Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan så fint det blir! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul att ni gillar stuket!:)

Det ser lite ofärdigt ut när frontkåpan slutar tvärt i knähöjd men det får duga så länge. Ska bli intressant att se hur den blir när bakkåpan är gjuten, jag har ingen aning om det kommer se tokigt ut eller inte...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En rekorderlig rejspjäs det där. :D
Ser fram emot första starten och se mackapären masa sig framåt.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Smörjningen kommer bli torrsump med en oljestråle riktad mot där dreven möts och en som leds in mellan lagren på den ingående axeln så det får fylla upp med olja till kulorna och sen rinna tillbaka in i lådan och ner i oljetanken via torrsumpsdräneringen.

det borde räcka..
test får utvisa, det går ju att åtgärda...det är ju ingen gathoj...
men jag förstår då inte hur du ska kunna hålla dig från att dra några repor efter byavägen... :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En rekorderlig rejspjäs det där. :D
Ser fram emot första starten och se mackapären masa sig framåt.

Det är ju på den nivån förväntningarna mina är nu, drar den sig framåt av egen maskin är det en stor seger i sig. Hastighetsrekorden tar vi senare.:)

Underbart! Den ser elakt ut:rock

Kul du tycker det.:tummenupp

och hur fort har du tänkt köra eg.?

Målet är att spöa klassrekordet som ligger på 349km/h, sen om den här hojen räcker till vet jag inte än. 200mph är första målet i alla fall, en rund och fin siffra.

det borde räcka..
test får utvisa, det går ju att åtgärda...det är ju ingen gathoj...
men jag förstår då inte hur du ska kunna hålla dig från att dra några repor efter byavägen... :)

Klart det ska köras byaväg.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vissa dagar går det bättre än andra, idag har jag kunnat bocka av två mastiga punkter på att göra-listan utan att behöva kröka ett finger!



Efter att ha lämnat äldstjäntan på dagis åkte jag och minstingen hem och lastade hojen på släpvagn och drog in den till Jemtluft i stan som bland annat har utrustning för att pressa stålspunnen bromsslang, mig veterligen enda firman i Östersund som gör det.



Sen ringde telefonen och det var en trogen bloggläsare vid namn Bengt-Åke som inte bara fixat fram fem drevämnen från 18-22 tänder utan även borrat, brotchat och dragit kilspår i dom!



Vad kan man säga, passar perfekt! Nu ska jag bara svarva till lite shims för att få dreven att linjera och en "kopp" som ska sitta över änden på axeln och klämma fast drevet. I den koppen ska det senare sitta en magnet så jag kan mäta växellådsvarvet med en induktivgivare.



Tjo!:banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!:)

Det brukar alltid dra iväg i tid med det sista småpysslet så jag vill inte spekulera i när det ska till att startas riktigt än, lätt ett par veckor bort och sen beror det ju helt och hållet på väder och vind också när det går köra.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Må kung Bore giva oss en mild vinter som icke infaller tidigt så testkörningarna kan göras i den norrländska kvällsolen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Må kung Bore giva oss en mild vinter som icke infaller tidigt så testkörningarna kan göras i den norrländska kvällsolen.

Amen!:)

Förmiddagens pappaledig-pyssel blev att få framdrevet på plats och linjerat. Först svarvades en 7mm lång distansring och sattes på plats innanför spårkilen.



Med fram- och bakdrev linjerade var det dags att låsa framdrevet på axeln, det blir tyvärr en lite onödigt klumpig lösning då jag inte vill kapa av drivaxeln.



Efter lite svarvade så kunde jag dra fast en sån här knul på axeln, skruvskallen och kanten på knulen ska hålborras så jag kan trådlåsa skruven. Inte kul om den lossnar under en repa...:gnissla



Sen efter ett påpekande på ett jetforum så svetsade jag dit stoppklossar bakom växellådsfästet för att utesluta risken att lådan dras bakåt av vridet från kedjedrivningen, då skulle kedjan slacka och kanske hoppa av vilket skulle leda till massa elände.



Nu ikväll virade jag in kraftturbinhuset och batteriet med värmefilt för att minska risken för att skor eller batteri smälter.



Jag tog även och drog färdigt bromsslangarna och monterade bromsvätskebehållarna, ena bromskolven hade kärvat fast men lossnade efter lite övertalning medelst hammare och Brakeleen.:smasha



Tjopp!:)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Som nyåtervänd Sporthojsläsare har jag suttit och läst igenom denna tråd i några dagar med stort intresse. Jag kan inte annat säga än att min haka fortfarande är planterad i bordsskivan av din oehörda förmåga!

Det här är den bästa byggtråden jag läst till dagens datum!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som nyåtervänd Sporthojsläsare har jag suttit och läst igenom denna tråd i några dagar med stort intresse. Jag kan inte annat säga än att min haka fortfarande är planterad i bordsskivan av din oehörda förmåga!

Det här är den bästa byggtråden jag läst till dagens datum!:tummenupp

Att du orkat läsa allt, det har blivit några sidor under åren. Nästan 600.000 visningar på den så snart kanske jag kan ge "Vad säger ni Killar?"-tråden en match!:yoparty

Tack för det, hoppas kunna krydda på byggtråden lite extra med nån hojstart inom en snar framtid. Bromsarna är ett kapitel för sig så nu är nya skivor och bromsklossar fram på väg från England, kom på under luftningen att jag knyckt klossarna till Hayabusan och skivorna var några gamla skeva ener som jag satt på tidigare bara för syns skull...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Att du orkat läsa allt, det har blivit några sidor under åren. Nästan 600.000 visningar på den så snart kanske jag kan ge "Vad säger ni Killar?"-tråden en match!:yoparty

Tack för det, hoppas kunna krydda på byggtråden lite extra med nån hojstart inom en snar framtid. Bromsarna är ett kapitel för sig så nu är nya skivor och bromsklossar fram på väg från England, kom på under luftningen att jag knyckt klossarna till Hayabusan och skivorna var några gamla skeva ener som jag satt på tidigare bara för syns skull...

Jag hoppade faktiskt lite på slutet, men jag läste de första 107 sidorna. Nu skall jag läsa resten då jag inte vill missa någonting viktigt i turbinbygget. Jag har aldrig haft något intresse för denna typ av motorer annat än att de är balla smått mystiska saker. Det har du ändrat på! Nu är det med stort intresse jag försöker få en större förståelse för hur allt i dessa motorer fungerar i symbios. Jag kan inte annat än tacka, för jag har lärt mig nya saker i flera dagar nu:tummenupp

Är det Orsa Speedweekend i vinter som är målet att bli klar till?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är väldigt lätt att kära ner sig i gasturbiner när man väl börjat förstå dom, enkelheten i kombination med massvis av effekt är beroendeframkallande. För att inte tala om ljudet!:kär

Jag kommer inte kunna köra den här hojen i Orsa tyvärr, då sjön är reglerad blir det ganska guppigt och det funkar inte alls eftersom jag skulle övervarva kraftturbinen/växellådan i samma ögonblick som bakhjulet lättar från isen.

En både för- och nackdel med turboshaftmotorer är att ju mer kraftturbinen varvar desto mer effekt utveckar den ända tills någonting går sönder, så i kombination med lite slö gasrespons blir det i princip omöjligt att hinna släppa av gasen och få kontroll på hjulspinnet innan något skiter sig...:gnissla

Målet är att ha hojen körklar nästa sommar så jag kan testa ut den, blir det One Mile i Tierp ska jag dit men huvudsaken är jag får plåga den ordentligt på väg så jag ser vad som håller och inte. Ingen panik utan det får ta den tid det tar.:)

Jag hoppade faktiskt lite på slutet, men jag läste de första 107 sidorna. Nu skall jag läsa resten då jag inte vill missa någonting viktigt i turbinbygget. Jag har aldrig haft något intresse för denna typ av motorer annat än att de är balla smått mystiska saker. Det har du ändrat på! Nu är det med stort intresse jag försöker få en större förståelse för hur allt i dessa motorer fungerar i symbios. Jag kan inte annat än tacka, för jag har lärt mig nya saker i flera dagar nu:tummenupp

Är det Orsa Speedweekend i vinter som är målet att bli klar till?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hm, så det du säger är att om bakhjulet lättar lite så rotationshastigheten ökar så kommer motorn hinna varva upp högre och pytsa ut än mer effekt för att spä på fenomenet tills gummiröken står tjock eller motorn gått sönder för att man inte hinner kontrollera den nog snabbt? -Låter som ett lysande koncept ihop med stelbensopererad bakram.:D

Faktum är att jag är jag såg ramen var min första fundering kring om det verkligen kommer fungera med stelopererat i bak?? Även den till synes slätaste asfalt har ju bulor och ojämnheter, vilket om jag förstått dig rätt, potentiellt sett inte är någon bra kombo med turbinmotor? Med befintlig ramgeometro så ser det ju ut som att det skulle fungera att bygga en egendesignad variant av en Softtailsving á lá HD och åtminstone få lite mer möjlighet till kontroll i bak. Men det kanske är så enkelt att det är reglementen som gör att du bygger som du gör?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fjädring hade nog varit bra, anledningen att jag byggde en stel ram var att det är enkelt. Inte omöjligt att jag bygger om den senare ifall det visar sig att den blir svårkörd.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top