Skrotnisse
What would Shervin do?
Ångmaskiner är ännu bättre än så!Hmm, skulle nog gå men ångförbrukningen skulle bli enorm. En ångturbin är väldigt törstig på ånga jämfört med en ångmaskin, i alla fall i de storlekar och amatörmässiga utföranden vi vanliga dödliga kan bryta ihop. Dessutom vill den ha rätt höga tryck för att ge någon sorts effektivitet, de få kg/cm2 som en ångmaskin kan gå på räcker inte långt till en turbin.
Grejen är att i en ångmaskin pytsar du in en mängd ånga som får expandera i cylindern och ventileras ut när den släppt ifrån sig all energi, ju högre tryck på ångan desto mindre volym pytsas in per kolvslag så resttrycket är mer eller mindre noll.
En ångturbin som den Siemensturbin jag jobbar med har ett stort antal turbinsteg där trycket gradvis sjunker allt eftersom energin i ångan tas upp av turbinbladen, på utloppet sitter en kondensor som skapar ett undertryck och därigenom tar ännu lite mer energi ut ångan. (vissa processturbiner har övertryck på utloppet för att använda restångan i papperstillverkning etc.)
En ångturbin som vi skulle klara av att göra funkar på ett annat vis, den är en- eller på sin höjd tvåstegs aktionsturbin där det är hastigheten på ångstrålen som driver turbinhjulet runt. Tänk vattenskovel. Det betyder att restenergin (trycket) i ångan när den passerat turbinen är hög dvs verkningsgraden är rätt låg jämfört med både en ångmaskin och en mer avancerad ångturbin. Ångförbrukningen blir alltså mkt stor.
Med en panna eldad med oljebrännare och ett kondensatsystem så du återcirkulerar kondensatvattnet in i pannan igen skulle det nog gå få ihop något som rör sig framåt, men du får nog räkna med några års utveckling innan du kan slänga benet över sadeln och rida bort mot solnedgången.
Om man gillar låga varv, så fungerar det utmärkt att använda dubbelverkande ångmaskiner.
Genom att kyla ångan när trycket skjutit fram pistongen, så drar undertrycket tillbaka den.
De första ångmaskinerna fungerade så att ångan fylldes med ytterst lite tryck, varpå den svalnade och drog i pistongen.
Kräver inga trycktåliga kärl och gör åt med ytterst lite vatten, som kondenseras och kan återanvändas.
Man får dock acceptera att de endast klarar något tiotal minutvarv.
Borde gå att bygga en hoj på uppemot en hästkraft utan att vikten överstiger några hundra kilo..