Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Ok om det är ok att va OT så får man väl rekomendera denna länk.
http://www.arianespace.tv/

Kolla på "best of Arianne" Och klippet Embarked camera. Så kan ni se en raket som är lite rappare "off the line" så att säga.
Och ser ni en Svensk flagga i nån annan film så är det ju för att det sitter ett Trollhättetillverkat raketmunstycke på styrraketen. ;)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
När vi ändå är inne på raketer kan jag med gott samvete lägga upp några bilder från tillverkningen av min 1000N bipropellantmotor, just nu håller jag på för fullt med motorstativet. Allt för att dölja det faktum att det står lite still med gasturbinen i väntan på oljepumpen...:rodnar

MR-100097.jpg

MR-100099.jpg

MR-1000101.jpg

MR-1000102.jpg

MR-1000104.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjusiga svetsar:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tackar, tänk bara om man var lika haj på att svetsa aluminium som svart/rostfritt...:gnissla

Jag har fått en hel del gjort på motorstativet idag, den röda tanken är för vattenkylningen av raketmotorns brännkammare ifall ni undrar.

MR-1000112.jpg

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När vi ändå är inne på raketer kan jag med gott samvete lägga upp några bilder från tillverkningen av min 1000N bipropellantmotor, just nu håller jag på för fullt med motorstativet.

Den där får du vara försiktig med på riktigt, vi vill ju inte att något ska hända vår jethojsbyggare!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ett dopp i Storsjön med en raketmotor genom kroppen. Huuu.
Hur ska den fungera denna jetkart? Åka längs asfalten påknuffad av raketen antar jag. Hur säkrar man så att man inte får lyftriktning på motorn?
Har du ngn skiss tro? Konstnärstalang finns ju även där, det syntes på vattentanken :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Som tur är så ska jag (förhoppningsvis) inte flyga till väders med gocarten så jag har lite lättare förutsättningar än de düska raketingengörerna.:)

Skisser och ritningar är inte min melodi faktiskt, bygga på känn och hitta på allt eftersom är mer min filosofi.:tummenupp

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Varför kyler du inte motorn med förgasningen av lustgasen?
Blir det inte tillräckligt kallt?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som tur är så ska jag (förhoppningsvis) inte flyga till väders med gocarten så jag har lite lättare förutsättningar än de düska raketingengörerna.:)

En känd JAS-pilot och RR-legendar har sagt mig att det är farligare att åka 200 efter marken än att hålla mach 2 i luften: När du flyger finns det oftast bara en riktning som leder till krasch, på marken finns det oftast bara en riktning som inte gör det.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Varför kyler du inte motorn med förgasningen av lustgasen?
Blir det inte tillräckligt kallt?

Tvärtom, då blir det med all sannolikhet rätt varmt när lustgasen övergår i kritisk form vid knappa 40°C och spränger motorn i bitar...:näsblod

Lustgas har nämligen en rätt olustig egenskap i det att vid 36.42°C övergår flytande lustgas till gasform även fast den är under tryck, i det tillståndet är den väldigt instabil och beter sig som en monopropellant i det att den kan reagera utan tillförsel av bränsle. Jag har sett rapporter där lustgas i det stadiet jämförs med Cemtex och minsta stöt eller statisk urladdning kan få det att smälla, raketmotorutvecklaren Scaled Composites i California sprängde ett antal personer i luften under ett s.k. Cold Flow test av motorn till Space Ship One-projektet för ett antal år sedan och den ledande teorin är att detta fenomen var orsaken.

En känd JAS-pilot och RR-legendar har sagt mig att det är farligare att åka 200 efter marken än att hålla mach 2 i luften: När du flyger finns det oftast bara en riktning som leder till krasch, på marken finns det oftast bara en riktning som inte gör det.

Fast å andra sidan leder ett markburet motorhaveri till att man stannar och får göra den gamla bekanta walk of shame tillbaka till depån, kör man skrot på motorn en kilometer upp i luften är den enda promenad man får ta den som leder till pärleporten...:gnissla

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tvärtom, då blir det med all sannolikhet rätt varmt när lustgasen övergår i kritisk form vid knappa 40°C och spränger motorn i bitar...:näsblod

Lustgas har nämligen en rätt olustig egenskap i det att vid 36.42°C övergår flytande lustgas till gasform även fast den är under tryck, i det tillståndet är den väldigt instabil och beter sig som en monopropellant i det att den kan reagera utan tillförsel av bränsle. Jag har sett rapporter där lustgas i det stadiet jämförs med Cemtex och minsta stöt eller statisk urladdning kan få det att smälla, raketmotorutvecklaren Scaled Composites i California sprängde ett antal personer i luften under ett s.k. Cold Flow test av motorn till Space Ship One-projektet för ett antal år sedan och den ledande teorin är att detta fenomen var orsaken.

Ah, där ser man, hade jag inte koll på... :näsblod

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OJJdå , Så att elda på lustgastuben så som man sett många göra under diverse streetrace är inte att rekomendera då? elle:smasha

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
OJJdå , Så att elda på lustgastuben så som man sett många göra under diverse streetrace är inte att rekomendera då? elle:smasha

:brinnerup

Så här ser tryckkurvan ut för lustgas, trycket stiger rejält för varje grads tempökning ända tills just 36.4°C nås.

Nitrogen_Oxide_Vapor_Pressure.gif

Något som jag inte begriper är varför dom som åker med lustgas i bil inte trycksätter tuberna med kväve eller någon annan inert gas istället för att hålla på krångla med tubvärmare och dylikt, med en regulator på kvävgastuben kan dom styra exakt vilket lustgastryck dom ska ha och det hålls konstant genom hela repan.

Det borde ju bli sjukt mycket enklare att bestycka då lustgastempen inte påverkar blandningsförhållandet.

Last edited:

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Puh, då har man ägnat en halv dag åt att plöja igenom denna tråd...slutsats: fantastiskt vad en stor portion envishet, intresse samt kunnighet kan åstadkomma!!! :tummenupp Min bättre hälft menar att jag kunde uträttat en mängd husliga sysslor istället...:rolleyes: Nåväl, nu är man ju inläst på tråden och kan bara njutningsfyllt invänta nästa uppdatering...:) HEJA HEJA!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Intressant det där med lustgasen. Ang. bildårarnas/ allmän racingcirkus/ märkliga förehavanden. Bara några få tänker, resten följer mottot monkey see monkey do.

Note to myself: logga in oftare..

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...