Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Intressant det där med lustgasen. Ang. bildårarnas/ allmän racingcirkus/ märkliga förehavanden. Bara några få tänker, resten följer mottot monkey see monkey do.

Note to myself: logga in oftare..

Frågan om inte många fall där lustgastuber exploderat berott på just detta fenomen?

De förklaringar jag hört är att dom blivit överfyllda och sprängts eftersom det tagit slut på utrymme att expandera i tuben när den stått och blivit varm i solskenet, men då känns det ju mer rimligt att lustgasen nått den kritiska temperaturen och tuben sprängts på grund av det.

Konstigt ändå att det inte finns mer info om detta när såpass många kör med lustgas.:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter ett par kvällars pyssel är stativet till raketmotorn nästan klart, du kanske känner igen din gamla oljepump Elffors?

MR-1000123.jpg


Jag har sneglat lite på ramjiggen och förmodligen kommer jag börja bygga vidare på hojramen inom kort, växellådan får anpassas efter ramen och inte tvärtom som tanken var först.:)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Äntligen ska den gamla grunkan få Hamna i omloppsbana, Till de odödliga orden Biltema's kundtjänst, we have a problem.!

Btw, trodde du att du kunde ha en hemlis för mig?
Jag säger bar: I't aint gonna happen this time either.......:7peta:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Btw, trodde du att du kunde ha en hemlis för mig?
Jag säger bar: I't aint gonna happen this time either.......:7peta:D

Ähh vaffan nurå, dom lovade ju att hålla tyst!:gnissla

Jag har inte målat upp något luftslott den här gången i alla fall, jag drar smygen med turbobygget ungefär som när man gick med pyttesmå steg ner i den iskalla badviken i början av maj för att man inte ville chocka pungen.:D

I år kan jag bocka av ställbara kamdrev, PC3 och cylinderspacer. Om en tre fyra år kanske jag står där med en färdig turboknarr och undrar hur fan det gick till...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen har jag stökat bort hojrenoveringar och raketbyggen såpass att jag fått plats för gasturbinen på mekarbänken igen!:tummenupp

JU-01771.jpg


Jag tog isär den ikväll för att skicka iväg turbinaxeln på ombalansering, turbinhjulet skavde i huset lite den gången motorn havererade och det verkar ha ställt till det med balansen en aning.

JU-01772.jpg


Jag hittade även en liten kvarleva från haveriet inuti motorn som jag missat att byta ut, kompressordistansen med en kolvringstätning tog i aluminiumhuset under axelvobblet som uppstod när kompressorhjulet lossnade vid 50.000rpm och gick varm med följd att kolvringen tappade spänsten.

JU-01775.jpg


Gammal ring kontra ny, viss skillnad...:gnissla

JU-01776.jpg


Sen ska jag även skicka iväg en hemsvarvad distans till en polare med slipmaskin och magnetbord för att planslipa ytorna ifall det behövs, är dom inte helt parallella bryts axeln snett när kompressormuttern dras åt vilket även det kan orsaka obalans.

JU-01777.jpg


Hahahaha en trevlig kväll!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kan i alla fall lugna dig med att det inte hinns med nåt turboprojekt än på ett tag, kalendern börjar så sakteliga fyllas upp med vedhuggning, tomtstädning, stubbrytning, festfixaruppdrag i byföreningen, dagiskooperativ, husmålning, altanrenovering, akut bilskruvning (kört med körförbud sen i november) och mer som jag inte kommer på på rak arm.

Lägg till garageprojekten, ofrivilliga släktbesök och dragracinghelgerna så blir det inte många minuter över för turbobyggen i år...:gråta
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fastbränsleraketer är ju bara såååå mesigt, alldeles för lite mekanik inblandat för att det ska bli intressant.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag dök min nya kugghjulsoljepump jag beställt upp, hurra hurra! :banana

JU-01778.jpg


Nu gäller det bara att ställa sig vid fräsen och tillverka en oljetrycksregulator, på min gamla membranpump satt det en sån inbyggd men det gör det inte på den här.

Min polare har även kontrollmätt distanshylsan jag skickade till honom och det skiljer två hundradelar i tjocklek mellan sidorna så det är inte speciellt konstigt att jag fick obalans i rotorn. När kompressormuttern drogs åt bröts axeln sned pga denna lite skeva distans så med den planslipad borde de mesta balansproblemen vara borta, ska testa den teorin först innan jag kostar på att balansera om turbinaxeln.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag började jag på med bygget av en oljetrycksregulator, det blev modellen med en fjäderbelastad ventil ledandes till en returledning till tanken så fjädertrycket styr hur högt oljetrycket blir innan det börjar pysa förbi ventilen och tillbaka till oljetanken.

JU-01781.jpg


Ventilen och det halvfärdiga regulatorblocket.

JU-01782.jpg


Jävla röda dagar, inga performanceaffärer är öppna så man får svarva sina egna AN6 svetsanslutningar.:)

JU-01783.jpg


Så här ska dom sitta, två kvar att göra och sen ska det svetsas jeflaranamma.:yoparty

JU-01784.jpg


Go kväll.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag tror inte nålmodellen är så gynnsam för flödet

Skulle det inte bli bättre med stor kullagerkula , Det funkar bäst i en bränsletrycksregulator

Det är ju samma princip
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Menar du flödet in till lagringen eller flödet genom överströmmaren (det som passerar genom ventilsätet)?

Ventilsätet är såpass djupt att spetsen på nålventilen inte når den tvärsgående kanalen där oljan flödar förbi, så den stryper inte flödet på något vis.

Polaren har gjort en sån här modell till gasturbinsparken och trots ett väldigt yxigt utförande (stålrör och migsvetsning) håller den oljetrycket bergsstadigt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Menar du flödet in till lagringen eller flödet genom överströmmaren (det som passerar genom ventilsätet)?

Ventilsätet är såpass djupt att spetsen på nålventilen inte når den tvärsgående kanalen där oljan flödar förbi, så den stryper inte flödet på något vis.

Polaren har gjort en sån här modell till gasturbinsparken och trots ett väldigt yxigt utförande (stålrör och migsvetsning) håller den oljetrycket bergsstadigt.

Det brukar vara en kula.
Möjligen kan en nål göra att det vid stort flöde inte öppnar tillräckligt, men jag har svårt för att tro att det är något problem.
Däremot skulle jag vara orolig för att nålen skall fastna om motorn står stilla längre tid.
Koll på oljetrycket anbefalles.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grejen är att det blev lite av en Cajsa Warg-lösning eftersom jag endast hade en 10mm kullagerskula och en 15mm OD fjäder med rätt fjong hemma, när man väl får tid att skruva en kväll är det bara att bygga med det man har på hyllan.:)

Fördelen med en nålventil är att den inte kan hänga sig i öppet läge då den aldrig lyfter helt ur sätet ens vid fullt lyft, om den skulle fastna i stängt läge får jag lite väl högt oljetryck men det är inget som skadar motorn på något sätt. Jag kollar alltid så oljetrycket är korrekt och stabilt varje gång innan jag startar motorn så det är antagligen ett ickeproblem.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Grejen är att det blev lite av en Cajsa Warg-lösning eftersom jag endast hade en 10mm kullagerskula och en 15mm OD fjäder med rätt fjong hemma, när man väl får tid att skruva en kväll är det bara att bygga med det man har på hyllan.:)

Svarva en kula då! :näsblod Synka armarna först bara så du vevar rätt... :D eller du kör styrda grejor?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Svarva en kula då! :näsblod Synka armarna först bara så du vevar rätt... :D eller du kör styrda grejor?

Inga styrda maskiner här inte, så kulsvarvning på frihand kommer nog först i nästa brevkurs...:gnissla

Tips när du ska gjuta ämne till nästa motorhus, ..slippa hålla på med sand och skit:

http://www.youtube.com/watch?v=DkpEz7znpnc

Öhh, vad var det för material som svävade inuti spolen? En magnet? :va

Induktion är rejält fränt för övrigt, har sett en film när dom tillverkar kedjor och kör en sån genom en induktionsugn. Helt sjukt så fort den hettas upp!

Jag har svarvat klart anslutningarna och kletat fast dom i regulatorn med tiggen ikväll förresten.

JU-01785.jpg


JU-01786.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det vore smidigt att ha en induktionsugn när man ska gjuta mindre bitar, behövs visst bara ett par kW effekt.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top