Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Johansson, snabb fråga! Vilka typer av temperaturer når lågan på en sån här jetmotor? Styrs det av motorstorleken eller vad påverkar? Allting blir ju lysande rödglödgat, men det når inte riktigt smälttemp antar jag. eller?

Utan EBK bör inte avgastempen ligga över 700°C, då är inloppstempen till avgasturbinen ca 900°C beroende på turbinhjulets PR, vilken temp det är i EBK:n när den är tänd vete fan men kanske 1100-1200°C nånstans.

Tack vare att plåten i EBK:n kyls av utomhusluften överlever den, det är alltså inte bra att isolera efterbrännaren för noggrant eftersom det hindrar värmen att ledas ut från den rostfria plåten. Flamhållaren inuti EBK:n ska helst vara av inconel eller i alla fall ss2368 för att överleva då den oftast inte har någon kylning.

/Anders
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Utan EBK bör inte avgastempen ligga över 700°C, då är inloppstempen till avgasturbinen ca 900°C beroende på turbinhjulets PR, vilken temp det är i EBK:n när den är tänd vete fan men kanske 1100-1200°C nånstans.

Tack vare att plåten i EBK:n kyls av utomhusluften överlever den, det är alltså inte bra att isolera efterbrännaren för noggrant eftersom det hindrar värmen att ledas ut från den rostfria plåten. Flamhållaren inuti EBK:n ska helst vara av inconel eller i alla fall ss2368 för att överleva då den oftast inte har någon kylning.

/Anders
En får tacka för svaret :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Verkar gå lite orent, du får fixa kallstartsproblemen så kan du ha den ner till lokala ican och handla tidningen med sen :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har tideräkningen slagit om till X hours to Speed Weekend igen, och då är det hög tid att sätta fart så vi har något att tävla med. Hojen har stått och hängt läpp rätt länge nu pga ombyggnation av min Triumph bobber och vinterns sparkbygge men framöver blir det 100% fokus på turbinhojen!



Igår kväll rensade jag bort all gammal eldragning från ramen och lyfte i motorn för att se vart ramförstärkningarna ska sitta, det gäller ju att inte göra ett sårarsle och bygga in motorn så det inte går ta ut den längre...



Jo just ja, det är ett projekt som har högre prio just nu och det består av en trave parkettgolv som ligger bakom hojen. Bara tre sovrum kvar att lägga nu innan skiten är borta ur garaget och jag kan breda ut mig med hojbygget igen!



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Parkettgolv tar det la en snajdare som Johansson max en halv platta bärs och ett par timmar att lägga??
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det där har man ju hört, folk som lagt fyra rum på en timme inklusive kafferast. Skulle bra gärna vilja se det tempot... :3freak
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo det där har man ju hört, folk som lagt fyra rum på en timme inklusive kafferast. Skulle bra gärna vilja se det tempot... :3freak

Hade in några golvläggare som bytte parkett i min förra lägenhet. Helvete vad snabba dom var.. listat o klart på en halvtimme. Men fyra rum? Jisses..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jo det där har man ju hört, folk som lagt fyra rum på en timme inklusive kafferast. Skulle bra gärna vilja se det tempot... :3freak

Tror det är så här:
Jag la 4 rum på en timme! Med kafferast!
Att såga till passbitarna, lista och fixa det som blev lite fel tog iofs 2 dagar...

Skönt att höra att du kommer igång med hojen igen. Fast pausunderhållningen i denna tråd är inte fy skam den heller!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En uppsättning isdäck till hojen beställda!:yoparty

Point of no return för Speed Weekend nästa år alltså, nu är det bara att se till att ha hojen klar i tid.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En uppsättning isdäck till hojen beställda!:yoparty

Point of no return för Speed Weekend nästa år alltså, nu är det bara att se till att ha hojen klar i tid.

:tummenupp

Då är det dags för en hejarklackslista för byggmotivation och i samåkningsraggarsyfte!

Vi vill åka upp/ner/åt sidan till Speed Weekend 2015:
1. Josef, Stockholm
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:tummenupp

Då är det dags för en hejarklackslista för byggmotivation och i samåkningsraggarsyfte!

Vi vill åka upp/ner/åt sidan till Speed Weekend 2015:
1. Josef, Stockholm

Bra initiativ, men ta gärna det via PM så det inte blir så jäkla många OT-inlägg i tråden. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå OT, nån som kan tipsa om en bra rockpub eller liknande i Göteborg? Är nere på underhållsmässan och jag och kollegan ska leta oss nåt ölhak på eftermiddagen, så gärna hyfsat nära Svenska Mässan.

Edit: Det blir ett snabbstopp på avenyn och sen Texas Longhorn, ska nog lösa sig det här med andra ord.:)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ramförstärkning på G, pappmallar utklippta för styrhuvud och baksving ikväll.:tummenupp





Jag började även på lite smått med att kapa till CrMo rör till triangulering av svingen, ska fortsätta imorgon kväll var det tänkt.



Tjo!:tummenupp
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ramförstärkning på G, pappmallar utklippta för styrhuvud och baksving ikväll.:tummenupp

Johansson du som är the shit på turbiner; Satt och teoretiserade lite på en ånghoj, sen kom jag och tänka på en ångturbinhoj. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att få trycket från en tank som skulle få plats i en hojram?

Det finns flera ånghojar på tuben;

Hittar ingen ångturbinhoj dock. :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, skulle nog gå men ångförbrukningen skulle bli enorm. En ångturbin är väldigt törstig på ånga jämfört med en ångmaskin, i alla fall i de storlekar och amatörmässiga utföranden vi vanliga dödliga kan bryta ihop. Dessutom vill den ha rätt höga tryck för att ge någon sorts effektivitet, de få kg/cm2 som en ångmaskin kan gå på räcker inte långt till en turbin.

Grejen är att i en ångmaskin pytsar du in en mängd ånga som får expandera i cylindern och ventileras ut när den släppt ifrån sig all energi, ju högre tryck på ångan desto mindre volym pytsas in per kolvslag så resttrycket är mer eller mindre noll.

En ångturbin som den Siemensturbin jag jobbar med har ett stort antal turbinsteg där trycket gradvis sjunker allt eftersom energin i ångan tas upp av turbinbladen, på utloppet sitter en kondensor som skapar ett undertryck och därigenom tar ännu lite mer energi ut ångan. (vissa processturbiner har övertryck på utloppet för att använda restångan i papperstillverkning etc.)

En ångturbin som vi skulle klara av att göra funkar på ett annat vis, den är en- eller på sin höjd tvåstegs aktionsturbin där det är hastigheten på ångstrålen som driver turbinhjulet runt. Tänk vattenskovel. Det betyder att restenergin (trycket) i ångan när den passerat turbinen är hög dvs verkningsgraden är rätt låg jämfört med både en ångmaskin och en mer avancerad ångturbin. Ångförbrukningen blir alltså mkt stor.

Med en panna eldad med oljebrännare och ett kondensatsystem så du återcirkulerar kondensatvattnet in i pannan igen skulle det nog gå få ihop något som rör sig framåt, men du får nog räkna med några års utveckling innan du kan slänga benet över sadeln och rida bort mot solnedgången. :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top