Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En av stötestenarna i bygget är det relativt krågliga systemet för att leda oljan tillbaka till oljetråget från lagringen, min gode vän John Wallis i Australien använder gravitationen till hjälp för att slippa pumpar men det tvingar honom att ha en grov oljeledning stickandes ut ur motorn på undersidan och någon annan placering av oljetråget än direkt under motorn är inte möjlig.

JU-01787.jpg

För att slippa de bekymren använder jag mig av tvenne returoljepumpar för att suga returoljan ut ur motorn, och för att ha en aning om hur pass effektiva pumparna är knådade jag till en liten förgrening till en tryckmätare jag plockat från en militär ångpanna jag köpte i tron att jag skulle hinna bygga en ångbåt.

Tron kan som bekant flytta berg men tyvärr rår den inte på tideräkningen i samma utsträckning så jag blev tvungen att lägga det projektet på hyllan ett tag.

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du tänkt nåt på hur sjukt dyrt o svårt det är att bli snabbaste dåre på saltet?
Varför inte tänka utanför lådan o bli snabbaste flane på peppar?
Varje provrepa skulle bli nytt världsrekord!!
Jag lanserade denna ide' för en hotrodder på jobbet idag men han sa att han föredrog kapris framför peppar. Sicken idiot...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det vore något att skriva hem om det när man anlänt till platsen där historia skall skrivas, milslånga vidder av malen svartpeppar.

Och tänk bara alla självskrivna ordvitsar man kan slänga sig med, "nu kommer det gå fort, peppar peppar", "jag känner mig lite i form för någon rekordrepa, bäst att du peppar mig lite" osv osv...

Kapris, vad tänker karln med egentligen? Vart ska man få tag i så mycket kapris?:D

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Vet inte om jag tror på peppar.
Måste bli jobbigt med nysningarna när man ligger i 400+ :brinnerupp ;)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Tänk er grillpartyt? Bara att du slänger ner köttet på marken och vänder det innan du slänger det på grillen! Praktiskt!=)

Dock blir ju meningen "dra dit pepparn väx!" helt verkningslös...:huvet

Sen hoppas jag du inte har nå skumma lån på den där motorn. Så du inte bli pepprad om det går åt skogen...:banana

Och innan du kör måste du ju såklart peppraera banan. Höhö:crash

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu ikväll gjorde jag klart oljetrycksregulatorn och den funkar finfint, skönt att veta att jag har oljetryck så det räcker framöver.:tummenupp

JU-01788.jpg

JU-01789.jpg

JU-01790.jpg

Här är allt uppkopplad för provtryckning, för att få lite motstånd på oljan trycker jag den genom en avstängd returoljepump innan den åker tillbaka till tanken igen.

JU-01791.jpg

Jag hade ett bergsstadigt oljetryck som gick ställa från strax under 3 kg till lite över 5 kg, jag gick inte högre för att inte skada någon tätning i returoljepumpen men det finns mer att ge.:banana

JU-01792.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Eländes dagisförkylningar, jag har varit sjuk mer det här året än vad jag brukar vara på en tioårsperiod...:mad:

Fördelen är att man kan vara hemma och påta på i verkstaden, så de senaste dagarna har jag fått lite småplock gjort. En pärm med ritningar och beräkningar är dessutom under uppbyggnad så jag slipper ha hälften i huvudet och resten runt golvet i garaget.

JU-01793.jpg

Sen fick jag tillbaka en distans från en polare som planslipat den åt mig, nu borde den elaka obalansen i motorn vara borta eller i alla fall betydligt mindre än tidigare.

JU-01796.jpg

Ett par AN4 pluggar svarvade jag till i förmiddags för att slippa tejpa för slangändarna när jag tar loss motorn från testbänken, en hyfsad timpenning med tanke på att dom skulle kostat runt hundringen och tog en kvart att göra.:tummenupp

JU-01794.jpg

Fääääärdig!

JU-01795.jpg

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Glöm inte flödet på oljan med.
kanske självklarhet, men jag rasade 2vevar och 4vevstakslager i turbohojen innan jag insåg hur lite mina hemgjorda nipplar flödade. Efter den insikten ökades arean på trångaste sektor 4ggr! och problemen försvann. Go figure....

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Glöm inte flödet på oljan med.
kanske självklarhet, men jag rasade 2vevar och 4vevstakslager i turbohojen innan jag insåg hur lite mina hemgjorda nipplar flödade. Efter den insikten ökades arean på trångaste sektor 4ggr! och problemen försvann. Go figure....

Bra påminnelse, man ska aldrig förutsätta att man har samma tryck vid lagren som vid den punkt tryckmätaren sitter. Just i det här fallet är det lugnt eftersom tryckmätaren sitter närmare motorn än regulatorn.

Nu sitter för övrigt motorn i stativet igen ihopsatt och klar, jag svarvade av bultarna till turbinhuset lite för att få plats med Nordlock-brickor som låsning så att dom inte lossnar av värmespänningarna och åker in i turbinhjulet...:gnissla

JU-01797.jpg

Sen var det bara att trådlåsa banjobultar och smacka ihop motorn igen, här är jag precis i fart med att vinkeldra kompressormuttern 145°.

JU-01798.jpg

Även turbinsidan sattes ihop, kors i taket.:)

JU-01799.jpg

Nya slangar till min undertrycksmätare för oljereturen tillverkades, man får rätt fin snits på att montera kopplingarna på de stålspunna slangarna efter att ha gjort det några gånger. Från början blödde jag ur minst tre fingertoppar efter varenda fastsatt koppling...:näsblod

JU-01801.jpg

Här sitter undertrycksmätaren på plats i härvan, motorn sitter också där den ska och så fort jag har fått till en fungerande optisk triggerlösning till varvräknaren är det dags för provkörning igen. Jag kommer dessutom få tag i en dunk flygfotogen lagomt till den starten så jag slipper köra på den där mesiga miljödieseln!:banana

JU-01802.jpg

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om vibrationerna i motorn är borta så blir det full patte, jag måste försöka ankra motorn bättre i testbänken för sist höll den på rymma och det fanns mycket pulver kvar att ge då.:)

Så länge du får det på film när bänken flyger iväg så är jag nöjd :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag testkörde oljesystemet idag och allt ser bra ut, stabila 5 bar oljetryck och returpumparna orkar dra 0.3 bar undertryck i returledningen. :tummenupp

Detta kommer behövas när motorn är igång för då läcker det ofrånkomligt in lite laddtrycksluft genom axeltätningarna som pumparna måste ha kapacitet för att suga ut, nu vet jag ju sen tidigare provkörningar att det funkar men det är intressant att kunna mäta istället för att gissa.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...