Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
och ett lätt tryck nedåt eller låter du den dra sig ner själv?

Exakt, jag håller ett lätt tryck på tappen.

Jag har gjort en liten specialpinne med en kona i ena änden och ett hål i andra som gängtapparna passar emot, den sätts i fräschucken/spännhylsan. En sån är nödvändig för att tapparna ska hålla sig centrerade.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ser jäkligt bra ut som vanligt.
I styrda maskiner som är öppna, så är det klokt att handgänga riktigt dyra enstycksbitar på detta vis.

"Houston, we have a problem. Your'e new rocket engine won't be launched in time beacuse there's an thread tap broken in the turbinehousing"

Btw. Dina tillgängliga verkstadsutrustning har gått från att ha varit 3% av min, till 300% av min, utan att du köpt en enda pryl:huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ser jäkligt bra ut som vanligt.
I styrda maskiner som är öppna, så är det klokt att handgänga riktigt dyra enstycksbitar på detta vis.

"Houston, we have a problem. Your'e new rocket engine won't be launched in time beacuse there's an thread tap broken in the turbinehousing"

Btw. Dina tillgängliga verkstadsutrustning har gått från att ha varit 3% av min, till 300% av min, utan att du köpt en enda pryl:huvet

Trist att du blivit av med hobbyverkstaden din, hoppas det löser sig på något vis.

Inte helt lätt val att skaffa billiga kinaprylar heller när du är van att jobba med riktiga grejor...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag blir gång på gång pinsamt medveten om hur lite jag vet om hojmotorer.

En snabb titt i Haynesboken till busan gav att sista växeln har ganska precis 1:1 utväxling, och med ett maxvarv på 10.500rpm förutsatte jag att framdrevet då snurrade med dryga 10.000rpm på fullt varv.

Hade jag tänkt i ungefär två sekunder på hjulomkrets och drevning så hade jag nog knäckt gåtan själv, men nu blev jag tipsad av min australienske vän att det är en nedväxling mellan veven och kopplingen på ungefär 2:1 så det är inte mer än 5000rpm på utgående drivaxel...:huvet

Detta är lite surt av den anledningen att jag nu måste bygga ett växelhus före vinkelväxeln eftersom jag kommer behöva ett växelförhållande på 6:1 istället för 3:1 som jag trodde tidigare. Nåja, det blir kul att prova på att bygga en växellåda själv.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag blir gång på gång pinsamt medveten om hur lite jag vet om hojmotorer.

En snabb titt i Haynesboken till busan gav att sista växeln har ganska precis 1:1 utväxling, och med ett maxvarv på 10.500rpm förutsatte jag att framdrevet då snurrade med dryga 10.000rpm på fullt varv.

Hade jag tänkt i ungefär två sekunder på hjulomkrets och drevning så hade jag nog knäckt gåtan själv, men nu blev jag tipsad av min australienske vän att det är en nedväxling mellan veven och kopplingen på ungefär 2:1 så det är inte mer än 5000rpm på utgående drivaxel...:huvet

Detta är lite surt av den anledningen att jag nu måste bygga ett växelhus före vinkelväxeln eftersom jag kommer behöva ett växelförhållande på 6:1 istället för 3:1 som jag trodde tidigare. Nåja, det blir kul att prova på att bygga en växellåda själv.


Liten tumregel jag skapade mig då jag höll på med bänken är

1000 RPM på bakhjulet per 100km/h GROVT räknat
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Liten tumregel jag skapade mig då jag höll på med bänken är

1000 RPM på bakhjulet per 100km/h GROVT räknat

Med min hjuldiameter ger 1000rpm på hjulet 120km/h, en "normal" drevning ger ca 2500rpm på drivaxeln vid samma hastighet.

Jag vill bygga drivlinan för att varva ut vid 200mph (320km/h) så med tanke på att kraftturbinen varvar 30.000rpm och en vanlig utväxling i ett båtmotordrev är 1.8:1 måste jag bygga en primärutväxling med 2.5:1 ratio för att hamna rätt.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
glödstift till gasblandningen,funkar det?funderade i banorna att sätta ett tändstift och ett nc blinkrelä och en potientiometer så jag kan ställa gnistfrekvensen genom att variera resistansen.
en likströmsmotor fungerar som en generator när den inte får ström efter ett visst varvtal btw.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
glödstift till gasblandningen,funkar det?funderade i banorna att sätta ett tändstift och ett nc blinkrelä och en potientiometer så jag kan ställa gnistfrekvensen genom att variera resistansen.
en likströmsmotor fungerar som en generator när den inte får ström efter ett visst varvtal btw.

Har inte provat än faktiskt, tändstift och blinkrelä funkar i alla fall bra. Vi fortsätter diskussionen via PM istället för att inte fylla byggtråden med oväsentligheter.:)
 

rörpularn

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
husa450
precis sträckläst hela tråden. riktigt imponerande bygge.
bara lite besviken att jag hittade tråden nu och inte 2013 eller så. Då hade jag inte behövt gå in och kolla varge dag efter uppdateringar =P
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
precis sträckläst hela tråden. riktigt imponerande bygge.
bara lite besviken att jag hittade tråden nu och inte 2013 eller så. Då hade jag inte behövt gå in och kolla varge dag efter uppdateringar =P

Bättre att du läser tråden nu innan jag hunnit till provkörningsfasen, risken är stor att det inte blir lika kvittrande glada inlägg från min sida då när fjärde turbinhjulet runnit ut genom kraftturbinen och mitt svårodlade skägg brunnit upp.:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bättre att du läser tråden nu innan jag hunnit till provkörningsfasen, risken är stor att det inte blir lika kvittrande glada inlägg från min sida då när fjärde turbinhjulet runnit ut genom kraftturbinen och mitt svårodlade skägg brunnit upp.:D

:hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ner två timmar igår och gjorde den sista inslipningen av kompressorhöljet, och idag har jag köpt tre ark Svedoitpackning i olika tjocklekar. Dom ska ligga mellan kompressorhöljet och diffusorplattan dels för att täta och dels för att ge rätt frigång till kompressorhjulet.

Frigången mellan vingarna och höljet ska gå från 0.5mm vid inloppet och snävas åt till 0.25mm vid exducern, så det är inte gjort på en pisskvart direkt att få till rätt glapp...:gnissla

På söndag är tanken att jag ska ner och göra ett ryck igen, då kanske det har hänt såpass mycket att det är värt en uppdatering med bilder.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
ganska modigt att ligga på turbinen :hihi

Jo det kanske kan anses som lite smått idiotiskt.:)

Det är mest av den anledningen som jag tänkt försöka skaffa ett färdigt kraftturbinhjul från en Allison C20 istället för att bygga mitt eget, ett hemmabyggt blir aldrig lika stryktåligt och riskerar att släppa ett blad eller två pga utmattning i roten ifall det varvas lite väl hårt.

Jag tror allt det är värt väntan när man ser fjunen fatta eld!

På sin höjd kanske det skulle gå klippa ihop en Best Of Mobackengaraget-rulle med alla gamla klassiker, t.ex. Tre Sönsterskurna Fingrar På Svarvspån, Rombo Sätter Eld På Sina Kalsonger Med Migsvetsen, Man Ska Inte Fräsa Utan Att Ha Skruvat Fast Rundmatningsbordet, Hur Man Inte Får Loss En Ihoprostad DAF66-motor Med Ett Järnspett På Fyra Timmar mfl mfl.

Meeeemories...:D
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Jo det kanske kan anses som lite smått idiotiskt.:)

Det är mest av den anledningen som jag tänkt försöka skaffa ett färdigt kraftturbinhjul från en Allison C20 istället för att bygga mitt eget, ett hemmabyggt blir aldrig lika stryktåligt och riskerar att släppa ett blad eller två pga utmattning i roten ifall det varvas lite väl hårt.

och de lär väl ta lite väl lång tid att jämna ut bladen till perfektion o balansera de?:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
och de lär väl ta lite väl lång tid att jämna ut bladen till perfektion o balansera de?:va

Jo, speciellt när jag inte har möjlighet att balansera hjulet dynamiskt utan bara statiskt.

Det går ju göra, inget snack om det. Rätt som det är så får jag inte tag i något köpe-hjul så jag måste göra ett eget ändå, funkar ändå fast jag kommer få begränsa varvtalet lite.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top