Nikel
Gudomlig sporthojare
När man svetsar, så påför man varm metall.
När metallen svalnar krymper den.
När man slår på svetsen, så smids den ut.
Vanligt när man svetsar karossplåt.
In med mothåll och smacka till med slägga på svetsarna
När man svetsar, så påför man varm metall.
När metallen svalnar krymper den.
När man slår på svetsen, så smids den ut.
Vanligt när man svetsar karossplåt.
In med mothåll och smacka till med slägga på svetsarna
Funkar bra när man tiggar, men inte med migsvets, för fogen blir för hård.
Funkar bra när man tiggar, men inte med migsvets, för fogen blir för hård.
Underskatta inte kraften i en svetssträng!
Svetsade 4st 60mm stosar i hörnen på en 40mm plåt med A6 mått.
Går jag förbi eländet med hörlurarna inställda på mellanvåg får jag in både grabbarna på fagerhults jaktradio och tusen o en natt med ylva maria thomson samtidigt!
Usch vad less jag blir på alla myter och vanföreställningar om svetsning! Uttala sig om saker du inte har någon koll på och du skola bli rättad! Enda anledningen till att en MIG-fog i CrMo skulle bli 'hård' eller spröd är om du svetsar den med fel tillsatsmaterial eller kolsyreblandad argon, alltså MAG.
Och det är korrekt att sträcka svetsfogar för att undvika att det slår sig, men i det här fallet är det helt irrelevant. Kör bara Johansson, ser görbra ut!
Med vänlig hälsning, Svetsarn.
Har jobbat med bilplåt i över 35 år med gas, mig o tig, så jag har en viss erfarenhet.
Varför säger du då att fogen blir för hård? Har ju bara med svetsparametrar att göra. Finns inga anledningar till att den ena metoden skulle bli sprödare än den andra. Ja och om man skiter i rotgas, då blir det rätt sprött..
Och det finns tyvärr ingen garanti för att erfarenhet=kunskap heller.
Ta inte det här fel, ifrågasätter inte ditt kunnande. Men ge mig en konkret faktabaserad anledning till varför MIGfogar i CrMo blir hårdare.
Ursäkta ev. urspårning Johansson!
Klar 00.30 0ch detta postat 05.20.................... fler som har en bokstavskombination ser jag
Om vi viker in på spåret vikt (Ja inte av dig då utan hojen). Är den av underordnad betydelse för en åkafortutahelveteraktfram hoj?
Det känns som att det kan bli en relativt stadig pjäs eller blir man (jag) lurad av bilderna? =)
för ditt bygge!
Om du kan, lägg rören i olika plan, då bygger du in mer vridstyvhet.
Fan vad bra det blir. På gatorna till helgen?
Han menar kanske "hård" som i tyngre/svårare att smida ut, pga dess större materialinnehåll relativt TIG-fog? Rimligen borde det vara lättare att spänningsneutralisera (plastiskt deformera) en TIG-fog pga det oavsett.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |