Gasturbinhoj = JETeskoj!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jupp jupp. Känns konstigt det där med att ha bra vridmoment genom hela registret. Brukar vara det på elmotorer med men ändå kan man i vissa fall tjäna på att ha olika utväxlingar. Däremot ökar man ju krånglihetsfaktorn tusenfalt så det är väl kanske inte den enden man börjar med oavsett vad man kommer fram till... I PRAKTIKEN är väl bäst att tillägga.


Stämmer fint, det blir inga växlar överhuvudtaget utan kraftturbinens maxvarv och utväxling styr hur fort det går köra.

Detta fungerar tack vare att vridmomentet på kraftturbinen är på topp redan vid stillastående, så man kan ta ut rejält med effekt genom hela varvtalsregistret. (på kraftturbinen alltså, grundmotorn går på maxvarv hela tiden)

Någon sorts variatordrift där kraftturbinen kan hållas konstant på maxvarv vore kanske bäst, men det blir bara mer saker som kan krångla plus att det blir större förluster i drivlinan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det kommer bli nog mycket att hålla ordning på utan att ha massa växlar, och för varje extra bit i drivlinan ökar risken att något går sönder och får kraftturbinen att övervarva/sprängas i molekyler.

jupp jupp. Känns konstigt det där med att ha bra vridmoment genom hela registret. Brukar vara det på elmotorer med men ändå kan man i vissa fall tjäna på att ha olika utväxlingar. Däremot ökar man ju krånglihetsfaktorn tusenfalt så det är väl kanske inte den enden man börjar med oavsett vad man kommer fram till... I PRAKTIKEN är väl bäst att tillägga.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det kommer bli nog mycket att hålla ordning på utan att ha massa växlar, och för varje extra bit i drivlinan ökar risken att något går sönder och får kraftturbinen att övervarva/sprängas i molekyler.

Jopp jopp! Du får väl se när prylarna är "klara" om vad som ebhövs för att vidareutveckla. färdig, det blir man aldrig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
När jag blir klar ska jag boka in en bänkning hos Anderssonturbo, det ska bli intressant att se hur en bromskurva ser ut för en gasturbin.:)

Jopp jopp! Du får väl se när prylarna är "klara" om vad som ebhövs för att vidareutveckla. färdig, det blir man aldrig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag fick för övrigt en liten bok idag med posten.:)

SCTA-bok.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det verkar som att jag har en klass ändå, APS-Ω. Det betyder *Special Construction Partial Streamlining* med motorklassen *Steam, Turbine or Electric*.:tummenupp

Det roligaste i kråksången är att det bara finns ett enda noterat fartrekord i klassen, och det är Riches Nelson som kört 176.434MPH på en elhoj. Det borde inte vara omöjligt att klå tycker jag, 283.2km/h är ju inte direkt fort.

Går det inte att få in hojjen i det reglementet, så tror jag att "Big Ugly Bastard" har andra regler.
http://www.speedtrialsbybub.com/2010_event/index-2010.html
Liksom australiensarna.
Vilka regler engelsmännen kör efter vet jag inte.
Förmodligen egna.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det verkar som att jag har en klass ändå, APS-Ω. Det betyder *Special Construction Partial Streamlining* med motorklassen *Steam, Turbine or Electric*.:tummenupp

Det roligaste i kråksången är att det bara finns ett enda noterat fartrekord i klassen, och det är Riches Nelson som kört 176.434MPH på en elhoj. Det borde inte vara omöjligt att klå tycker jag, 283.2km/h är ju inte direkt fort.

283,2 km/h är inte direkt fort.
På asfalt.
På salt är det idiotfort.
Underlaget påstås vara som en dålig grusväg.
Men halare.

Men å andra sidan så tror jag inte att du kommer få högre fart än knappt tresiffrigt.
Imponerad ändå.

Vilken hastighet räknar du med att turbinen skall snurra med?
Hur skall du kyla grejorna?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jasså, är det sån skillnad på rullmotståndet i salt jämfört med asfalt? Jag har hört att det är sämre men jag visste inte att det skulle vara sån skillnad.

Med tanke på att rekordet för 50cc motorcyklar ligger på 131.5mph så borde det väl vara hyfsat lättrullat ändå?

Maxvarvet på primärrotorn ligger på 66.000rpm och kraftturbinen ungefär hälften, 30.000rpm. Utgående drivaxel från växellådan kommer ha ett maxvarv på runt 10.000rpm vilket är ungefär samma som med en radfyra.

En stadig oljekylare ska hålla oljetempen i schack och motorn kommer köras med metanol/vatteninsprutning i kompressorinloppet för att kompensera den höga lufttemperaturen, så med hjälp av detta borde jag kunna plocka ut mer effekt än utan metanolinsprutning. Kanske 170-180hk på hjulet när allt är injusterat rätt.

283,2 km/h är inte direkt fort.
På asfalt.
På salt är det idiotfort.
Underlaget påstås vara som en dålig grusväg.
Men halare.

Men å andra sidan så tror jag inte att du kommer få högre fart än knappt tresiffrigt.
Imponerad ändå.

Vilken hastighet räknar du med att turbinen skall snurra med?
Hur skall du kyla grejorna?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Precis så, själva jetstrålen från grundmotorn blåser på ett hembyggt turbinhjul som sitter kopplad till en 3:1 växellåda via en axel. På utgående axel från växellådan sitter framdrevet.

Då trodde jag ju rätt. Det händer inte ofta :D

Hembyggt turbinhjul? Tufft! Samma utformning som ett turbinhjul till en turbo? Varför inte ta ett färdigt hjul?
Och lådan bygger du själv antar jag? Har du byggt en sån här motor så bygger du väl en växellåda i sömnen.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Då trodde jag ju rätt. Det händer inte ofta :D

Hembyggt turbinhjul? Tufft! Samma utformning som ett turbinhjul till en turbo? Varför inte ta ett färdigt hjul?
Och lådan bygger du själv antar jag? Har du byggt en sån här motor så bygger du väl en växellåda i sömnen.

Men han skriver ju längre upp på sidan att han inte ska ha nån växellåda :)

Eller menar du endast 3:1 utväxlingen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grejen är att det måste vara en axialturbin, det finns inga radialturbinhjul på marknaden som flödar tillräckligt för att fungera som kraftturbin till det här bygget.

Med lite tur kan jag få tag i ett turbinhjul från en Allison C20, det tål högre varv än ett hemmabyggt och ger därigenom mer effekt.

Då trodde jag ju rätt. Det händer inte ofta :D

Hembyggt turbinhjul? Tufft! Samma utformning som ett turbinhjul till en turbo? Varför inte ta ett färdigt hjul?
Och lådan bygger du själv antar jag? Har du byggt en sån här motor så bygger du väl en växellåda i sömnen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Men han skriver ju längre upp på sidan att han inte ska ha nån växellåda :)

Eller menar du endast 3:1 utväxlingen?

Hehe, ja, jag menade den där utväxlingen. En växellåda med en växel :) Som en epa med halva lådan trasig. Eller om det nu var a-traktor. Jaja.

Grejen är att det måste vara en axialturbin, det finns inga radialturbinhjul på marknaden som flödar tillräckligt för att fungera som kraftturbin till det här bygget.

Med lite tur kan jag få tag i ett turbinhjul från en Allison C20, det tål högre varv än ett hemmabyggt och ger därigenom mer effekt.

Ahaaa, på så sätt. Kan tänka mig att det blir ganska mycket gaser från en sån där. Någonstans har jag en påse turbinblad till en RM9 som sitter i SK60. Kan se om jag hittar dem. Den motorn varvar 33000 så de håller nog. Utloppskonan agerar blomkruka nu :) Likaså kåpan över startmotorn.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har inte skrivit i tråden förut men tycker det här projektet är helt grymt!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ahaaa, på så sätt. Kan tänka mig att det blir ganska mycket gaser från en sån där. Någonstans har jag en påse turbinblad till en RM9 som sitter i SK60. Kan se om jag hittar dem. Den motorn varvar 33000 så de håller nog. Utloppskonan agerar blomkruka nu :) Likaså kåpan över startmotorn.

Kul att ha lite gasturbindelar hemmavid, jag köper gärna av dig ett blad att ha som prydnad i bokhyllan men jag kommer inte kunna använda såna blad till ett kraftturbinsbygge på grund av bladinfästningen.

En vän i Australien har som sagt antytt att han kanske kan fixa en axialturbin åt mig komplett med axel och allt, går inte det bygger jag en från en platta Inconel eller ett lämligt rostfritt stål.

Har inte skrivit i tråden förut men tycker det här projektet är helt grymt!

Tack för det, hoppas jag inte ger dig nån anledning att ändra åsikt framöver.:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kul att ha lite gasturbindelar hemmavid, jag köper gärna av dig ett blad att ha som prydnad i bokhyllan men jag kommer inte kunna använda såna blad till ett kraftturbinsbygge på grund av bladinfästningen.

En vän i Australien har som sagt antytt att han kanske kan fixa en axialturbin åt mig komplett med axel och allt, går inte det bygger jag en från en platta Inconel eller ett lämligt rostfritt stål.

Jag ska se om jag kan hitta dem så kan jag skicka dig några turbinblad och kanske några kompressorblad också. Kanske får det bli byteshandel; du har ju fräs och fräskunskaper... :tungan Eller så kostar det gratis. Välj du.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top