_Johansson_
Storfräsare
Nu har jag kommit över en dunk flygfotogen så om allt går som det ska blir det provstart i helgen.
Som tur är så har en granne ett fat flygfotogen ståendes som han använder för att sätta eld på lövräfs med, det lät inte omöjligt att jag skulle få köpa en skvätt av honom.
Sen känner jag en kille som kanske kan komma över dränerat bränsle ur helikoptrar, jag hoppas den dealen går igenom för då har jag soppa så det räcker och blir över ett bra tag framöver.
Nu ska motorn in i hojramen så jag kan börja skissa på kraftturbinsdelen, riktigt kul att få börja bygga igen efter allt testande!
Inget test på fullvarv/med en fetare bränslepump?
Du räknar alltså med att det går att få den att funka i sin nuvarande skepnad utan större designändringar.
Hur tror du motorn kommer påverkas av att ha kraftturbinen att jobba mot?
Inte i nuläget, det är egentligen inte så värst intressant heller för eftersom den funkar så här långt upp i varv kommer det funka vid maxvarv också. Mer soppa = mer varv.
Nu när jag vet vilken diameter på jetpipan som ger en lämplig avgastemperatur kan jag räkna ut vilken storlek på ledskenorna till kraftturbinen jag ska ha för att få samma temp. Om kraftturbinen släpper igenom lika mycket avgaser som jetdysan känner inte grundmotorn någon skillnad alls och alla värden blir desamma.
Men med mer sås och högre varv kommer väl även högre avgastemp?
Kraftturbinen lär väl variera i motstånd beroende på dess (dvs hojens) hastighet?
Det kanske är marginellt iofs.
Skriver de igen. Låter så jävla häftigt när du startar den med tryckluften och tänder till
Den är ju så jävla grym så du skulle ju kunna ha den bara stå och starta och köra den lite ibland precis som den är
Vad är fördelen med flygfotogen?
Det är inte själva kraftturbinen som stryper utan styrskenorna (Nozzle Guide Vanes), klart att avgastempen blir lite högre om jag varvar upp motorn med en stillastående kraftturbin eftersom avgaserna måste leta sig runt turbinbladen istället för att flöda "rätt igenom" dom men det finns ingen anledning att göra i landracing.
Då är jag med
Det bästa med den här tråden är att man lär sig något nytt varje gång man öppnar den. Synd bara att allt inte fastnar bara rakt av. Jag borde parallelbygga en motor bara för att förstå exakt hur allt funkar.
Jag säger som Elffors i hans Slänga-på-turbo film, kör bara!
Jag skulle få trädgårdstadsföreningen på mig på 5 sek. Här blir grannarna sura bara man parkerar framför någon annans hus på den allmänna gatan så att starta upp en jet skulle nog inte vara så poppis. Skicka ett PM när du ska bygga en stirlingmotor så är jag på!
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|