Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Körningen gick fint, var uppe och nosade på 2.2bar laddtryck utan bekymmer och det finns mer att ge. Ska skriva ihop en rapport ikväll när jäntorna somnat och pappa fått sig lördagsgroggen.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Som sagt så gick det fint med provkörningen idag, lite småsaker som måste åtgärdas men inget allvarligt. Den nya tätare O-ringen för motorhöljet sänkte direkt avgastempen så nu ligger den riktigt fint på dryga 650°C, jag har alltså mycket effekt att hämta genom att snäva ihop jetdysan ytterligare för att nå de 750°C som jag var tänkt att ligga på.

JU-sndagliten3.jpg

Det är riktigt bra knuff i motorn trots att den har en bra bit kvar till fullgas, det syns i filmen när jag försöker knuffa bänken.:näsblod

http://youtu.be/OoD60hEelyo?hd=1

Sen blev det grillning! Mumma!:kär

Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Det är därför du bygger jetmotorer och annat skoj, bara för att locka andra så dom kommer över så du får ha lite grillfest :hihi Bara därför :rofl

De låter ju så jävla häftigt när motorn startar... De är nästan så man skulle kasta ut stereon ur rummet och ha en liten gasturbin stå och gå istället, mycke roligare att lyssna på :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det är därför du bygger jetmotorer och annat skoj, bara för att locka andra så dom kommer över så du får ha lite grillfest :hihi Bara därför :rofl

De låter ju så jävla häftigt när motorn startar... De är nästan så man skulle kasta ut stereon ur rummet och ha en liten gasturbin stå och gå istället, mycke roligare att lyssna på :tummenupp

Ha ha, så är det ju. Man har aldrig så bra kompisar som när det lever jäveln och bjuds på käk.:)

Nu börjar jag ju få lite snits på startandet dessutom, så här fort går det inte få igång en startmotor-försedd gasturbin utan det har jag tryckluften att tacka för. Som tur är har en polare dykarkompressor så jag har fri tillgång till påfyllning av 2-300bar tryckluft, annars hade det blivit drygt att åka fram och tillbaka till brandstationen med bullpåsar...

Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ännu ett grattis till ytterligare ett framsteg !

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Instämmer i hyllningskören, grattis!:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tackar! Riktigt skönt att ha tagit sig förbi det första haveristadiet i motorutvecklingen, nu kan man koncentrera sig på finliret och det är betydligt snällare mot nerverna.:)

En kugghjulspump till oljan, ombalansering av turbinrotorn, läckagekontroll av bränsleledningen och en snävare jetdysa är vad som måste fixas tills nästa uppstart!:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tackar! Riktigt skönt att ha tagit sig förbi det första haveristadiet i motorutvecklingen, nu kan man koncentrera sig på finliret och det är betydligt snällare mot nerverna.:)

En kugghjulspump till oljan, ombalansering av turbinrotorn, läckagekontroll av bränsleledningen och en snävare jetdysa är vad som måste fixas tills nästa uppstart!:tummenupp

Snart dags för kraftuttagsturbinen?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Snart dags för kraftuttagsturbinen?

Det är inte långt kvar nu inte, jag håller på höra mig för om drev till växelhuset så jag kan börja rita upp det i autocad.

Det kommer gå lite stå i hojbygget nu i sommar eftersom jag ska bygga en sparkram till motorn och en EBK, men även det får väl räknas till motorutvecklingen eftersom gasreglage och massa annat som byggs till sparken kommer gå använda på hojen senare.

Vid det varvtal jag körde gasturbinen på igår ska det gå plocka ut ca 100-120hk ur en kraftturbin, så även om jag inte går högre i varv ska jag kunna få ut tillräckligt med effekt för att åka fort.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nya bud gällande gasturbinen, jag skiter i att använda den i ett sparkbygge eftersom risken att skrota den är överhängande och det tar för mycket tid från hojbygget. Jag kommer använda raketmotorn jag håller på utveckla istället och sätta den i en gocart-ram på medar.

MR-100096.jpg

Jag blev för övrigt klar med raketmotorn idag, här står den och gonar sig bredvid min lilla AMT Pegasus. Storleken är densamma med dragkraften skiljer sig en del, 1000N i raketmotorn jämfört med 160N i turbinen.:tummenupp

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Var det den som var 50/50 på att den hamnade i omloppsbana :död

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...