Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det bjursingspöjken som kommer ett steg närmare gubbe?
Hälsa från mig i så fall!

Håller tummarna för att du ska få en garagepilsner:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det bjursingspöjken som kommer ett steg närmare gubbe?
Hälsa från mig i så fall!

Håller tummarna för att du ska få en garagepilsner:tummenupp

Nä, det är LG som fyller jämnt. (Mats Erikssons grabb)

Det blev visst mer än en pilsner igår by the way, tanten är sur för något jag inte minns att jag sa och promillenivån har väl sjunkit till 1.5 vid det här laget. Början på en fin lördag med andra ord...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Här kommer fredagens pyssel, först ut på dagen var 8 mil bilkörning för att hämta en pall med ca 70 kilo blandade aluminiumbitar. Nu har jag fräsmaterial för några år framöver känns det som.:tummenupp

Aluminiumfyndet.jpg

Senare på kvällen blev det lite krökande och hojslakt, det kändes lite vemodigt att skänka bort gammeln men den hade bara stått och samlat damm så det känns roligare att den får leva upp igen på gamla dar.:D

Hojslakten-2.jpg

Hojslakten-3.jpg

Nu har jag alltså hjul och framgaffel till bygget, när gasturbinhojen går köra och allt är i ordning lär jag säkert byta ut de här blysänkena mot nyare och lättare fälgar och en bättre framgaffel men i det här skedet känns det inte motiverat att lägga ut 10-15kkr på sånt.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Får man fråga vad de ska ha motorn till, som är jävligare än Antikrist himself.??

Är det sant att:
Den inte japansk utan Nord koreansk?

Denna motor ingick i Hitlers innersta krets?

Japanerna drev sina ubåtar under WWII med denna motorn eftersom den drevs av ren ondska och ej behövde något syre?

I Nouvus ordo secolurum svävade ögat ursprungligen över en gsx 750 motor?
Tjernobylkatastrofen utlöses när eliten av ryska kärnfysiker lyckades släppa ut all inneboende onska i motorn på en o samma gång.?

Robert oppenheimer hade egentligen bara en tunna med en fjärrstartad gsx i, när han värvades till amerikanarnas atomprogram.?

I En fruktbarhetsrit i Borneo's djungler står männen på plattformar uppe bland trädtopparna och slänger ner gsx750 motorer, dessa är fästa med lianer i penisen.
Den som lyckas få motorn att precis kyssa marken får para sig med byns alla kvinnor?.?
And what about 9/11?????
JFK?
Sveavägen 28/2/1986?
Alkoholskatt?
Pandoras ask?
Högertrafikomläggningen?
Röda veckan?
Mellanölsförbudet?
Mona sahlin?
moms på dill?
banan i kaviar?
Samt Surströmming?
Jag tror vi alla vet vem som har ett finger med spelet bakom dessa företelser............

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Mer tankeverksamhet har lagts på ramen idag.

Grejen är att göra hojens frontarea så liten som det bara går, och eftersom motorn kommer bli lång och smal finns alla förutsättningar för att det ska lyckas.

Med chromemolyrör i ramen borde jag klara mig med ett 1 1/4" övre ramrör från styrhuvudet till precis bakom sadeln, då kommer jag kunna få ihop knäna bra. Det jävliga är att kedjan kommer löpa precis där jag tänkt ha mitt vänstra ben, så frågan är om det skulle funka med kardandrift?:va

En annan grej är raken, finns det någon anledning att välja en mindre vinkel än 40°? Försprånget ökar med raken, men är det något annat i styrgeometrin som ställer till det då? Alltså för körning jetefort rakt fram och inte för en heldag på Gelleråsen...:)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa

Grejen är att göra hojens frontarea så liten som det bara går, och eftersom motorn kommer bli lång och smal finns alla förutsättningar för att det ska lyckas.

Med chromemolyrör i ramen borde jag klara mig med ett 1 1/4" övre ramrör från styrhuvudet till precis bakom sadeln, då kommer jag kunna få ihop knäna bra. Det jävliga är att kedjan kommer löpa precis där jag tänkt ha mitt vänstra ben, så frågan är om det skulle funka med kardandrift?:va

En annan grej är raken, finns det någon anledning att välja en mindre vinkel än 40°? Försprånget ökar med raken, men är det något annat i styrgeometrin som ställer till det då? Alltså för körning jetefort rakt fram och inte för en heldag på Gelleråsen...:)

Finns ingen anledning att ha större försprång än 140mm

Gaffelvinkeln tillsammans med styrkronorna bestämmer försprånget

Över 140 ger ingen ökad stabilitet , därimot faller styret åt sidan

i lågfart

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj

På chopprar har man oftast olika vinkel på styrhuvud och gaffel för att kunna ha ett vetttigt försprång med flack gaffelvinkel. Det ska tydligen ge "ok" kurvegensk... ...manuvreringsförmåga.:D

Med kardan blir det väl väldigt svårt att laborera med slututväxlingen?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Finns ingen anledning att ha större försprång än 140mm

Gaffelvinkeln tillsammans med styrkronorna bestämmer försprånget

Över 140 ger ingen ökad stabilitet , därimot faller styret åt sidan

i lågfart

Tusen tack för tipset, ska kolla vad 140mm försprång ger för rake med dessa kronor.:tummenupp

På chopprar har man oftast olika vinkel på styrhuvud och gaffel för att kunna ha ett vetttigt försprång med flack gaffelvinkel. Det ska tydligen ge "ok" kurvegensk... ...manuvreringsförmåga.:D

Med kardan blir det väl väldigt svårt att laborera med slututväxlingen?

Ha! Att nämna kurvegenskaper och choppers i samma mening trodde jag inte var möjligt, och tydligen gick internets autocensur in och styrde upp ditt inlägg.:D

Exakt min tanke också, då är jag nödd till att ändra utväxling genom att byta drev i växelhuset vilket kommer att påverka kraftturbinens slutvarv till det sämre.

Det kanske visar sig att jag får plats med både ett stadigt kedjeskydd och vänsterfoten, så detta kan mycket väl vara ett icke-problem.:tummenupp

Däremot blir det lite lurigt hur jag ska bygga en vinkelväxel mellan växelhuset och drivaxeln med framdrevet, utgående axel från växelhuset kommer peka rakt bakåt så en 90 graders vinkel krävs.

Lite snabb huvudräkning: Kraftturbinen har en ungefärlig diameter på 30cm vilket ger en radie på 0.15m. Motorns dragkraft är beräknad till 54kg eller 530N vilket ger ett vridmoment på kraftturbinens axel på 79Nm, efter 3:1 nerväxling i växelhuset blir detta 238Nm som ska passera vinkelväxeln.

Inte direkt läge att ta delar ur en enhandsrondell alltså...:gnissla

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lite snabb huvudräkning: Kraftturbinen har en ungefärlig diameter på 30cm vilket ger en radie på 0.15m. Motorns dragkraft är beräknad till 54kg eller 530N vilket ger ett vridmoment på kraftturbinens axel på 79Nm, efter 3:1 nerväxling i växelhuset blir detta 238Nm som ska passera vinkelväxeln.

Inte direkt läge att ta delar ur en enhandsrondell alltså...:gnissla

Utan att lagt någon tankemöda bakom följande: Hur vore det att ta delar av en diffklump från någon bil?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Utan att lagt någon tankemöda bakom följande: Hur vore det att ta delar av en diffklump från någon bil?

Blir det inte väl så grova grejor? Jag har iofs inte rivit många diffar så det kanske finns någon bilmodell som har lagomt stora drev. Ska jag köra med vinkelväxel kommer jag nog ha utväxlingen där istället för att först ha en nedväxling i ett växelhus och sen en 1:1 vinkel, blir lite tårta på tårta det.

Det går säkert få tag i en färdig vinkelväxel med 3:1 utväxling med hus och allt, frågan är bara vad prislappen stannar på...:näsblod

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Blir det inte väl så grova grejor? Jag har iofs inte rivit många diffar så det kanske finns någon bilmodell som har lagomt stora drev. Ska jag köra med vinkelväxel kommer jag nog ha utväxlingen där istället för att först ha en nedväxling i ett växelhus och sen en 1:1 vinkel, blir lite tårta på tårta det.

Det går säkert få tag i en färdig vinkelväxel med 3:1 utväxling med hus och allt, frågan är bara vad prislappen stannar på...:näsblod

Klart BMW måste sponsra ett så pass galet projekt hehe:yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nja, jag vill helst inte ha några allmosor från firmor. Det är såpass små pengar det rör sig om ändå att jag hellre betalar ur egen ficka än raggar gratisprylar, för det är ju inte bara fördelar med sponsorer direkt...:gnissla

Igår svor jag över att svarven är så liten, hade chucken varit 50mm större hade jag kunnat spänna upp kompressorhöljet i den och göra gårdagens jobb på en grisblink. Istället blev det tre timmar pinnfräsning...:näsblod

JU-01-203.jpg

Här har jag justerat in framgaffeln perfekt och behöver bara punkta fast ramrören så är saken biff.:)

Framgaffeln.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nja, jag vill helst inte ha några allmosor från firmor. Det är såpass små pengar det rör sig om ändå att jag hellre betalar ur egen ficka än raggar gratisprylar, för det är ju inte bara fördelar med sponsorer direkt...:gnissla

Igår svor jag över att svarven är så liten, hade chucken varit 50mm större hade jag kunnat spänna upp kompressorhöljet i den och göra gårdagens jobb på en grisblink. Istället blev det tre timmar pinnfräsning...:näsblod

JU-01-203.jpg

Här har jag justerat in framgaffeln perfekt och behöver bara punkta fast ramrören så är saken biff.:)

Framgaffeln.jpg

Ser ut att vara ungefär 35cm för lång

Men va faan , skärbrännaren sååå:yoparty

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...