Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ser att vissa fyrklösare, V70 AWD till exempel, har vinkelväxlar i drivlinan, är det någon bilkunnig här som vet ungefärlig vikt, utväxling och pris på bilskroten?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu verkar du kommit en del i planerna. Du pratar om flera år framåt med 180-200hk. Nu när du ändå bygger allt själv. Vad har nästa storlek inneburit? Kostnad, effekt och allt sånt. Större motor mer effekt?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu verkar du kommit en del i planerna. Du pratar om flera år framåt med 180-200hk. Nu när du ändå bygger allt själv. Vad har nästa storlek inneburit? Kostnad, effekt och allt sånt. Större motor mer effekt?

Svårt att säga, det finns inte så många turboaggregat som orkar pumpa för 1500++hk att plocka rotorerna ur. ABB gör en del stadiga snurror till stationära generatorer och diesellok men enda chansen att få tag i en sån för mindre än en årslön är väl att snubbla över en kronslut på Stena´s lagerplan...:gnissla

En i alla fall teoretiskt sett genomförbar plan vore att bygga med dubbla såna kompressorhjul som jag har nu, då borde jag kunna plocka ut ca 350hk. Problemet då är att jag måste tillverka ett eget tvåstegs axiellt avgasturbinsteg, radialturbinen jag har nu flödar inte i närheten av tillräckligt då.

Ska det tåla lite smisk måste det byggas i inconel och helst lost wax-gjutas och då var vi uppe i årslöner igen.:)

Nä, det enda rimliga för en stackars fattig löneslav är att hålla sig till den här motorkonstruktionen och förbättra, förbättra och förbättra. Jag lär ju knappast plocka ut 180hk på slangen första gången jag startar hojen, jag är glad om bakhjulet snurrar runt då.:D

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Du vet dom där 2wd kitten från öhlin till hoj, går det inte att få någon sån lösning?

Hydrauliksnurra motor - slang - Hydrauliksnurra bakhjul :va

Eller är det helt åt skogen?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Du vet dom där 2wd kitten från öhlin till hoj, går det inte att få någon sån lösning?

Hydrauliksnurra motor - slang - Hydrauliksnurra bakhjul :va

Eller är det helt åt skogen?

Verkningsgraden blir tämligen dålig med hydrauldrift även om man kan förbättra den genom att välja en dyr pump/motor. Jag tror Öhlins fördelade max 10% till framhjulet när de använde 2wd på wr450. -Skapade dock ett drag som sades hjälpa till i skogen och i öken.

Om man ändå tänker sig att nyttja en hydraulpump till framdrivning kontinuerligt så behöver man stoort oljekyl, allt som inte blir rörelse blir värme.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Verkningsgraden blir tämligen dålig med hydrauldrift även om man kan förbättra den genom att välja en dyr pump/motor. Jag tror Öhlins fördelade max 10% till framhjulet när de använde 2wd på wr450. -Skapade dock ett drag som sades hjälpa till i skogen och i öken.

Om man ändå tänker sig att nyttja en hydraulpump till framdrivning kontinuerligt så behöver man stoort oljekyl, allt som inte blir rörelse blir värme.

Exakt, jag undrar vilka hydraultryck som behövs för att få ett sånt kit att överföra 250Nm till bakhjulet i 300 knyck...:gnissla (observera önsketänkandet)

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Okej, så det var alltså helt åt skogen :p

Men hoppas verkligen du hittar något vettigt att föra över kraften i backen med som inte kostar skjortan :gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
tycker vi startar en insamling!

ska de göras ska de ju göras rätt :hihi

Nej för faan, gör ni det lovar jag att köpa öl för pengarna istället.:mad:

Allvarligt, jag är helt emot att man drar igång projekt som man inte kan finansera själv. Det finns hur många exempel som helst på folk som börjar på något skrytbygge med bara köpegrejor och sen måste ringa runt och tigga sponsorer efter någon månad...

Helt obegripligt då det finns hur mycket balla projekt som helst som inte skulle kosta mycket mer än arbete och någon tusing.:)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Nej för faan, gör ni det lovar jag att köpa öl för pengarna istället.:mad:

Allvarligt, jag är helt emot att man drar igång projekt som man inte kan finansera själv. Det finns hur många exempel som helst på folk som börjar på något skrytbygge med bara köpegrejor och sen måste ringa runt och tigga sponsorer efter någon månad...

Helt obegripligt då det finns hur mycket balla projekt som helst som inte skulle kosta mycket mer än arbete och någon tusing.:)

tror inte herr johansson klagar på ett anonymt brev med någon hundring i :hihi

men du verkar ha bra koll på ekonomin om du tänker på de viset :va

edit:
kan man inte tillverka de köper man :tummenupp
så så långt ens erfarenheter går blir ju priset mindre :)

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
tror inte herr johansson klagar på ett anonymt brev med någon hundring i :hihi

Näfföfan, det räcker ju till en kasse Pripps!:banana

Eftersom hela detta bygge förmodligen kommer kosta mindre än ett års driftkostnad på valfri ny sporthoj så är inte pengarna något bekymmer direkt.

Anledningen till att jag drar mig för att specialbeställa en växellåda för ett tjog tusenlappar är att jag först vill ta reda på om jag kan bygga en själv, då har jag ju fördelen att kunna bygga lådan efter utrymmet i ramen, bygga in torrsumpssmörjning osv osv som knappast finns som standard i industriella utväxlingar.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
[HAdde det inte gått att använda delar från ett båtdrev?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Företag som handlar med begagnade industrimaskiner (exempelvis Norima eller Brännehylte kan nog skicka en tålig vinkelväxel med bussgods för några hundralappar.
Dessa växlar är ju avsedda för elmotorer, så till kolvmotorer skulle jag inte rekomendera dem, men en turbin borde inte vibrera sönder dem.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Problemet med vinkelväxlar från industrin är att dom just är gjorda nästan uteslutande för eldrift. Oftast så har dom ett rekommenderat maxvarv på kring 3000rpm på ingående axel.

Jag tror att förslaget om att slakta en diff är det bästa hittils. Du behöver eg bara piniongdrev och kronhjul. Att hitta en utväxling kring 3:1 ska inte vara så svårt heller då dom ofta ligger i de regionerna, annars går det ju att finjustera med kedjedrevningen till bakhjulet för att få exakt rätt i slutändan.

Du kan ju använda befintligt lagerhus och slakta bort onödiga delar, men jag skulle satsa på att göra ett eget hus. Behövs bara två axlar i vinkel, med två kullager per axel för stabilitet.

Få bilar varvar dock 30.000rpm:hihi, så även här blir det lite trail and error, fördelen är att drev till en diff får du för en fika på skroten om du bara ids skruva själv.

Edit:
[HAdde det inte gått att använda delar från ett båtdrev?

Det där var nog inte en så kass ide, lite smäckrare format, sen brukar det även sitta stöddrev på motsvarande sida till utgående axel. Det går ju iofs även ordna på en vanlig diff om man bygger själv. Hur är det med utväxlingen på en båtmotorväxel?

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Näfföfan, det räcker ju till en kasse Pripps!:banana

Eftersom hela detta bygge förmodligen kommer kosta mindre än ett års driftkostnad på valfri ny sporthoj så är inte pengarna något bekymmer direkt.

Anledningen till att jag drar mig för att specialbeställa en växellåda för ett tjog tusenlappar är att jag först vill ta reda på om jag kan bygga en själv, då har jag ju fördelen att kunna bygga lådan efter utrymmet i ramen, bygga in torrsumpssmörjning osv osv som knappast finns som standard i industriella utväxlingar.

Golfarna (och deras plattformssläktingar som Jetta/Vento/tidig Passat) i syncroutförande har en 'lös' utanpå lådan skruvad vinkelväxel.

Den borde kunna laboreras med, tror sådana ska kunna gå att hitta på skroten (eller köpa skrotfärdig bil) och använda. Tror även sopel calibra har ungefär likadan lösning.

Nu är vi inne på ölen efter den första, så jag kanske spånar fel eller kommer ihåg fel.

Hur som, efter växellådan sitter det på tex golf vr6 syncro en 'slutväxel' på 3.39:1 som skickar ut kraften i en öppen diff. Från ena utgången på diffen får vinkelväxeln sin kraft och skickar det till en kardan. Skulle tro att det nu växlas tillbaka för i bakaxeln sitter det en slutväxel på 3.39:1

I värsta fall får du väl vända vinkelväxeln :tummenupp

Hoppas jag tänkte i närheten av rätt nu.

De fyrcylindriga golfarna har oftas 3.78 eller om det är 3.92 i slutväxel.

Nu är det ju hjälpdrift på bakhjulen men det är inte vinkelväxlarna som går sönder först på dessa bilar, det är syncrokopplingen i bakaxeln som inte orkar med livet. Så 150Nm borde inte vara något större problem, eget hus och bättre lager så säkert dubbelt eller tredubbelt moment.

Relativt lättdrivna, men allting är relativt. Provade att snurra på utgående axel på vår reservdelslåda till racebussen och med tvåhandsgrepp kan man få den att snurra :va

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tack för svaren gubbs, jag har lite att tänka på nu framöver.:tummenupp

Det blev en tidig morgon idag, halv sju stod kaffebryggaren och puttrade lite så där hemtrevligt nere i verkstaden och morgonens pinnfräs of choice hade hittat sig in i en spännhylsa.

JU-01-204.jpg

Min jetepråfsiga radiefräs användes till att fixa insugsradien, blev ju inte så dumt.

JU-01-205.jpg

Hålborrning för fyra försänkta M6:eek:r.

JU-01-207.jpg

Dags för provpassning.

JU-01-208.jpg

Passar ju som pitten i Greta!

JU-01-209.jpg

Här sitter bitarna ihop provisoriskt, kvar att göra är att försänka borrhålen, dra gängorna i diffusorplattan och snygga till flänsen på kompressorhöljet lite så den inte är så kantig.

JU-01-210.jpg

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...