Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På grund av strul med bredbandet har jag varit mer eller mindre avskuren från omvärlden i två dagar nu, men äntligen verkar det börja ordna upp sig så jag kan lägga upp lite bilder från förrgårkvällens jobb.



Sugledningen från oljetanken till pumpen hängde och slängde som bekant så jag var tvungen att fästa upp den på något vis, det fick bli tre såna här tingestar. Upp med patienten på britsen och igång med svetsen!:)



Joråsåatt, nu var den ena tanken klar.



Ett fäste på bränsletanken också och slangen sitter i berget, buntband lär inte ge några pluspoäng hos besiktningen i Bonneville så det lär bli najtråd eller något liknande senare.



Jag bestämde mig för att köra med spånskivesadeln under testet, känns inte som att jag vill stressa ihop något såpass viktigt som sadeln då den helst ska se ut för någonting när den är klar. Lite stadigare fastsatt än tidigare är den i alla fall.



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hade inte Swedol och H2M Racing funnits i stan skulle det här bygget tagit flera år längre att ro iland, sanna mina ord.

I förmiddags var jag förbi Janne på Swedol så han fick plocka ihop en famn hydraulkopplingar och pressa en slang som jag senare idag skruvade ihop till en adapterslang med snabbkoppling för tryckluftsstarten, även gasolförvärmningen drogs fram med en snabbkoppling i änden så det ska gå smidigt att koppla loss dykartub och gasolflaskan från hojen när den startat.



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gårdagskvällens prioprojekt var att fixa staget till bakbromsoket, jag har väl i och för sig kunnat köra med enbart frambroms men utan att veta hur mycket tomgångsvrid motorn lämnar ur sig vore det en ganska riskabel chansning.



Bra att kunna låsa bakhjulet om det vill spinna lös på grusuppfarten till huset, kan bli lite väl spännande annars...:gnissla



Staget är gjort av chromemolyrör så även om det ser lite tunt ut lär det hålla för att låsa upp bakhjulet oavsett underlag.



Sen började jag montera alla attiraljer som ska sitta på hojen med bultar av rätt längd till skillnad från tidigare, nyloc-muttrar på insidan lär inte ruska loss och ramla in i motorn i första taget. Senare lär jag låsa dom på något mer idiotsäkert sätt men det här duger gott för en provstart.



Andra sidan.



Idag fick jag en timmes garagetid när lilltösen sov lunch och då plockade jag ihop växellådan med nya SKF-lager med C3 spel på ingående axel, sen ska det dit keramiska lager men låter jag bara bli att varva ingående axel över ca 10.000rpm vid provkörningen ska vanliga stållager hålla.



Montage av lagren.



Lager och tätningen på plats, precis lagom frigång mot axeln så det borde inte läcka in allt för mycket avgaser till lagringen.



Sen svarvade jag ner och hålborrade 6 st M8 bultar som skulle hålla ihop kraftturbinhuset med lagerhuset.



Bultarna fastdragna, trådlåsning pågår!



Här syns låstråden, ingen avancerad låsning utan mest för att dom inte ska kunna gänga upp sig.



Med det gjort kunde jag skruva fast turbinhjulet och trådlåsa bulten mot specialmuttern jag gjorde tidigare, den här bulten vill man helst inte tappa vid 33.000rpm........:näsblod



Tjo!:)
 
Last edited:

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
När man läser dina nya inlägg och scrollar nedåt för nästa bild, så gör man det med skräckblandad förtjusning... Tänk om detta är sista bilden i detta inlägget! :)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Pressa på ytterringen sen när de riktiga, dyra lagren ska monteras.

(besserwisser-mode off)

Ska bli så ofantligt fränt när det blir startdags:tummenupp
Du är grym på att hinna mycket på bara småslattar tid, själv står jag mest och glor och försöker minnas vart jag var...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Pressa på ytterringen sen när de riktiga, dyra lagren ska monteras.

(besserwisser-mode off)

Ska bli så ofantligt fränt när det blir startdags:tummenupp
Du är grym på att hinna mycket på bara småslattar tid, själv står jag mest och glor och försöker minnas vart jag var...

Det tror jag inte att jag bör göra då det är på axeln lagret tränger. (axeln syns inte då den är inuti aluminiumröret) :tungan

Det är småstunderna jag får mest gjort på, mest tack vare att jag försöker ligga steget före med att planera vad som ska göras och ha delarna hemma. Skulle jag hålla på en hel dag får jag nog ändå inte speciellt mycket mer gjort då jag måste in till stan flera svängar för att skaffa mer delar, ett tvåtimmarspass är alldeles lagom.:)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det tror jag inte att jag bör göra då det är på axeln lagret tränger. (axeln syns inte då den är inuti aluminiumröret) :tungan

Det är småstunderna jag får mest gjort på, mest tack vare att jag försöker ligga steget före med att planera vad som ska göras och ha delarna hemma. Skulle jag hålla på en hel dag får jag nog ändå inte speciellt mycket mer gjort då jag måste in till stan flera svängar för att skaffa mer delar, ett tvåtimmarspass är alldeles lagom.:)


Tummen upp! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är inte låstråden dragen från fel håll genom den här skruven?
JU-011303.jpg
Även om den bara kan gänga upp sig lite grand så ökar risken att tråden går av på sikt om den blir slak och skruvarna inte sitter helt still.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, den drogs enklaste vägen genom bultskallarna. Nu ska jag ju bara köra några hundra meter på lågfart så det spelar ingen roll, senare när det ska köras "på riktigt" gör jag det bättre.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
finns risk för varmgång på lagret....
du borde sätta ett smalt rör mellan utrymmet mellan kraftturbin och axeltätningen och ut till fria luften...
för att leda ut övertrycket som läcker in...som annars tar sig in i vinkelväxeln även om spalten bara är ngn tiondel?
ännu bättre vore att leda dit lite "bleedair" men det kanske itne finns att tillgå....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med lagersmörjningen/kylningen, då det är en ren racehoj kommer växellådstempen aldrig nå steady-state och frågan är hur hög den hinner bli under de få minuter som hojen körs. Den lilla värme som leds in i lådan lär alltså antagligen inte hinna göra nån "skada".

Blödluft är en idé, problemet är att jag kommer värma lagren mer än jag kommer kyla dom då laddluftstempen kommer vara närmare 200°C vid 4:1PR.:gnissla

Smörjningen kommer bli torrsump med en oljestråle riktad mot där dreven möts och en som leds in mellan lagren på den ingående axeln så det får fylla upp med olja till kulorna och sen rinna tillbaka in i lådan och ner i oljetanken via torrsumpsdräneringen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Måste fråga fästmön om lov först bara.:)

Idag var det som ni sett soligt och fint så det passade bra att rulla ut hojen för att ta lite kort, först var jag tvungen att skruva dit växellådan och för att den skulle passa fick jag fräsa ur ena fästet lite då bakbromsstaget blev i vägen.



Nu går det fritt igen!



Ett inte helt lätt projekt var att få ut hojen ur garaget, då den både är lång och låg krävdes det rätt mycket pallvirke för att inte tankarna skulle skrapa i dörrkarmen.



Här kommer en trave bilder, finns inte mycket att skriva om varje kort så jag struntar i det.













Tjo!:)
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Svängradien ser inte ut att vara helt gatoptimal. :)
Men fan va fräck den är alltså. Hade lätt satt mig på en sån hoj för att försöka slå diverse hastighetsrekord.
Fruktansvärt avis på dina kunskaper.
Grattis till ett grymt bygge!!!!:rock:rock
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Min svägerskas femåring har precis fått se bilder på min gamla ural med sidovagn. När han fick se bilderna på ditt bygge undrade han om man inte kunde sätta vagn på den med så det kanske kunde vara något :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Svängradien ser inte ut att vara helt gatoptimal. :)
Men fan va fräck den är alltså. Hade lätt satt mig på en sån hoj för att försöka slå diverse hastighetsrekord.
Fruktansvärt avis på dina kunskaper.
Grattis till ett grymt bygge!!!!:rock:rock

Nä, det får vara max 15° åt varje håll så det blir tolvpunksvändningar på garageuppfarten...:)

Tack tack!

Min svägerskas femåring har precis fått se bilder på min gamla ural med sidovagn. När han fick se bilderna på ditt bygge undrade han om man inte kunde sätta vagn på den med så det kanske kunde vara något :)

Ja tänk då kunde ju fästmön åka med på tävlingarna! Ska väcka henne och höra, hon har tuppat av i tv-soffan här bredvid. Kvart över nio en fredag kväll, skämmes tamejfan!:D
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top