Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jupp jupp. Känns konstigt det där med att ha bra vridmoment genom hela registret. Brukar vara det på elmotorer med men ändå kan man i vissa fall tjäna på att ha olika utväxlingar. Däremot ökar man ju krånglihetsfaktorn tusenfalt så det är väl kanske inte den enden man börjar med oavsett vad man kommer fram till... I PRAKTIKEN är väl bäst att tillägga.
Stämmer fint, det blir inga växlar överhuvudtaget utan kraftturbinens maxvarv och utväxling styr hur fort det går köra.
Detta fungerar tack vare att vridmomentet på kraftturbinen är på topp redan vid stillastående, så man kan ta ut rejält med effekt genom hela varvtalsregistret. (på kraftturbinen alltså, grundmotorn går på maxvarv hela tiden)
Någon sorts variatordrift där kraftturbinen kan hållas konstant på maxvarv vore kanske bäst, men det blir bara mer saker som kan krångla plus att det blir större förluster i drivlinan.