Är det bjursingspöjken som kommer ett steg närmare gubbe?
Hälsa från mig i så fall!
Håller tummarna för att du ska få en garagepilsner
Elffors, du borde skriva en bok
Mer tankeverksamhet har lagts på ramen idag.
Grejen är att göra hojens frontarea så liten som det bara går, och eftersom motorn kommer bli lång och smal finns alla förutsättningar för att det ska lyckas.
Med chromemolyrör i ramen borde jag klara mig med ett 1 1/4" övre ramrör från styrhuvudet till precis bakom sadeln, då kommer jag kunna få ihop knäna bra. Det jävliga är att kedjan kommer löpa precis där jag tänkt ha mitt vänstra ben, så frågan är om det skulle funka med kardandrift?
En annan grej är raken, finns det någon anledning att välja en mindre vinkel än 40°? Försprånget ökar med raken, men är det något annat i styrgeometrin som ställer till det då? Alltså för körning jetefort rakt fram och inte för en heldag på Gelleråsen...
Mer tankeverksamhet har lagts på ramen idag.
Grejen är att göra hojens frontarea så liten som det bara går, och eftersom motorn kommer bli lång och smal finns alla förutsättningar för att det ska lyckas.
Med chromemolyrör i ramen borde jag klara mig med ett 1 1/4" övre ramrör från styrhuvudet till precis bakom sadeln, då kommer jag kunna få ihop knäna bra. Det jävliga är att kedjan kommer löpa precis där jag tänkt ha mitt vänstra ben, så frågan är om det skulle funka med kardandrift?
En annan grej är raken, finns det någon anledning att välja en mindre vinkel än 40°? Försprånget ökar med raken, men är det något annat i styrgeometrin som ställer till det då? Alltså för körning jetefort rakt fram och inte för en heldag på Gelleråsen...
Finns ingen anledning att ha större försprång än 140mm
Gaffelvinkeln tillsammans med styrkronorna bestämmer försprånget
Över 140 ger ingen ökad stabilitet , därimot faller styret åt sidan
i lågfart
På chopprar har man oftast olika vinkel på styrhuvud och gaffel för att kunna ha ett vetttigt försprång med flack gaffelvinkel. Det ska tydligen ge "ok" kurvegensk... ...manuvreringsförmåga.
Med kardan blir det väl väldigt svårt att laborera med slututväxlingen?
Lite snabb huvudräkning: Kraftturbinen har en ungefärlig diameter på 30cm vilket ger en radie på 0.15m. Motorns dragkraft är beräknad till 54kg eller 530N vilket ger ett vridmoment på kraftturbinens axel på 79Nm, efter 3:1 nerväxling i växelhuset blir detta 238Nm som ska passera vinkelväxeln.
Inte direkt läge att ta delar ur en enhandsrondell alltså...
Utan att lagt någon tankemöda bakom följande: Hur vore det att ta delar av en diffklump från någon bil?
Blir det inte väl så grova grejor? Jag har iofs inte rivit många diffar så det kanske finns någon bilmodell som har lagomt stora drev. Ska jag köra med vinkelväxel kommer jag nog ha utväxlingen där istället för att först ha en nedväxling i ett växelhus och sen en 1:1 vinkel, blir lite tårta på tårta det.
Det går säkert få tag i en färdig vinkelväxel med 3:1 utväxling med hus och allt, frågan är bara vad prislappen stannar på...
Nja, jag vill helst inte ha några allmosor från firmor. Det är såpass små pengar det rör sig om ändå att jag hellre betalar ur egen ficka än raggar gratisprylar, för det är ju inte bara fördelar med sponsorer direkt...
Igår svor jag över att svarven är så liten, hade chucken varit 50mm större hade jag kunnat spänna upp kompressorhöljet i den och göra gårdagens jobb på en grisblink. Istället blev det tre timmar pinnfräsning...
Här har jag justerat in framgaffeln perfekt och behöver bara punkta fast ramrören så är saken biff.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |