Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Efter att ha planfräst den första biten bestämde jag mig för att ta tag i något som jag retat mig på en längre tid, nämligen växelhuset till fräsen. Det klappar och slår i kuggarna som ett par träskodansare som löper amok på ett plåttak och det blir bara värre och värre så det var dags att lyfta på locket och se så allt sitter där det ska.

JU-01942.jpg


Rena hjärnkirurgin det här, tyvärr så ser allt ut att vara i sin ordning och några justeringsmöjligheter verkar det inte finnas så jag lär få leva med oljudet. Det är ett glapp i växelhuset som är boven för om jag slår ett rep runt spindelaxeln och bromsar den medan jag fräser så dreven spänner upp blir den tyst och fin. Med ny växellådsolja blev det i alla fall lite bättre.

JU-01943.jpg



Tjo!

Med tanke på hur mycket du använder din fräs, så är det daxs att du kliver ur kinaträsket och skaffar en gammal kvalitetsmaskin typ sajo, värnamo eller dylikt. De är billiga med tanke på vad du får.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Känner igen DET problemet:gnissla
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Halojsan ang fräsen!!! tjockare olja alternativt en flaska STP i lådan lär ju minska glappet och ge både tystare gång och mer precition :smasha
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den är faktiskt rätt tyst nu efter att jag tippade i en halvliter olja extra.:tummenupp

Nu i veckan har jag pysslat på med fästet till vinkelväxeln, blev helt ok efter lite strul med håltagningen.

JU-01944.jpg


Så här började i alla fall veckan, med fyra utkapade aluminiumämnen. Först så borrade jag två 12mm hål genom alla fyra bitar och försänkte hålen till överfallen för M12 insexskalle...

JU-01946.jpg


...och det blev till slut en liten trave bitar och en rätt modest spånhög som dammsugaren fick äta upp.

JU-01947.jpg


Nästa steg blev att tillverka en fräsjigg att skruva fast bitarna i, en lagomt stadig aluminiumknul borrades och drogs gängor i och centrerades sen upp i skruvstycket.

<a href="http://s231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Anders%20projekt
JU-01948.jpg


Å vafan ska den vara till då kanske ni tänker, jo till detta! Att arborra ut två 1" hål för ramrören med ena halvan av hålet i fästet och andra i överfallet så man klämmer fast ramrören när man bultar ihop dom.

JU-01949.jpg


Jag testade först att hålsåga upp hålen med det funkade inget vidare, med arborrhuvudet gick det mycket smidigare.

JU-01950.jpg


Sen planfrästes alla ytor...

JU-01951.jpg


...för att till sist fasas av runtom kanterna med en 45° pinnfräs.

JU-01952.jpg


Egentligen skulle jag väl ha snyggat till dom lite med en avfasning på hörnen men det ids jag inte göra i det här läget, när hojen väl är klar och jag vill ha lite puts och studs får jag ta tag i det.

JU-01954.jpg


Med fästena på plats sitter vinkelväxeln som gjuten, jag tog till lite extra när jag arborrade hålen så det passar även när ramen är lackad.

JU-01958.jpg


Som sagt, med det övre hörnet avfasat hade det väl sett lite bättre ut men funktionen är det inget fel på. Jag är med andra ord nöjd. :)

JU-01957.jpg


Tjo!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt som vanligt!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hade faktiskt tänkt knåpa ihop en uppdatering ikväll efter att jag gjort lite mer på raketmotorn.

Det har varit växelvis spysjuka, julpyssel och framvagnsbyte på Passaten de senaste veckornas lediga stunder så det har inte hänt speciellt mycket i verkstaden...:gnissla
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Det är så jävla coolt! Vilket bygge, vilket hantverk du sysslar med.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar tackar! :)

Jag saxar skamlöst från det jag nyss skrev på racebloggen, ids inte skriva om allt...:gnissla

----------------------

Lite mer pyssel gjort i verkstaden, inte lätt att hinna med mellan spysjuka barn, bilskruvning och julpyntande men jag fick ett par timmar över ikväll som lades på att få ihop raketmotorn inför nästa testkörning.

MR-1000169.jpg


Första problemet att lösa var lustgaspåfyllningen, tidigare prövade vi hälla in lustgasen från en högt belägen tub till racetanken men det gick inget vidare. Nu ska vi testa att göra som de flesta raketflygare gör när dom tankar och pysa ut tryck ur racetanken och på så sätt få en tryckskillnad som gör att lustgasen trycks över från ena tanken till den andra.

MR-1000166.jpg


Där ser ni pysen, ett 1mm hål som ska släppa ut gasformig lustgas. Ett problem som uppstår nu är att det kommer fyllas över lustgas tills racetanken är bräddfull vilket är väldigt farligt pga risken för tubsprängning, det löste jag genom att sätta in ett sifonrör inuti kopplingen ovanpå lustgastanken.

MR-1000165.jpg


När vätskenivån i lustgastanken når upp till röret kommer det märkas tydligt att det är flytande lustgas som sprutar ut istället för gasformig, och då stänger jag kulventilen uppepå tanken och vips har jag full kontroll på hur mycket lustgas jag har fyllt!:banana

MR-1000167.jpg


För att slippa bygga dit ännu mer kopplingar för lustgasfyllningen så gör jag så att jag skruvar loss lustgasledningen mellan ventilpaketet och motorn och gängar dit en fyllningskoppling istället, lustgasen ska ju som sagt fyllas underifrån nu istället för uppifrån som tidigare.

MR-1000168.jpg


Innan jag gjorde kväll så började jag knåpa ihop en ny och förhoppningsvis stabilare tändning till motorn, två solida tändledare ska sitta ledade på motorn så jag har gnistgapet precis innanför throaten i raketdysan. När motorn startar ska jetstrålen trycka iväg tändledarna åt sidan så dom inte är i vägen längre. Vi får väl se om det funkar eller inte, vis av erfarenhet vet jag att det aldrig funkar lika bra som det borde göra i teorin...:gnissla
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tanken var ju att jag skulle lägga allt krut på raketmotorn nu innan tävlingen men det går inte komma ifrån att det är roligare med gasturbiner ändå, så jag passade på att göra ett sista ryck före julledigheten på turbinhojen.

JU-01959.jpg


Jag borrade och gängade 6 st M6 hål i kraftturbinhöljet där avgaspipan ska sättas fast, det måste göras nu innan jag blästrar och coatar huset med keramik.

JU-01960.jpg


Sen gjorde jag ett försök att blästra av huset men efter några sekunder hade blästerhandtaget frusit ihop, ingen höjdare att ha blästerskåpet utomhus i -10°C om man vill kunna använda det. Jag får ta med mig en bullpåse och se om Olov lånar ut sin bläster senare.:)

JU-01961.jpg


Något som jag däremot kunde göra var att svetsa fast den yttre avgaskonan mellan "gasgeneratorn" och kraftturbinen, en dryg timme lades på att mäta, rita och renkapa biten för att få så jämna glipor som möjligt inför svetsningen.

JU-01962.jpg


Med allt uppriktat och ihoppunktat var det bara att hålla tungan rätt i mun och börja svetsa, korta fogar på motstående sidor för att inte hela skiten ska slå sig. Lite för många timmar nedlagda i biten för att klanta till det nu...

JU-01963.jpg


Aluminiumtejpen som sitter inuti konan är istället för rotgas, funkar riktigt bra och kostar mest gratis.

JU-01965.jpg


Efter en vända med stålborstskivan i enhandsrondellen blev det så här snajsigt! Jag har inte bestämt mig än om jag ska klä in den med värmebandage eller inte, det lär kanske behövas för att det inte ska bli så varmt åt pungen när jag ska till att köra hojen...:gnissla

JU-01964.jpg


Och det totala motorpaketet blev alltså så här långt, inga problem att få plats med resten av pryttlarna i ramen som det ser ut nu.

Tjo!:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag bara runkareeeeee !:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top