj, med de inställningar man gjort, med de däcken man har just den dagen med den temperaturen och den luftfuktigheten ...

HUR tar man då reda på det? Jo, med tålamod ...
Det finns en generell regel som alltid gäller:
DEN SOM VILL KÖRA FORT MÅSTE FÖRST LÄRA SIG ATT KÖRA MJUKT!!

När man kör mjukt så minimerar man dessutom risken att klota när man presterar en viss varvtid på en viss bana.
Att smyga upp till gränserna genom att köra lite fortare varje gång du passerar ger dig chansen att hitta gränsen utan att klota. När man passerat gränsen lite grann så klarar man böjen, men tappar tid och då är det dags att bryta upptrappningen.

Se ut 2 eller max 3 böjar på en bana och koncentrera inlärningen på dem. Kör avslappnat den övriga delen av varvet och analysera vad du gjorde och vad som hände ...
När de första böjarna sitter där, gå vidare till nästa. Blir du ifattkörd, omkörd eller frånkörd i en viss böj, kolla hur andra gör ... kör in som de gör även om det känns fel och dumt ... kanske det inte funkar för dig eller din hoj, men du har iaf försökt med en variant.

Alla kör lite olika. I början kan man lära sig en del av andra i depån, men när tempot kommit upp och det börjar gälla detaljer i körning och inställningar så reduceras antalet medtävlare som man kan snacka "samma språk" med, betydligt. Så är det bara :)
 

Dr.Bike

Guest
Oj!
En prestigetråd!
Bäst att läsa och lära!


Antagligen inbillar jag mig bara, men de med bäst gaskontroll har oftast kört i skogen oxå. Jag tror att man blir en komplettare mc-förare om man kört cross/enduro/grusbus nämligen.
Det skapar den klassiska ryggmärgsreflexen som berättar för stjärten och sedermera hjärnan att baken är på väg ut långt innan det verkligen sker.

Lika väl som garagevändningen som är en övning som försvann, var en av de bästa övningar man kan träna.
Töntigt tycker många, men icke!
Där byggs de subtila reaktionerna upp, och det är precis de reaktionerna man använder uppe i fart, och som alla vet, det är rygmärgsreflexer som räddar, inte att behöva tänka hur man löser en situation.
Det hinns inte.

Det här är inte bara jag som säger, utan även han som lärde oss snorisar att köra hoj en gång i tiden.
En fösrsynt man, men med ett ja-la klipp i rösten om det behövdes.
Och som han drillade oss på för oss till synes helt värdelösa övningar...
Vi ville juför fasen dra gasrullen i botten!
Inte köra mjukt, krypköra, balansera osv.
Allt det här visade sig dock (utan att vi fattade det) leda fram till god gaskontroll.

Men vad vet jag. Han hade säkert fel.
Jag vet iaf nu, att hans övningar räddat livet på mig mer än en gång.
Och ja, nånstans kör man nog ff enduro fast på rr-banan och det är väl anledningen till att man parkerar i apex :D

Det visade sig senare (han var ingen som skröt om sina meriter) att han var flerfaldig lagvärldsmästare i sixdays, tagit lagvasen i både guld och silver ett flertal gånger...
Haja att vi var impade.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Oj!
En prestigetråd!
Bäst att läsa och lära!
Nej gör inte det, det är få förunnat att kunna köra kontrollerat på sladd, den enda gången jag kör på sladd är när jag kör över alla sladdar som ligger i depån.

Min minst sämsta tid på Knudan är höga 1.09 och det helt utan sladd, jag skulle aldrig ens drömma om att ladda fullt med framhjulssläpp och vilt spinnande bakdäck, det kan bara sluta på ett sätt för min del.

Att se kungarna som kör MotoGP räcker för min del.

Man måste ibland inse sina egna begränsningar.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Nog har man känt när det går för fort. Har man tur kommer man undan med kallsongbyte men oftast kasar det bara undan och ut i periferin i andra fall ser man enda hem till sthlm från gälleråsen när det highsidar iväg.

Jag tycker vi vänder oss till Trigger. Han verkar ha järnkoll på det här med att sladda. Han kan säkert reda ut en hel där här! :D
http://media.putfile.com/Triggers-slide
 

Dr.Bike

Guest
Jag tycker vi vänder oss till Trigger. Han verkar ha järnkoll på det här med att sladda. Han kan säkert reda ut en hel där här! :D
http://media.putfile.com/Triggers-slide

Mäh Trintan!!
Du kommer INTE få pulitzerpriset i filmning av "THE händelse"
Snacka om västgötaklimax när kameran tappar höjd och filmar gräset!
Men men det finns fler bevis och vittnesmål om Triggers nåååågot lite tidiga utlös..jag menar gaspåslag!
Överkokta 2ct jo jag tackar...;)
Knallhet kille tror jag.
 

Dr.Bike

Guest
Det är ett sätt att se på saken...
Jag tycker det ser ut som att han blir rädd och släpper gasen.(Alltså aningen senare i tid.)

Likväl som jag tycker att han doppar fotpinnen och lyfter bakhjulet!
(många synsätt finns det)
Kanske gassläppet är ett resultat av fotpinnedoppen?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ja, det kan ju gå så här, han ritar ju lite lakrits iaf. Ser ut som att han ger gas mitt under maximalt nedlägg:

http://bikerpunks.com/videos/hard-crash-at-the-race-track.html

Ser ut som han matar på lite för mycket och får hjulspinn, när bakdelen börjar släppa och kasa så får han fäste igen, kanske slog han av på gasen eller något men det är jävligt svårt att spinna ut genom en kurva.

Sugo provade i högfartarn på Falken, hjulspinn i +160 är inte kul när man har fullt nerlägg, det är bara att invänta highside eller lowside.

Highsidern kommer om man släpper gasen och lowsidern om man fortsätter att spinna.

Teoretiskt så är det bättre att inte släppa gasen men hjärnan kanske inte riktigt vill göra som man borde.

Har man en jävla tur eller är otroligt duktig så reder man ut det, men dom flesta dödliga gör inte det.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min poäng var att han KANSKE kunde ha rett upp situationen om han inte släppt gasen!
Teoretiskt större chans men oddsen för att reda ut det är ändå låga.

Man fortsätter att spinna och driftar ut men den gaskontrollen man måste ha i detta läge tillåter väldigt små felmarginaler.

Det längsta svarta strecket jag någonsin gjort var nog när jag skulle lära mig att köra raceväxlat för första gången, jag råkade slå i tvåan istället för fyran i utgången på en kurva.

Bakhjulet låste upp sig och jag kasade på knäpucken en låååång bit innan jag på något konstigt sätt lyckades reda ut mitt misstag, med 170 i puls så kändes det bäst att köra ett par försiktiga varv till innan hjärnspöket tar över makten.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top