Gasturbinhoj = JETeskoj!

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Galet ballt! Jobbar du på bussgods i ösd eftersom du hade rangerat upp jetkarten där utanför? Man borde nog masa sitt arsele innåt stan nån dag och glutta in i garaget kanske...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Galet ballt! Jobbar du på bussgods i ösd eftersom du hade rangerat upp jetkarten där utanför? Man borde nog masa sitt arsele innåt stan nån dag och glutta in i garaget kanske...

Nä, men vi håller till inte så långt därifrån. Du är välkommen!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kylvätska är en vetenskap =)

T-sprit är bra när man inte har (A), men sen beror det på verktyget osv osv osv.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Jag brukar endast använda olja vid gängning eller annan långsam procedur, vid kylning och rensning av spån där det går fort och är varmt är det nån fiskluktande klvätska. ingen aning om vad det är

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det bästa vore helt klart om jag kunnat haft en kylvätskepump på fräsen som kan stå och spola hela tiden.

Jag skulle väl i och för sig kunna bygga om bordet för att ha en vätskesump kopplat till sig men det känns inte så motiverat just nu, den gamla blomsprutan duger gott.:)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det bästa vore helt klart om jag kunnat haft en kylvätskepump på fräsen som kan stå och spola hela tiden.

Jag skulle väl i och för sig kunna bygga om bordet för att ha en vätskesump kopplat till sig men det känns inte så motiverat just nu, den gamla blomsprutan duger gott.:)

Blomspruta är inte att förakta! Det stod gubbar på högmans i trollhättan o blomsprutade på sina svarta HSS borr framtills januari 2010 innan de ansågs så pass ineffektiva att de slängdes ut:D

Btw landsspeed forumet är kul.
Dubbla gixxer 1100 motorer med lustgas o kompressor är ju lite beyond PC III o slip on:yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo, ytterst brutala byggen på det forumet och det känns som att man bara skrapat lite på ytan än med tanke på mängden av byggtrådar.:tummenupp

Slå mig inte nu Jon, men jag har erbjudit några polare att överta Gammeln idag. I alla fall motor och ramen, gaffel och hjul ska jag ju ha själv. Den är mest i vägen nuförtiden och jag lär knappast ha tid att göra något åt den under de närmaste tvåhundra åren så det är bättre att den kommer någon annan till nytta.:)

Det kan komma något riktigt kul ut av det i slutändan ifall dom bestämmer sig för att satsa, det är nämligen våran fan-club från Funäs som tänkt ställa upp i tävlingen mest för att få stå med husvagnen i depån i stället för en mil bort på campingen.

Turbomotorn, en rörram och lite annat gott och blandat ur gömmorna kan bli en riktigt rolig Speed Weekend-hoj!:tummenupp

Btw landsspeed forumet är kul.
Dubbla gixxer 1100 motorer med lustgas o kompressor är ju lite beyond PC III o slip on:yoparty

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag som trodde samlargixxern var reserverad för nån oljeshejk?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag som trodde samlargixxern var reserverad för nån oljeshejk?

På grund av lågkonjukturen har det varit ovanligt få oljeshejker som hört av sig på sista tiden, så i väntan på bättre tider tänkte jag överlåta vårdnaden till några som är glatt ovetandes om förbannelsen.

Kan nog bli bra det där, fixar polaren att bygga en traktor med en centurion-V12:a så lär han väl kunna få liv i den här gamla tanten.:)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo, ytterst brutala byggen på det forumet och det känns som att man bara skrapat lite på ytan än med tanke på mängden av byggtrådar.:tummenupp

Slå mig inte nu Jon, men jag har erbjudit några polare att överta Gammeln idag. I alla fall motor och ramen, gaffel och hjul ska jag ju ha själv. Den är mest i vägen nuförtiden och jag lär knappast ha tid att göra något åt den under de närmaste tvåhundra åren så det är bättre att den kommer någon annan till nytta.:)

Ingen fara.
Turbo känns ju sooo last season, så det finns ju inte.

Märkligt ändå att man lägger flera år på att bygga världens vackraste lilla indian med kompressor, Testar den inte innan bonneville, håller fullt skaft i flera minuter, skjuter motorn och förlitar sig på internetkrigares tändstiftsanalyser?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ingen fara.
Turbo känns ju sooo last season, så det finns ju inte.

Märkligt ändå att man lägger flera år på att bygga världens vackraste lilla indian med kompressor, Testar den inte innan bonneville, håller fullt skaft i flera minuter, skjuter motorn och förlitar sig på internetkrigares tändstiftsanalyser?

Tänkte samma sak, en bredbandslambda hade ju t.ex. varit en stor hjälp under testandet. Använda gamla papperspackningar till toppen känns heller inte speciellt genomtänkt...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag började skissa lite på hojramen idag, om tre veckor är jag bjuden på trettioårskalas hos ME racing (Green Goblin, promod)i Borlänge så jag tänkte passa på och handla på mig chromemolyrör till ramen när jag liks är där.

Rambygget-1.jpg

Jag har satt 220cm hjulbas, 40° rake och 10cm markfrigång, ett enkelt 1" övre ramrör och två 1" undre ramrör 25cm isär.

Rambygget-2.jpg

Det blir som ni ser ganska så gott om plats för motorn, olje- och bränsletankar och elektroniken, mest bara fördelar med att bygga ramen efter motorn och inte tvärtom.:tummenupp

I sann Bonneville-anda måste hojen ha ett passande namn, och jag kommer fan inte på något bra så jag tänkte höra om någon av er kan komma på något. Gärna med anspelning på gasturbinen och vart i världen den kommer ifrån och på engelska.

The Swedish LoudFart eller nåt sånt vore rätt kul men med tanke på att den förhoppningsvis ska vara med i seriösa sammanhang framöver får man väl lov att hitta på något lite rumsrenare namn.:D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Bifogat

• provkorning-il-tempo-gigante.jpg
    provkorning-il-tempo-gigante.jpg
    243.3 KB · Visningar: 166

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ska göra det!

Jag var iväg på en liten roadtrip i morse till Hackås Gjuteri och köpte 70 kilo blandade aluminiumämnen ur skrotlådan deras, nu har jag fräsmaterial för en ganska lång tid framöver.:tummenupp

Det lär bli en helkväll i garaget idag, jag ska plocka isär gammeln och fortsätta fräsa insuget på gasturbinen. Kan till och med slinka ner en liten pilsner om jag har tur.:banana

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du får köpa skumpa och döpa den med.

Namnat passar fint för ni är lika tokiga båda två.

Du och Reodor Fälgen dvs

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...