Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen fara för den gick ju på hobbykontot, och det är som bekant outtömligt.:D

I helgen har Bushido varit på genomresa på väg hem från Boden, tack för besöket! Synd att jag hade beredskap för annars hade jag nog gjort processen kort med ölpåsen du hade med dig.:)

Efter att han rullat vidare på hojen smet jag in i verkstaden för att fortsätta med oljesmörjningen till hojmotorn.



Oljeblocket skruvades fast i lagerhuset för att få ändarna rensvarvade. Dom måste vara helt i linje med kanterna på lagerhuset för att täta mot kompressorhus och turbinhus.



Sen borrades oljekanalen som sammanbinder de två glidlagren och axiallagret.



Efter att ha borrat in kanalerna till respektive glidlager mot den sammanbindande kanalen såg det ut så här.



Här sitter biten på sin plats, hålet är som sagt för oljan till axiallagret.



På något jävla vis måste ju oljan ta sig in i oljeblocket också, ett hål borrades i sidan och 1/2" UNF gänga drogs. Sen svarvade jag till en anslutning i stål som oljeröret ska svetsas mot, här håller jag på dra utvändiga gängor på den. Som synes var jag tvungen att göra mig en gängkloppa för jag hade ingen som passade på det snittet.



Här sitter anslutningen halvt ingängad i hålet.



För att oljeblocket inte skulle se så jäkla fult ut svarvade jag av det så det fick samma radie som lagerhuset.



Här är resultatet, det enda jag inte har gjort är att fräsa O-ringsspåren runt oljekanalerna. En påse silikon-oringar är på väg från Kina as we speak så när jag fått dom kan jag fräsa spåren.



Tjo!:)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vilket vackert hantverk! Så skoj att gamla konster lever kvar i mörka hörn här och var.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I helgen har Bushido varit på genomresa på väg hem från Boden, tack för besöket! Synd att jag hade beredskap för annars hade jag nog gjort processen kort med ölpåsen du hade med dig.:)

Tack själv! Väldans trevligt var det, nästa gång tar vi mer öl båda två!:fyllisar :D

Snyggt blir det, som vanligt! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fick hem en uppsättning bromsskivor med posten idag, de som sitter på är krokiga som ett par vågbrickor...

 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad ska du med bromsar till?

Ser fram mot provstart och nästa sommar. Tack för att du delar med dig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med resten av familjen borta över helgen har jag tre hela dagar att spendera ungefär som jag vill, en konstig känsla för en småbarnsförälder. Idag klämde jag av ett niotimmars pass i verkstaden så nu blir det mysbyxor och långfilm för att ta igen sig lite.:)



Jag svarvade en genomföring för oljan och borrade upp hålet i kompressorhuset för att passa, en AN6 anslutning tillverkades och sitter fastgängad på genomföringen här på bilden.



Lite mer fräsning och svarvning och genomföringen var klar för att få oljeröret fastsvetsat på sig.



Rör bockat och allt klart för tigsvetsning!:)



Här ligger oljeröret och svalnar av lite efter svetsningen.



Under tiden fräste jag O-ringsspår i oljeblocket, silikonringarna är köpta på Ebay för en tjugondel av styckepriset hos en lokal handlare. Inklusive frakt runt halva jorden. Illmarigt sa Bill.



Insexskruvarna hålborrades så som går trådlåsa mot varandra, inte kul om dom lossnar och trillar in i turbinhjulet...:gnissla



Sen var det dags att ta tag i kompressorhuset, bakom kompressorhjulet sitter en distans med kolvringstätningar som ska hålla oljan kvar inuti motorn. Vid motorhaveriet jag hade tidigare skadades tätningsytan i kompressorhuset så det har läckt ut olja förbi tätningen, jag hade dessutom bara plats för en kolvring istället för två som det egentligen ska vara så även det skulle jag fixa.



Till höger står distansen med kolvringsspåren och till vänster står den rostfria hylsan jag svarvade.



Nu var det dags att svarva ur kompressorhuset så jag kan pressa i hylsan, det gamla sätet var i aluminium så det kommer bli betydligt slittåligare nu.:tummenupp



För att låsa fast hylsan fräste jag två urtag i kompressorhuset och slipade två hack i hylsan, med en körnare kunde jag sen knacka ner en kant av aluminiumen i hacken och på så sätt fixera hylsan i hålet.



Sisåhär.



Sist men inte minst borrades oljehålet till axiallagret, noga att det hamnar exakt rätt så O-ringen tätar ordentligt. Skarpögda ser även hylsan sitta på plats.



Sen kunde jag börja plocka ihop motorn igen, här ser ni även pluggen som sitter där den gamla oljeanslutningen satt. Den ska också trådlåsas så den inte trillar loss.



Lager och oljeretur på plats, nu började det kurra så hemskt i magen så jag var tvungen att göra kväll. Ska försöka ta mig upp tidigt imorrn och fortsätta lite mer.



Gokväll!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:BugarFyfan viket imponerande bygge. Har varit sjuk så jag har gått igenom hela tråden nu:).

I ditt senaste inlägg så fixade du låswire till bultarna, ser inte så säkert ut

Gör som jetgubbarna gör istället, ser dessutom snyggt ut.

Kommer följa tråden med stort intresse

Tackar! Grejen med den tveksamma trådlåsningen är inte att hålla skruvarna i spänn utan endast att hindra dom från att gänga upp sig och lossna, så det duger länge det där. Annars har du helt rätt i att det ska göras ordentligt.:)
 

J.K Nilsson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2013
Ort
Salem
Hoj
1973 Suzuki K50
Tackar! Grejen med den tveksamma trådlåsningen är inte att hålla skruvarna i spänn utan endast att hindra dom från att gänga upp sig och lossna, så det duger länge det där. Annars har du helt rätt i att det ska göras ordentligt.:)
Jovisst duger det där nästan om du bara vill hindra skruvarna från att ralla ur. Om du tittar 07:15 in i filmen så viker han änden av låstråden, det är inte bara för att inte riva sig på den utan också för att säkra att tråden inte börjar skruva upp sig. Nu håller säkert dina trådar ihop men det är en för billig grej att åka dit på med tanke på att när det gäller gasturbiner så anses Murphy vara en optimist... :4skrika

J.K Nilsson
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att kunna göra det måste jag fräsa ett bredare urtag runt skruvskallarna, ska se hur mycket material det är kvar mot kanalerna så jag inte gör ett sårarsle.

 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Upp med tuppen, i med ett par koppar kaffe och ut i lekstugan. Något jag glömde igår av bara farten var att testa om det nya oljeblocket håller tätt, så jag tog loss det och blockade av alla tre o-ringade utgångar och testade med 5kg oljetryck.



Tätt som ett nunnearsle. När jag liks var loss med biten fräste jag upp spåren för trådlåsningen, JK och Semper har helt rätt i att jag borde göra det ordentligt och det är inte ens speciellt mycket jobb.



Ihopskruvning av lagerhus och kompressorhus, bultarna dras med locktite och 40Nm så det sitter ihop ordentligt.



Så här blev den nya trådlåsningen, ser ju lite seriösare ut än tidigare.:tummenupp



Sen satte jag fast brännkammaren och turbindelen på lagerhuset och momentdrog fast. Jag blir lika förvånad varenda gång jag kollar att keramikcoatingen sitter fast, under några provkörningar har jag varit uppe i närmare 1000°C inloppstemp till turbinen utan att den tagit skada. Bra skit helt klart, köps på weirdperformance.se.



Sen kopplade jag ihop motorn med hojens bränslesystem för att se så alla spridare flödar bränsle, med så små spridare är det lätt hänt att nån sätter igen av skit i bränslet. Alla verkar flöda som dom ska nu i alla fall.



I med turbinaxeln och på med kompressorhjulet!:)



Kompressormuttern vinkeldras 130°-145° med locktite, helt sjukt mycket. Man bara väntar på att gängorna ska ge sig på axeln men så ska det vara.:näsblod



Lite mer skruvning och sen så stod motorn klar på arbetsbänken.



Tjo!:tuttar
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
fan va gött med bilder =) 1000C i inlopps temp. får man fråga om du har startat den då ? =) antar att det krävs mer än tester för att komma upp i den tempen
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Woho! Heja! :banana

En sak som jag tänkt på, och det här kan vara en dum fråga... Men iallafall: Längden på själva motorn. De flesta större jetmotorer man ser är ju vanligtvis mer långsmala medan din är nästintill lika lång som den är bred. Finns det några speciella fördelar med din design (en liten och tjock burk till skillnad från en mer avlång variant) eller hur kommer det sig att det skiljer? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
fan va gött med bilder =) 1000C i inlopps temp. får man fråga om du har startat den då ? =) antar att det krävs mer än tester för att komma upp i den tempen

Alltså inloppstemp in till turbinhjulet, inte in i motorn. Så varmt har vi inte ens under högsommaren här i Jämtland.:D

Woho! Heja! :banana

En sak som jag tänkt på, och det här kan vara en dum fråga... Men iallafall: Längden på själva motorn. De flesta större jetmotorer man ser är ju vanligtvis mer långsmala medan din är nästintill lika lång som den är bred. Finns det några speciella fördelar med din design (en liten och tjock burk till skillnad från en mer avlång variant) eller hur kommer det sig att det skiljer? :)

Skillnaden är att det här är en radialkompressor (samma som i en turbo), stora gasturbiner har oftast axialkompressorer som består av ett stort antal kompressorsteg vilket gör den motortypen smal och lång. Flygande tunnan hade en motor med radialkompressor (en ättling till Whittles första gasturbin) och du vet ju hur smäckert det planet blev.:)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top