Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag gjorde jag och polaren ett ryck med den optiska varvräknaren, vi (han i alla fall, jag begriper inte elektronik) har jävlats en hel del med att få signalstyrkan från triggern tillräckligt stark för att varvräknaren ska funka men med en lasertrigger verkar det faktiskt gå.

JU-01804.jpg

Här ser ni en riktig fuling testa en varvräknare mot en roterande fräschuck.

JU-01806.jpg

Vi hann inte göra klart kretskortet idag, men några timmar till så är nog modulen färdig att användas.:tummenupp

JU-01807.jpg

Tjo!

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
de e så vackert med hemmalödade labbkort å en massa fräcka reläer och dioder !

heja heja :tungan:yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu ni gubar har jag fått i ordning varvräknaren också, jag var förbi polaren och hämtade upp den idag efter jobbet.

JU-01809.jpg

Ett litet fäste tillverkades för lasermodulen och mottagardioden som förhoppningsvis inte stryper luftflödet in i motorn nämnvärt.

JU-01810.jpg

Sen skruvade jag fast den i ett av hålen för den gamla startmotorinfästningen som åkte på skrothögen och bröt till den så lasern pekade rätt på den vita fläcken på ena kompressorbladet som används för varvräkning under balanseringen.

JU-01811.jpg

Så här bra funkar den:

http://youtu.be/efLcl2DB2MY

Nu ska jag försöka ragga fram en dunk flygfotogen och bestämma ett datum för nästa provstart! :banana

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jajjamän, axiallagret i TV94:an har sjukt stor area jämfört med andra turboaggregat i liknande storlek, detta kombinerat med tighta lagerspel, kall olja och högt oljetryck gör att axiallagret nyps fast som i ett städ. När varvet ökar går det lättare och lättare så det är bara vid starten som detta är ett problem.

En större Garrettsnurra i GT-serien kan man snärta runt med fingrarna vid fullt oljetryck och den fortsätter snurra flera sekunder innan den stannar, och det är just för att axiallagret är annorlunda konstruerat.

Sänker jag oljetrycket orkar inte oljefilmen hålla axeln centrerad och då pressas turbinhjulet nedåt av luftstrålen tills vingarna skrapar i turbinhuset, så jag får leva med "problemet". 200 bar tryckluft får snurr på det mesta ändå så det är lugnt.:tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Inte vet jag om jag klassar Devil Makes Three som hårdrock direkt...:)

(jag hajar tugget, jävlas bara lite i vanlig ordning)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mäter också fläktvarvtal med laser då och då men om jag skulle se dom siffrorna på min mätare skulle lastbilen rulla iväg alternativt jag få ett plastoplåtlavemang som heter duga.

Roligt med dessa trådar som räcker länge o samtidigt är kul o med löpande uppdateringar :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Mäter också fläktvarvtal med laser då och då men om jag skulle se dom siffrorna på min mätare skulle lastbilen rulla iväg alternativt jag få ett plastoplåtlavemang som heter duga.

Roligt med dessa trådar som räcker länge o samtidigt är kul o med löpande uppdateringar :tummenupp

Den här tråden lär inte torka ut i första taget, en glädjekalkyl är att hojen ska vara körklar om två år och sen ska det ju bänkas, finjusteras och tävlas med skiten i tio tjugo år vilket såklart ska rapporteras om här.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad synd att F4 inte längre finns...

Som tur är så har en granne ett fat flygfotogen ståendes som han använder för att sätta eld på lövräfs med, det lät inte omöjligt att jag skulle få köpa en skvätt av honom.

Sen känner jag en kille som kanske kan komma över dränerat bränsle ur helikoptrar, jag hoppas den dealen går igenom för då har jag soppa så det räcker och blir över ett bra tag framöver.:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som tur är så har en granne ett fat flygfotogen ståendes som han använder för att sätta eld på lövräfs med, det lät inte omöjligt att jag skulle få köpa en skvätt av honom.

Sen känner jag en kille som kanske kan komma över dränerat bränsle ur helikoptrar, jag hoppas den dealen går igenom för då har jag soppa så det räcker och blir över ett bra tag framöver.:tummenupp

Vad är fördelen med flygfotogen?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
När hojen är körduglig ska jag experimentera lite med olika bränslen, det vore rätt läckert att kunna åka på rapsdiesel eller något annat vegetabiliskt bränsle ifall det inte kletar igen spridarna eller sotar helvete i brännkammaren.

Jag ska försöka tjata till mig ett fat fotogen så jag har stående, det går inte komma ifrån att det är det rättaste bränslet till gastubiner. Enda nackdelen är att det luktar betydligt mycket mer än miljödiesel så min bokhylleparkerade Pegasus-gasturbin lär nog bli förpassad till verkstaden om jag börjar köra den på flygfotogen... :gnissla

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO