Aha, då är jag med! Tack för det finns det specifika för och nackdelar med de två motortyperna förutom utrymmet de tar upp I olika riktningar eller är det jet som jet? Hur skiljer de sig mer åt?Skillnaden är att det här är en radialkompressor (samma som i en turbo), stora gasturbiner har oftast axialkompressorer som består av ett stort antal kompressorsteg vilket gör den motortypen smal och lång. Flygande tunnan hade en motor med radialkompressor (en ättling till Whittles första gasturbin) och du vet ju hur smäckert det planet blev.
Aha, då är jag med! Tack för det finns det specifika för och nackdelar med de två motortyperna förutom utrymmet de tar upp I olika riktningar eller är det jet som jet? Hur skiljer de sig mer åt?
Tjusigt, kommer att hålla Murphy borta.
Det är helt olika sorters kompressorer, lite förenklat kan man väl säga att en centrifugalkompressor (radial, centrifugal, samma sak) är billig, stryktålig och ger höga tryckökningar per steg. Nackdelen är att en centifugalkompressor med högt massflöde blir väldigt stor.
En axialkompressor däremot är sjukt dyr att tillverka, skadas lätt av insugna föremål och behöver ha många kompressorsteg för att nå ett användbart laddtryck. Den stora fördelen är att dom kan ge sjuka massflöden samtidigt som dom har en liten ytterdiameter, och med tillräckligt många steg levererar dom mycket högre tryck än en centrifugalkompressor vilket bl.a. ger en bättre bränsleekonomi.
Så ska det se ut.
Så ska det se ut.
Du har också lyckats få till klassikern att sno tråden ett varv för mycket mellan skruvskallarna. Den har man själv gjort ett flertal gånger. Det funkar så länge man inte har stukat till tråden för mycket... Tror inte att det där blir något. Det är ju jag som inte har tumme med Murphy.
J.K Nilsson
Jag tycker att det krävs mer träning med specialtången för att inte översträcka tråden. Lättare att få till bra låsningar med vanlig plattång och händerna. Men efter mycket träning så blir dom snyggare med specialtången.Det är inte helt enkelt att sno låstråden med en vanlig tång, hade jag hållit på lite mer skulle jag köpt en sån där specialtång men det känns inte riktigt försvarbart just nu. Finns ju roligare saker att lägga stålarna på.
Är någon lärare på FMTS? ;-)Vik trådarna 90 grader där du vill avsluta najningen, ta skruvdragaren och ha chucken lite öppen och sätt trådarna i centrum så ändarna sticker ut igenom en av de tre backarna,
Så snyggt det blir. Det är ju så man blir tårögd... Mc-semester med den till sommaren?
En bra låstrådstång gör man av en plattång som man kapar av skänklarna på och sedan svetsar 25cm långa rör med ca 10mm dia.
Tången kapas innan så påsvetsade rör blir paralella.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |