Oj!
En prestigetråd!
Bäst att läsa och lära!
Antagligen inbillar jag mig bara, men de med bäst gaskontroll har oftast kört i skogen oxå. Jag tror att man blir en komplettare mc-förare om man kört cross/enduro/grusbus nämligen.
Det skapar den klassiska ryggmärgsreflexen som berättar för stjärten och sedermera hjärnan att baken är på väg ut långt innan det verkligen sker.
Lika väl som garagevändningen som är en övning som försvann, var en av de bästa övningar man kan träna.
Töntigt tycker många, men icke!
Där byggs de subtila reaktionerna upp, och det är precis de reaktionerna man använder uppe i fart, och som alla vet, det är rygmärgsreflexer som räddar, inte att behöva tänka hur man löser en situation.
Det hinns inte.
Det här är inte bara jag som säger, utan även han som lärde oss snorisar att köra hoj en gång i tiden.
En fösrsynt man, men med ett ja-la klipp i rösten om det behövdes.
Och som han drillade oss på för oss till synes helt värdelösa övningar...
Vi ville juför fasen dra gasrullen i botten!
Inte köra mjukt, krypköra, balansera osv.
Allt det här visade sig dock (utan att vi fattade det) leda fram till god gaskontroll.
Men vad vet jag. Han hade säkert fel.
Jag vet iaf nu, att hans övningar räddat livet på mig mer än en gång.
Och ja, nånstans kör man nog ff enduro fast på rr-banan och det är väl anledningen till att man parkerar i apex
Det visade sig senare (han var ingen som skröt om sina meriter) att han var flerfaldig lagvärldsmästare i sixdays, tagit lagvasen i både guld och silver ett flertal gånger...
Haja att vi var impade.