Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
:rullandeu :rullandeu And counting.............

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hm.. det kanske räcker att måla på utsidan..
Mina rör till grenröret är inte speciellt långa så det borde gå, men då åker man antagligen på att blästra det innan..

400grader alltså... Måste hitta mig en industri ugn då med andra ord.. går inte i köket :gnissla

Tack för alla svar och grattis till knodden!

Du kan nog köra i köksugnen också, dubbla tiden så lär det hinna härda igenom. Däremot blir nog inte sockerkakorna speciellt mumsiga efteråt för det ryker jävulen av det och är inte direkt hälsosamt enligt killen som säljer coatingen...

Grattis till kotten! :tummenupp

I senaste Top Gear avsnittet säsong 18 avsnitt 5 så tävlar en Skoda rallybil mot en kille som har en vinge på ryggen med 4 små jetmotorer fastspända. Kul reportage. :)

(det avsnittet innehåller även ett juste Saab reportage.)

//B

Nedladdningstips alltså, sånt gillas!:tummenupp

:rullandeu :rullandeu And counting.............

Ha ha, du kan sluta räkna för nu drar jag ett buntband runt kulsäcken. :)

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Linus skvatt med rätt så fint när motorn startade, han hör ju ändå till den lilla skara människor som kört stora pulsjetmotorer tidigare (den gamla pulsjetsparken) och nog fan anade vi att den här kommer leva rövare men det går nog aldrig riktigt förbereda sig.:)

Fick förresten en liten jänta i natt, 2700g och alla lemmar på rätt plats så allt är som det ska vara.:tummenupp

Stort Grattis!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Grattis!! Nu ser vi fram mot en byggtråd med modelljetmotorn och en barnspark....snabbaste 2 åringen på speedweek 2014?:hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tackar! Mini-jetspark var ingen dum idé alls, innan jag fick första jäntan höll jag på snickra på en liten raketspark men kom av mig lite så den blev aldrig klar.

Mina rör till grenröret är inte speciellt långa så det borde gå, men då åker man antagligen på att blästra det innan..

400grader alltså... Måste hitta mig en industri ugn då med andra ord.. går inte i köket :gnissla

Förresten, se till att blästra av alla ytor som ska coatas ordentligt. Annars fäster det inget vidare.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Köp färg du så fixar jag blästringen åt dig. :)

Och grattis till tillökningen i jet-familjen. :tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Någon form av jet-salut för att fira nedkomsten tycker jag skulle vara på sin plats.:fakta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis föffan!:banana

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
Hmm, kanske läge att damma av min lilla Pegasus-turbin som står i bokhyllan?:)

grattis! då har du oxå girlpower:)tuttar) hos dig nu då? har självpå jentor, en på 3 och en på 14 dagar... denna girlpower måste upphävas med fler garage timmar!!!:yoparty:yoparty:yoparty

ser fram imot jet saluten!!!!!!!!

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
Hmm, kanske läge att damma av min lilla Pegasus-turbin som står i bokhyllan?:)

grattis! då har du oxå girlpower:)tuttar) hos dig nu då? har självpå jentor, en på 3 och en på 14 dagar... denna girlpower måste upphävas med fler garage timmar!!!:yoparty:yoparty:yoparty

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Många grattis till tillökningen! Då blir det sidovagn på gasturbinhojen så hon kan åka med till top speed eventen i england. Snart dags :näsblod

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Du har så rätt så rätt, håller man tre fruntimmer nöjda hela dagarna måste man få klämma av några garagetimmar ibland för att lätta på trycket.:)

Många grattis till tillökningen! Då blir det sidovagn på gasturbinhojen så hon kan åka med till top speed eventen i england. Snart dags :näsblod

Sidovagn? Hellre tankväska!:yoparty

Apropå gasturbinhojen, jag har bestämt mig för att ta ett litet sidospår med JU-01 och använda den till en streamliner-spark till nästa års Speed Weekend.:tuttar

En efterbrännkammare är under uträkning och ska kunna pressa upp dragkraften från dryga 50kg till närmare 80kg, med lågt luftmotstånd borde det gå åka bra nog fort med den effekten. Om inte det räcker för att nå 200km/h i slutfart har vi ett ess i kalsongen men det tar vi senare...:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag plockat ihop motorn igen och provsnurrat den med fullt oljetryck för att se så inget är otätt, ser bra ut så nu är allt i ordning inför nästa provstart.:tummenupp

JU-01770.jpg

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag ska höra efter vart dom planerar att
hålla hus till helgen, är dom i krokarna
är det nog inte vara några problem alls.
Maskinen är nerplockad för lackering men det
är nog rätt kul att se motorn på nära håll ändå.

Vi for förbi i eftermiddags.
Linus med kumpan tog emot och förevisade dödmaskinen. :tummenupp
Småungarna provbröt medan storebrorsan kollade in bilarna och sambon
frågade om inte jetsparken skulle med i år. Fanklubben attackerar! :hihi
IMAG0098.jpg IMAG0102.jpg

Extremt bredbent sittställning även för en fullvuxen karl.
Trots värmesköldar i trangiaplåt skulle jag som lekman
och trebarnsfar nog rekommendera att både
asbestsuspensoar och hårnät användes. :gnissla

Därefter skulle tvååringen prompt testa vinkelslipen
men avväpnades vänligt men bestämt! :rolleyes

Väldigt inspirerande besök! :tummenupp

Sedan hittade vi ett nytt bostadsalternativ:
IMAG0104.jpg

/E

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vi for förbi i eftermiddags.

Kul att ni tog er tid att hälsa på dom, svårt att inte bli inspirerad av dom gossarna.:tummenupp

Det fuskiga är att dom har tillgång till trådgnist och fullsketen cnc-park medans en annan får hanka sig fram med en kronglapp kinesisk pennvässare till svarv...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ungefär......nu! slutar jag vara avundsjuk på mina polare som tog sig iväg på Speed Weekend, ganska precis i denna stund måste dom nämligen masa sig upp bakfulla och eländiga och börja packa ihop och lasta hela zigenarlägret på lastbil så dom kommer hem innan det blir mörkt.:)

Gick väl sisådär i år vad jag har hört, isen var kanonfin fram till dagen innan tävlingen då det blev tö ett par heldygn. Dessutom var det några bilåkare som tydligen trodde tävlingen gick ut på att sladda sönder varenda kvadratmeter av kortbanan så föret där var visst inte det bästa för hojar och sparkar.

Det blev nåt skit med sparken så polaren lyckades hanka sig i mål igår första repan men turbon var slut och således även tävlingen, ingen putsning av personbästa sen i fjol alltså.:(

750pulsjet.jpg

Polarna med pulsjetmotorn gick det också halvbra för, dom blev nog årets snackis efter att saker i speakervagnen ramlade ner, vattenglas krusade sig uppe i receptionshuset och billarm startade här och där när dom körde. Motorn sprack i några svetsar under den första körningen på långbanan och trots intensiva reparationer tog dom sig inte till start igen.

http://youtu.be/FuuYmf_EABk

Vi siktar nog inte på att reparera turbinsparken för ännu ett års körning utan bygger en ny sparkram runt min gasturbin istället, med en EBK och halkiga kåpor borde det gå åka rätt fort.:tummenupp

Så fort polarna tagit igen sig efter helgen ska vi göra en start till av JU-01, förhoppningsvis nästa helg om inget går på tok.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
På lördag klockan 10.00 siktar jag på en ny provstart av gasturbinen och after-jet-grillning, är det någon som har vägarna förbi så hör av er innan så jag vet hur mycket pärsallad jag ska köpa.:tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO