Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll gjorde jag färdigt det provisoriska elsystemet på hojen som jag hållit på pota på med nån kväll förra veckan också, ingen loggning eller så utan enklast möjliga för att kunna göra alla tester som behövs på motorn nu i höst.

Huvudströmbrytare, brytare för oljepump, brytare för returpumparna, fjädrande knapp för tändningen och en relästyrd brytare för bränslepumpen som bara ger på ström när en oljetryckskontakt känner oljetryck.

En extra brytare till bränslepumpen sattes framtill så jag kan nå den ifall något akut händer under körningen, enda sättet att stänga av motorn är ju nämligen att döda bränslepumpen.

Nu återstår bara att fylla tankarna, fixa eventuella läckage och provköra alla pumpar och se så att allt funkar som det ska. Sen kommer jag göra några provstarter av motorn för att se om avgastempen ser ok ut nu när kraftturbinen sitter på plats, ser allt bra ut är det dags att planera för provkörning!:banana

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Mina tummar är på standby för att hållas. Sitter alltid med skräckblandad förtjusning och väntar på rapport när det är dags att starta upp besten.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
:banana Fakking amazing:banana

P.S bryt ett ben

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu återstår bara att fylla tankarna, fixa eventuella läckage och provköra alla pumpar och se så att allt funkar som det ska. Sen kommer jag göra några provstarter av motorn för att se om avgastempen ser ok ut nu när kraftturbinen sitter på plats, ser allt bra ut är det dags att planera för provkörning!:banana

:Bugar:Bugar:Bugar Fantastiskt att du kommit så här långt, håller tummarna för provkörningen!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tack tack snela herar!:)

Idag har jag fixat det sista som behövdes innan jag kunde testa bränsle- och oljepumparna. En avluftning till bränsletanken sattes på plats...

...och en testspridare med ett 1mm hål gjordes och kopplades in efter filtret så jag kunde simulera ett soppaflöde.

Jag drog även en slang från oljefiltret tillbaka till oljetanken så jag inte skulle fylla motorn med olja under testet.

Sen fyllde jag i en skvätt flygfotogen...

...och en skvätt olja.

Mitt hemgjorda gasreglage visade sig inte flöda tillräckligt så det var omöjligt att få ner bränsletrycket till de 0.2bar det ska vara på tomgång, så jag kopplade ur det och körde pumpen på en 30A PWM-styrning istället. Det funkade klockrent så jag kommer köra så i fortsättningen också med en trottellägesgivare som gaswiren ska kopplas emot och styra.

Jag passade på att filma en liten skvätt under kvällens testande, senare ska jag göra nån film då jag går igenom hojen lite noggrannare men det får bli när den är klar.

http://youtu.be/uM_ovekOI_0

Tjo!:)

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Det här ju bara för fränt. Vilken grym kompetens du besitter :banana . Är du månne professionell inom området också? Ser fram emot att se provkörningen senare.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kompetensen består mestadels en stor portion tjurskallighet. :)

Ingen skolning eller annat i ämnet, bara ett brinnande intresse de senaste 10 åren.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Regnar ändå så lite i Bonneville.
:D

Man kan lätt tro det, men tydligen kan det regna rätt rejält där. Inte ovanligt att det står en decimeter vatten över hela banan efter en rejäl skur, som tur är så torkar det undan/blåser bort lika fort igen.

Saltlagret är väldigt tunt på sina ställen och under saltet är det bara lera, så håller man sig inte på de utmarkerade vägarna till och från banan är det lätt att köra fast...:gnissla

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Saltlagret är väldigt tunt på sina ställen och under saltet är det bara lera, så håller man sig inte på de utmarkerade vägarna till och från banan är det lätt att köra fast...:gnissla

Har hört att detta beror på att man håller på med saltbrytning i stor skala i delar av "sjön", och att man helt enkelt tar ur mer salt än vad som återbildas. Vore ju tragiskt om ett så speciell plats som Bonneville skulle försvinna från landspeed-kartan pga att vi översaltar maten...

För övrigt, om det skiter sig med gasturbinkarriären hade du utan vidare kunnat ta över som berättarröst till Bamse:

http://www.youtube.com/watch?v=1mfKz_4CxQA

http://www.youtube.com/watch?v=uM_ovekOI_0

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
För övrigt, om det skiter sig med gasturbinkarriären hade du utan vidare kunnat ta över som berättarröst till Bamse:

Haha tänkte precis samma sak! Vrider man bara ner hastigheten ett snäpp får man trevliga flashbacks från barndomen. Fast med betydligt vettigare lärdomar. :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Har hört att detta beror på att man håller på med saltbrytning i stor skala i delar av "sjön", och att man helt enkelt tar ur mer salt än vad som återbildas. Vore ju tragiskt om ett så speciell plats som Bonneville skulle försvinna från landspeed-kartan pga att vi översaltar maten...

För övrigt, om det skiter sig med gasturbinkarriären hade du utan vidare kunnat ta över som berättarröst till Bamse

Som tur är så har dom fått klubbat igenom ett domstolsbeslut att saltet ska tillbaka till sjön efter att det processats, det var inte saltet i sig som utvanns utan något ämne i det så nuförtiden är saltlagret tjockare än på länge och risken för tävlingen borta.:tummenupp

:hihi

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sjukt bra film. Men jag saknade ljudeffekter och meningar i stil med: "och här snurrar luften runt runt runt". Mer pedagogik. Tack för bästa tråden.

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
en liten fundering ang, säkerhetsaspekten....
ett fel = trasig transistor i PWM styrningen till soppapumpen ger fullgas och iom att du inte har ngn koppling
kan det bli lite besvärligt....
ett dödmansgrepp eller ngt vore på sin plats..

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
en liten fundering ang, säkerhetsaspekten....
ett fel = trasig transistor i PWM styrningen till soppapumpen ger fullgas och iom att du inte har ngn koppling
kan det bli lite besvärligt....
ett dödmansgrepp eller ngt vore på sin plats..

Mycket bra synpunkt, polaren Olov tipsade om samma sak när jag kopplade in PWM:en och ska jag vara ärlig vet jag inte hur jag ska komma runt det problemet. En bränsleregulator som justeras så att maxtrycket aldrig kan ge mer än fullgas och en lätt åtkomlig strömbrytare på handtaget är nog enda vägen att gå.

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Kul att det närmar sig start (följer noga :)). Använder du någon programvara typ "GasTurb" när du beräknar prestandan eller räknar du "för hand"?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år