Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter en sväng till södern så var man till slut tillbaka hemmavid där gräsklippning och hojbygge väntade på en, en fyratimmars igår kväll med några öl gjorde susen för att lugna mekarnerverna.:näsblod



Plåtlådan till batteriet kapades till rätt form och fick gavlar påsvetsade, sen svetsades ett fäste fast i ramen som även ska agera fäste för vatten/metanoltanken och bakkåpan senare.



Bakre fästen för batterilådan.



Och till slut satt lådan på plats i ramen! Lajk a smäck!:tummenupp



Batteriet passade det med, viss frigång för att kunna ha någon form av stoppning som stötskydd/värmeskydd för batteriet. Det måste även dit någon sorts värmesköld mellan batterilådan och avgashuset senare för att inte koka batteriet.:gnissla



Kvällens andra projekt var att göra instrumentpanelen, jag håller mängden mätare till ett absolut minimum så jag har en chans att hålla koll på dom medan jag kör.



Mätarna på plats!:tummenupp



Och efter att ha svetsat fast ett fäste i ramen skruvades panelen fast och blev såhär söt, jag kommer utöver dessa mätare ha en varvräknare för kraftturbinen men den får sitta på det övre ramröret ovanför luftintaget tillsammans med alla brytare och lampor.



Tjo!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bra fart som vanligt:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bra fart som vanligt:tummenupp

Det vill nog till, jag har gett mig fan på att försöka hinna provköra den innan snön kommer så det gäller att ligga i. :)

Kör Australiensarna samma koncept som du på drivningen ?

Mer eller mindre, dom har en hemmabyggd rak växel istället för min köpta vinkelväxel. Deras kraftturbin sitter ju dessutom på tvären vilket gör motorn mer kompakt men ställer till det lite mer med avgaserna då allt hamnar åt ena sidan.

Grymt bygge måste jag säga! Har följt tråden sen den startade. Länktar varje dag efter nya uppdateringar! :tummenupp

Jag har kommit över några stumpar "Pyrojacket" med innerdiameter 20mm som är ca 40cm långa. Kan det vara intressant att skydda dina olje/bränsleledningar med?
"Pyrojacket"http://www.wiro.se/CommonResources/Files/www.wiro.se/Produktblad/Pyroprodukter.pdf

Tack tack! Det kommer mer framöver för jag ska ut strax och fixa med bakhjulet.:tummenupp

Ska kolla upp dom där pyrojacket lite närmare, det kan tänka sig att jag behöver dra det över kabelstammarna för att inte riskera att smälta nåt. Tackar för erbjudandet!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ska se om jag hinner provköra hojen en kort sväng innan snön kommer, nu är det brått med andra ord och alla möjliga genvägar ska utforskas för att spara tid!:)



Kraftturbinen med låda plockades ur idag för att göras "färdig", jag skippar torrsumpskonverteringen nu och testkör med oljebad i lådan istället. Allt jag skiter i nu kan jag fixa i vinter.



Det ska tillverkas en tätningbricka i grafit för att hålla värmen borta från lagret och oljan borta från turbinhuset, här håller jag på dra av fästet till kraftturbinhjulet som grafitbrickan ska täta mot.



Sen tog jag tag i det jag egentligen hade tänkt göra ikväll, nämligen linjera in bakhjulet och tillverka spacers. Här måttas det för fullt!:tummenupp



Högersidans spacer under ursvarvning i fräsen.



Och här sitter den på plats, jag har letat upp en lämplig aluminiumknul ur gömmorna för vänstersidans spacertillverkning men det fick bli nån annan gång då klockan hunnit bli rätt mycket.



Tjo!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På begäran av Orre (en bloggläsare) och av eget intresse skrev jag ihop en lista på saker som måste göras innan hojen går provköra, det blir en hel del men det mesta är småprylar som går pricka av en par tre av per mekarkväll.



Sen gjorde jag den andra hjuldistansen sent i förrgår kväll, så nu snurrar bakhjulet fritt igen.



Här sitter allt på plats, huuua så det snurrar!



Alltså, en punkt avklarad på listan.



Sen blev det kräftskiva med triumph-börnouter, sprängningar och allmänt eldande men allt sånt hamnar ju nuförtiden på facebox så det går inte länka till för en vanlig dödlig. Eländiga facebox, tur att det bara är kärringar med ändtarmsframfall som håller på med sånt och inga riktiga karlar...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag smet jag ut en kort sväng efter att barnen lagt sig för att borra och gänga lite hål (höhö) i växellådan för att para ihop den (höhöhö) med turbinhuset, tyvärr hade något klantarsle borrat de motsvarande hålen i turbinhuset snett så jag måste fräsa upp fem av dom lite innan jag kan bulta ihop bitarna.



Drar M8 gängor i gjutjärnshuset, väldigt speciellt material att bearbeta gjutjärn då det blir mjöl istället för spånor av det...



Sen tänkte jag om lite angående lagertätningen och gjorde den i stål istället för grafit, jag vågar inte använda grafit då risken finns att det spricker bitar ur det och hamnar i lagret. Sen behövs det nog inget tåligare än stål där heller. Här håller jag på dra gängor för låsskruven till tätningen.



Här har vi lagertätningen och låsskruven.



Och här är dom på plats i lagerhuset.



En punkt till avbockad på listan. Bra jobbat Anders!:)



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag när lilltösen sov sin skönhetssömn fräste jag upp de snedborrade hålen i turbinhuset så alla 6 bultar passade, det ska dit rostfria M8 med rätt längd och borrade för låstråd senare.



Sen nu ikväll då friidrottseländet malde på på dumburken lade jag en timme på att trimma in turbinhuset så det passade bättre mot avgaspipan...



...som jag sedan helsvetsade...



...och monterade ihop med turbinhuset och lagerhuset till växellådan! Tadaa!:)



Jag har för övrigt skaffat ett betydligt smidigare tigsvetshandtag, en WP9 med gaslins som är en hel del mindre än den gamla WP27:an som följde med svetsen.



Alltså, två punkter till avklarade på listan. Det rullar på.:tummenupp



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mera friidrott på tv = en sväng till skjulet för att greja lite. Nu blev bara drygt en halvtimme men jag hann bocka av två punkter på listan så jag är nöjd.



En tempsond för avgastempen före kraftturbinen, eller ITT som det så fint kallas (Inter Turbine Temperature), skulle på plats och hamnade på undersidan av huset för den framtida isoleringens skull.



Här ser ni sonden sticka in.



Sen ställdes hela kraftturbinpaketet upp på arbetsbänken, en rejäl pjäs har det blivit och tack vare växellådan i gjutjärn väger den en hel del också. Tur man inte har ont av vikten i landracing, att jag håller på plåga mig med löpning är därför enbart för att hålla frontarean min nere och inget annat.:hihi



Nästa punkt på listan var att kapa av styrändarna, dom stack ju som bekant ut en hel del.



Nu ser det lite vettigare ut, ska bara beställa ett par lite kortare bromsgrepp på Ebay så blir det här finemang.:tummenupp



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä det är Turbine Inlet Temperature, TIT. Glasklart eller hur?:D

Edit: Kanske ska förtydliga mig, TIT är tempen efter brännkammaren, ITT tempen mellan gasproducerns avgasturbin och kraftturbinen, och TOT är väl då tempen efter kraftturbinen.

När hojen är klar ska jag montera så mycket mätare för tryck och temperatur som det ryms på hojen och logga alla värden med en Arduino, kul att kunna kolla upp sånt som växellådstemp och undertryck i luftburken efter en repa.
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Förslag instrumentering:

För att inte bli helt fukko i huvudet när man kör...
måste man ha koll på ALLA värdena samtidigt ?

Hade det inte varit lämpligt att dra in ALLA givare i någon typ av databox där allt loggas

Och sedan ha en display där man kan dra upp en 4-6 värden vid varmkörning för att se att allt är OK och sedan slå om till 1-2 värden under körning.

Sparar nog utrymme OCH hjärnkapacitet under körningen...

Nä det är Turbine Inlet Temperature, TIT. Glasklart eller hur?:D

Edit: Kanske ska förtydliga mig, TIT är tempen efter brännkammaren, ITT tempen mellan gasproducerns avgasturbin och kraftturbinen, och TOT är väl då tempen efter kraftturbinen.

När hojen är klar ska jag montera så mycket mätare för tryck och temperatur som det ryms på hojen och logga alla värden med en Arduino, kul att kunna kolla upp sånt som växellådstemp och undertryck i luftburken efter en repa.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det är prexis så jag tänkt göra, Arduinon loggar alla "onödiga" värden som jag sedan tankar över till datorn efter varje repa.

De nödvändiga värdena är laddtryck, avgastemp, oljetryck och oljetemp och dom sitter det analoga mätare till framme i rutan. Jag litar inte en sekund på hemprogrammerad digitalvisning då det strulat så inni helvetet för oss på jetsparken.:gnissla


Förslag instrumentering:

För att inte bli helt fukko i huvudet när man kör...
måste man ha koll på ALLA värdena samtidigt ?

Hade det inte varit lämpligt att dra in ALLA givare i någon typ av databox där allt loggas

Och sedan ha en display där man kan dra upp en 4-6 värden vid varmkörning för att se att allt är OK och sedan slå om till 1-2 värden under körning.

Sparar nog utrymme OCH hjärnkapacitet under körningen...
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Nä det är Turbine Inlet Temperature, TIT. Glasklart eller hur?:D

Edit: Kanske ska förtydliga mig, TIT är tempen efter brännkammaren, ITT tempen mellan gasproducerns avgasturbin och kraftturbinen, och TOT är väl då tempen efter kraftturbinen.

När hojen är klar ska jag montera så mycket mätare för tryck och temperatur som det ryms på hojen och logga alla värden med en Arduino, kul att kunna kolla upp sånt som växellådstemp och undertryck i luftburken efter en repa.
Du skulle haft så som det är i Eurocopter EC120, en FLI (First Limit Indicator). Den visar det värdet som är närmast att nå sin gräns oavsett vilket det är. Himla smidigt, och säker hur billigt som helst :tungan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det lät hemskt billigt...:hihi

Inte helt lätt att säga vad gränsvärdena ska vara heller, 760°C avgastemp är helt ok vid 3 bar laddtryck men samma temp vid 1.5 bar tyder på nåt allvarligt fel i motorn. osv osv...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag har det petats på på lediga stunder och bland annat så sattes ramfästet till luftburken på plats, inte nån avancerad lösning direkt men funkis är ju bra sägs det.



Sen rensade jag upp på mekarbänken, spottade i nävarna och plockade isär allt som sitter på luftburken vilket är det mesta plus en massa slang. Rätt tomt i ramen blev det i alla fall.



Nu var det fullt på bänken igen...:(



Med luftburken ute ur ramen kunde jag göra bort de punkter på listan som hade med den att göra, helsvetsning var den tyngsta punkten så jag började med den.



Efter en stund såg den ut så här, lite tätare nu minsann!:tummenupp



Den andra punkten var att montera en undertrycksmätare på luftburken för att kunna se om den stryper lufttillförseln eller inte vid lägre varvtal, skulle avgastempen sticka i höjden under provkörningen vet jag annars inte om det är en för snäv kraftturbin eller en strypt lufttillförsel som är boven.:gnissla



Klart för fastsvetsning.



Och här var den fastkletad på luftburken, den sitter bredvid oljeregulatorn på höger sida väl synlig från förarplats.



Med mätare i.



Tjo!:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite OT:
Här är en annan karl som bygger mc med flygplansinspirerad motor. Dock en frontmonterad stjärnmotor. Kan bli intressanta sidokrafter...
http://www.youtube.com/watch?v=iwUZyOkr2R8

Holy Shit. Den där lär bli spännande att stå och varva.
Jag har suttit på en Boss Hoss och testat att varva lite och det är rätt mycket kraft som trycker den åt sidan när man varvar till. Det där lär bli mycket värre så jag hoppas för deras skull att dom löst det med samma konstruktion som Boss Hoss har gjort. Dom flesta axlarna i växellådan roterar åt andra hållet så när man kör med växel i så tar krafterna ut varandra. Annars lär den svänga rätt ut i spenaten vid första gaspådraget.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top