Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Ska bli spännande att läsa om de aerodynamiska egenskaperna hos en jetdriven verktygsbänk...:D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det dags för mer gas den här gången om allt verkar stämma?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som tur är så har en granne ett fat flygfotogen ståendes som han använder för att sätta eld på lövräfs med, det lät inte omöjligt att jag skulle få köpa en skvätt av honom.

Sen känner jag en kille som kanske kan komma över dränerat bränsle ur helikoptrar, jag hoppas den dealen går igenom för då har jag soppa så det räcker och blir över ett bra tag framöver.:tummenupp

Min morfahade varv och sjömack. Vi hade länge en stor tank med traktortex som användes för att bränna ur stockkanoter och tända skogsrester med . Tyvärr slut sen ett par år och tanken har blivit en vält för tennisplanen.

Härlig tråd och ser fram mot "Full patte" testet. Har du förberett någon dragkraftsmätning ?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår var det provkörning igen, tyvärr strulade varvräknaren så jag fick köra utan så den måste vi lägga lite mer krut på senare. Jag bottnade bränslepumpen vid 2.6 bar laddtryck och redan vid 2.2 bar gav den 45kg dragkraft och började välta testbänken så det finns gott med mos i motorn!:banana

http://youtu.be/gLYInPTrdaU
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hehe , Lite tokig infästning utav linan kanske

Påminner om då jag försökte baxa in bilen i garaget med hjälp utav svarven , Lindade linan runt chucken

Tyvär var inte svarven bultad i golvet ( höll på gå illa )


Hursom Kul att det verkar funka för er , Snart dags å stoppa den i hojen då??
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, det blev lite snedbelastning men vi vågade inte fästa spännbandet för nära jetstrålen då risken fanns att det skulle brinna av.:brinnerup

Nu ska motorn in i hojramen så jag kan börja skissa på kraftturbinsdelen, riktigt kul att få börja bygga igen efter allt testande!:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Underbar metod för dragkraftsmätningen!
Du bjuder oss på mycket spänning och underhållning!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu ska motorn in i hojramen så jag kan börja skissa på kraftturbinsdelen, riktigt kul att få börja bygga igen efter allt testande!:tummenupp

Inget test på fullvarv/med en fetare bränslepump?
Du räknar alltså med att det går att få den att funka i sin nuvarande skepnad utan större designändringar.

Hur tror du motorn kommer påverkas av att ha kraftturbinen att jobba mot?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inget test på fullvarv/med en fetare bränslepump?
Du räknar alltså med att det går att få den att funka i sin nuvarande skepnad utan större designändringar.

Hur tror du motorn kommer påverkas av att ha kraftturbinen att jobba mot?

Inte i nuläget, det är egentligen inte så värst intressant heller för eftersom den funkar så här långt upp i varv kommer det funka vid maxvarv också. Mer soppa = mer varv.:tummenupp

Nu när jag vet vilken diameter på jetpipan som ger en lämplig avgastemperatur kan jag räkna ut vilken storlek på ledskenorna till kraftturbinen jag ska ha för att få samma temp. Om kraftturbinen släpper igenom lika mycket avgaser som jetdysan känner inte grundmotorn någon skillnad alls och alla värden blir desamma.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inte i nuläget, det är egentligen inte så värst intressant heller för eftersom den funkar så här långt upp i varv kommer det funka vid maxvarv också. Mer soppa = mer varv.:tummenupp

Nu när jag vet vilken diameter på jetpipan som ger en lämplig avgastemperatur kan jag räkna ut vilken storlek på ledskenorna till kraftturbinen jag ska ha för att få samma temp. Om kraftturbinen släpper igenom lika mycket avgaser som jetdysan känner inte grundmotorn någon skillnad alls och alla värden blir desamma.

Men med mer sås och högre varv kommer väl även högre avgastemp?

Kraftturbinen lär väl variera i motstånd beroende på dess (dvs hojens) hastighet?
Det kanske är marginellt iofs.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Skriver de igen. Låter så jävla häftigt när du startar den med tryckluften och tänder till :yoparty:yoparty:yoparty

Den är ju så jävla grym så du skulle ju kunna ha den bara stå och starta och köra den lite ibland precis som den är :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men med mer sås och högre varv kommer väl även högre avgastemp?

Kraftturbinen lär väl variera i motstånd beroende på dess (dvs hojens) hastighet?
Det kanske är marginellt iofs.

Lite högre blir den allt, kanske närmare 750°C vilket är helt ok.

Det är inte själva kraftturbinen som stryper utan styrskenorna (Nozzle Guide Vanes), klart att avgastempen blir lite högre om jag varvar upp motorn med en stillastående kraftturbin eftersom avgaserna måste leta sig runt turbinbladen istället för att flöda "rätt igenom" dom men det finns ingen anledning att göra i landracing.

Skriver de igen. Låter så jävla häftigt när du startar den med tryckluften och tänder till :yoparty:yoparty:yoparty

Den är ju så jävla grym så du skulle ju kunna ha den bara stå och starta och köra den lite ibland precis som den är :hihi

Tackar tackar! Tryckluftsstarten fungerar över förväntan, jag vet många som jävlas på med dyra och mekaniskt krångliga el-startmotorer och deras gasturbiner är betydligt mer trögstartade än min.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är fördelen med flygfotogen?

Rent spontant så kändes det som att motorn svarade bättre på gasen med fotogen istället för diesel, den kändes gå renare helt enkelt.

Det blir flygfotogen framöver också med andra ord, måste bara få tag i ett halvfat eftersom motorn vill ha en del sås. På den här korta körningen sög den i sig 5 liter.:gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är inte själva kraftturbinen som stryper utan styrskenorna (Nozzle Guide Vanes), klart att avgastempen blir lite högre om jag varvar upp motorn med en stillastående kraftturbin eftersom avgaserna måste leta sig runt turbinbladen istället för att flöda "rätt igenom" dom men det finns ingen anledning att göra i landracing.

Då är jag med :tummenupp

Det bästa med den här tråden är att man lär sig något nytt varje gång man öppnar den. Synd bara att allt inte fastnar bara rakt av. Jag borde parallelbygga en motor bara för att förstå exakt hur allt funkar.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag säger som Elffors i hans Slänga-på-turbo film, kör bara!:tummenupp

Då är jag med :tummenupp

Det bästa med den här tråden är att man lär sig något nytt varje gång man öppnar den. Synd bara att allt inte fastnar bara rakt av. Jag borde parallelbygga en motor bara för att förstå exakt hur allt funkar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag säger som Elffors i hans Slänga-på-turbo film, kör bara!:tummenupp

Jag skulle få trädgårdstadsföreningen på mig på 5 sek. Här blir grannarna sura bara man parkerar framför någon annans hus på den allmänna gatan så att starta upp en jet skulle nog inte vara så poppis. Skicka ett PM när du ska bygga en stirlingmotor så är jag på!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag skulle få trädgårdstadsföreningen på mig på 5 sek. Här blir grannarna sura bara man parkerar framför någon annans hus på den allmänna gatan så att starta upp en jet skulle nog inte vara så poppis. Skicka ett PM när du ska bygga en stirlingmotor så är jag på!

Såna tråkmånsar ska man göra livet surt för, börja bygg!:D
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top