Att den är levande får ni ju ge er själva en ryggdunk för, vete fan om man orkat bry sig om att skriva i den takt man gör om det inte vore för alla ni som hejar på, retas, frågar, tipsar, donerar material och postar länkar till mer eller mindre relevanta filmer. Tack ska NI ha!
Hur som helst, väl tillbaka från raketmotortestet var det dags att ta tag i nästa moment på hojbygget, nämligen att fästa växellådan i motorcykelramen. För att underlätta centreringen av kraftturbindelen mot grundmotorn svetsade jag fast den inre styrkonan på kraftturbinhuset , då kan jag enkelt linjera upp de tu så spetsen ligger i linje med turbinhjulets dubbhål.
Sen mätte och ritade jag lite på hur ett vettigt växellådsfäste skulle se ut, första tanken var att ta en stor platta aluminium och fräsa två långa halvmåneformade spår längs kanterna som ramrören skulle vila emot men det skulle bli väldigt krångligt att tillverka så det får bli två separata fästen istället. Designen blir ungefär som det främre motorfästet med ett löst block som skruvas fast underifrån och klämmer fast motorfästet runt ramrören.
En turbohojåkande kamrat från söderns trakter (inga namn nämnda då biten kanske saknas från hans jobb...) har donerat en rejäl bit aluminium som blir perfekt till detta, den ska styckas upp med byggsågen till lämpliga bitar och sen ska det handvevas utav bara helvete!