_Johansson_
Storfräsare
Ingen fara för den gick ju på hobbykontot, och det är som bekant outtömligt.
I helgen har Bushido varit på genomresa på väg hem från Boden, tack för besöket! Synd att jag hade beredskap för annars hade jag nog gjort processen kort med ölpåsen du hade med dig.
Efter att han rullat vidare på hojen smet jag in i verkstaden för att fortsätta med oljesmörjningen till hojmotorn.
Oljeblocket skruvades fast i lagerhuset för att få ändarna rensvarvade. Dom måste vara helt i linje med kanterna på lagerhuset för att täta mot kompressorhus och turbinhus.
Sen borrades oljekanalen som sammanbinder de två glidlagren och axiallagret.
Efter att ha borrat in kanalerna till respektive glidlager mot den sammanbindande kanalen såg det ut så här.
Här sitter biten på sin plats, hålet är som sagt för oljan till axiallagret.
På något jävla vis måste ju oljan ta sig in i oljeblocket också, ett hål borrades i sidan och 1/2" UNF gänga drogs. Sen svarvade jag till en anslutning i stål som oljeröret ska svetsas mot, här håller jag på dra utvändiga gängor på den. Som synes var jag tvungen att göra mig en gängkloppa för jag hade ingen som passade på det snittet.
Här sitter anslutningen halvt ingängad i hålet.
För att oljeblocket inte skulle se så jäkla fult ut svarvade jag av det så det fick samma radie som lagerhuset.
Här är resultatet, det enda jag inte har gjort är att fräsa O-ringsspåren runt oljekanalerna. En påse silikon-oringar är på väg från Kina as we speak så när jag fått dom kan jag fräsa spåren.
Tjo!
I helgen har Bushido varit på genomresa på väg hem från Boden, tack för besöket! Synd att jag hade beredskap för annars hade jag nog gjort processen kort med ölpåsen du hade med dig.
Efter att han rullat vidare på hojen smet jag in i verkstaden för att fortsätta med oljesmörjningen till hojmotorn.
Oljeblocket skruvades fast i lagerhuset för att få ändarna rensvarvade. Dom måste vara helt i linje med kanterna på lagerhuset för att täta mot kompressorhus och turbinhus.
Sen borrades oljekanalen som sammanbinder de två glidlagren och axiallagret.
Efter att ha borrat in kanalerna till respektive glidlager mot den sammanbindande kanalen såg det ut så här.
Här sitter biten på sin plats, hålet är som sagt för oljan till axiallagret.
På något jävla vis måste ju oljan ta sig in i oljeblocket också, ett hål borrades i sidan och 1/2" UNF gänga drogs. Sen svarvade jag till en anslutning i stål som oljeröret ska svetsas mot, här håller jag på dra utvändiga gängor på den. Som synes var jag tvungen att göra mig en gängkloppa för jag hade ingen som passade på det snittet.
Här sitter anslutningen halvt ingängad i hålet.
För att oljeblocket inte skulle se så jäkla fult ut svarvade jag av det så det fick samma radie som lagerhuset.
Här är resultatet, det enda jag inte har gjort är att fräsa O-ringsspåren runt oljekanalerna. En påse silikon-oringar är på väg från Kina as we speak så när jag fått dom kan jag fräsa spåren.
Tjo!