hehe, va rolig du va då trubbisFräsigt
Jag försöker så gott jag kanhehe, va rolig du va då trubbis
Grymt intressant projekt, måste bara säga det igen.
Följer det med spänning!
efter de du åstakommit förtjänar du verkigen en kväll med en påse pripps!
kolla brevlådan!
får man fråga va du har för svarv?
Här sitter bitarna ihop provisoriskt, kvar att göra är att försänka borrhålen, dra gängorna i diffusorplattan och snygga till flänsen på kompressorhöljet lite så den inte är så kantig.
Ligger just nu på rygg i soffan med en Jämtlands Bryggeri´s Bärnsten och rinnsnuva, så jag mår som en prins.
Jag har en sån här: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=653
Den funkar bra, men jag blev tvungen att bygga om den lite för att få dit ett snabbstålfäste. Ska du köpa en så se till att köpa 3-fasaren, samma pengar men mycket starkare motor.
Ja det tycker jag tammefan du ska göra, det där ser ju såinihelvete bonnigt ut!!!!!!!! NOT!!!
Det här är tammmefan det roligaste bygget på länge!!! Verkligen FINT tycker jag att du ger dig på detta så jag (som inte riktigt besitter kompetensen) kan få del i detta. Kan du få den här skapelsen att röra sig en meter så blir jag SJUKT imponerad!!!
Förresten, var bor du? Nära mig? Halland? Vill titta!!!
Kul att du gillar bygget.
Nu har jag visserligen läst hela tråden (följt den från början i stort sett) men så lider jag av teflon-minne (mycket lite fastnar), så:
Hur ska du göra med:
Bränsletillförsel, tändning och förbränningskammare?
Fräckt!
Lite förstår man men vad är värdet TOT?
Sedan är inte en annulär brännkammare mer komplicerad att tillverka bra än det gamla systemet med flera förbränningskammare (Multiple can)?
"multiple can" ska väl dessutom vara vanligast på centrifugal turbinmotorer eller har lärt mig fel där?
Jag antar att du har testat så att gasol går att tända med glödstift utan högt tryck?
TOT betyder Turbine Outlet Temp, det går säga EGT men det är lite missvisande. Sen när kraftturbinen kommer på plats blir TOT-värdet helt plötsligt ITT, dvs InterTurbine Temp. (temp mellan två turbinsteg) Solklart, eller hur?
En annulär brännkammare är mycket enklare att tillverka än en can-annular eftersom det är så mycket mindre delar och alla brännare delar samma hölje.
Jag har faktiskt inte testat att tända gasol med glödstift än, men killarna som kör microturbiner gör så utan problem så det borde funka.
Menar du att EGT blir missvisande när ni kikar på ITT, eller är det missvisande redan utan kraftturbinen?
Vet du varför det är vanligast med multiple can förbrännare på centrifugalturbinerna (eller är det ett felaktigt påstående från min lärobok?)
Antar att glödstiftet går på ett batteri du har monterat på hojen utan laddning, eller ska du bråka in en alternator/generator i maskineriet?
Måste bara säga det ännu en gång:
Så grymt coolt projekt, inte lite avis!
Går det inte bara sätta dit en li-po acc som du laddar hemma och pillar dit när det ska köras?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |