Gasturbinhoj = JETeskoj!

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Fantastiskt bygge och en riktigt kul tråd att läsa. Såhär borde alla vara. :tummenupp

Nu kan jag inget om just sånt här så ursäkta om det är en korkad fråga, men hur stor är egentligen "explosionsrisken" eller vad man nu ska kalla det?
Finns det någon särskild risk att tala om ens att något skulle explodera eller slungas iväg och göra skada?

Jag har skissat lite mer på ramen och gjort en skalenlig Anders-streckgubbe för att se hur arm- och benvinklar kommer bli, det ser faktiskt ut att kunna funka även om det inte blir speciellt bekvämt.

Ramen-1.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag förstår ungefär hälften av prylarna i den här tråden, men följer den med spänning!

Gör så, det lär säkert klarna snart.:tummenupp

Gört! Jag försöker övertala mina kompisar med snabba bilar att vi ska upp och då använder jag sparkarna som argument.

Bara som information så är Speed Weekend flyttat till Orsa den 11-12e mars, jag fick reda på det igår kväll och det kommer mer information i veckan. Det blir säkert skitbra, mycket bättre för publiken också eftersom Funäsdalen ligger lite ocentralt till.

Jag skaffade rör till hojramen i lördags på ME Racing i Borlänge, 25 liter metanol fick jag också med mig vilket ska användas till vatteninsprutningen på gasturbinen.

Mats-kapar-r%C3%B6r.jpg

r%C3%B6r.jpg

metanol-498x750.jpg

Sen får jag väl lov att lägga upp en idolbild här också, det blev partaj hos Mats och LG efter rörkapningen och vi var inte hemma förrän halv fyra på söndag morgon. Bjursingen hade i vanlig ordning kameran med sig så det blev som det blev.:D

tjusingen.jpg

Härnäst blir det att skaffa tillsatsmaterial till chromemoly (esab 1313) och göra några svetsprover för att få in snitsen innan jag börjar med rambygget. I princip all skruvartid kommer vikas åt gasturbinsparken nu i vinter så det är som sagt risk att det blir glesare mellan uppdateringarna här ett tag framöver...

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det är alltså klart att du ska sätta motorn i en spark till att börja med?

Upp med ny tråd :banana

Nä nä, det är polarens gasturbinspark vi ska uppdatera och göra i ordning för race.

[YOUTUBE-ID]UU06thOyii8&hl[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]GDCYHEAqFvU&hl[/YOUTUBE-ID]

Det är inte omöjligt att den här motorn hamnar i en sparkram året därpå, det beror lite på hur det visar sig gå styra en spark i +100km/h...:gnissla

Fantastiskt bygge och en riktigt kul tråd att läsa. Såhär borde alla vara. :tummenupp

Nu kan jag inget om just sånt här så ursäkta om det är en korkad fråga, men hur stor är egentligen "explosionsrisken" eller vad man nu ska kalla det?
Finns det någon särskild risk att tala om ens att något skulle explodera eller slungas iväg och göra skada?

Kul att du tycker det!:)

Det beror lite på, skulle turbinen övervarvas, överhettas eller om en mutter eller nåt sugs in i motorn finns det risk att det sprutar turbinblad runt öronen på mig. Med ett original gjutjärnshus till en turbo hålls sånt skrot kvar inuti tacka vare det tjocka godset men i den här motorn lär det gå rätt igenom motorhöljet.

Alltså kommer jag nog sno in motorn i någon form av sprängkåpa i kevlar eller något liknande, vi får se hur det blir.

Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Kul att du tycker det!:)

Det beror lite på, skulle turbinen övervarvas, överhettas eller om en mutter eller nåt sugs in i motorn finns det risk att det sprutar turbinblad runt öronen på mig. Med ett original gjutjärnshus till en turbo hålls sånt skrot kvar inuti tacka vare det tjocka godset men i den här motorn lär det gå rätt igenom motorhöljet.

Alltså kommer jag nog sno in motorn i någon form av sprängkåpa i kevlar eller något liknande, vi får se hur det blir.

Först och främst är det duktigt häftigt att du bygger en jetmotor men det är nästan ännu mer häftigt att du sätter dig på den då. :yoparty

Jag vet inte riktigt men jag kan bara se den här bilden framför mig :rolleyes::

Bifogat

• 2APidJ.jpg
    2APidJ.jpg
    12.1 KB · Visningar: 131

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Först och främst är det duktigt häftigt att du bygger en jetmotor men det är nästan ännu mer häftigt att du sätter dig på den då. :yoparty

Jag vet inte riktigt men jag kan bara se den här bilden framför mig :rolleyes::

Jo, Münchausen kanske är detta projekts naturliga maskot...:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Här sägs det att "felsökningen klar, snart dags för körning". Hur gick den? Film?

Jaoouserrusåatt...:D

Det gick väl sådär faktiskt. Sparken drog iväg hårt, betydligt mer acc än i de andra sparkarna på tävlingen men efter ett tag slocknade EBK:n förmodligen pga luftbubblor i bränsleledningen. Olov fortsatte köra på grundmotorn men av någon anledning så säckade oljefiltret ihop (märktes först senare vid demontering) och gjorde så turbon tappade oljetryck. Inte helt skonsamt mot lagringen vid 2.2bar laddtryck.:gnissla

Detta hade inte varit ett problem om inte kabeln till oljetrycksvakten skavts av av dragsnöret till oljepumpsmotorn...:huvet

Nåja, själva motorn funkar finfint så bortsett från dessa oförutsägbara problem så är allt i sin ordning. En ny Schwitzer S500 är snart på plats och en mer avancerad motorstyrning håller på byggas med loggning av alla tryck och temperaturer så vi kan gå igenom allt som hänt i motorn efter varje repa.

[YOUTUBE-ID]2ImkeouvFwQ[/YOUTUBE-ID]

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag beställt en reduktionsväxellåda till motorn, jag blev tipsad om en amerikansk firma som tillverkar ett universal 6:1 växelhus till lite allt möjligt motordrivet.

reduction-gearbox-noram-61100-1.jpeg

Den är specad till 16hk vilket kan låta väldigt lite men om man räknar på vridmomentet vid de varvtal som jag kommer köra den i så ska den hålla utan problem.

Den måste byggas om lite med torrsump där oljan sprutas med högt tryck mot där dreven möts, pga varven funkar det inte med en oljefyllt tråg eftersom det nedre drevet bara skulle slunga av sig oljan innan den når det övre drevet.:gnissla

Tanken att bygga en egen låda finns fortfarande, men just nu känns det som att jag hellre slantar upp för en fungerande låda. Måste liksom ha en för att kunna passa in motorn i ramen och så vidare...:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
En kamrat har laserskurit ut den sista biten jag behöver till turbinhuset, så när det lugnar ner sig med sparkbygget ska jag börja knåpa ihop den med de styrskenor som Elffors klippt ut åt mig tidigare.

JU-01-222.jpg

Fan så bra det är att ha polare som duger något till!:Bugar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Smutt! :tummenupp

Hehe, är det en "svarta boken" jag ser hänga på väggen? :D Själv har man en http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147014024 och har uppfyllt alla mina krav än så länge :) Jobbar med den i skolan också, jefla packad den är :p

Jag köpte den samtidigt som vinkelmätaren, har väl inte använt den så mycket än men den verkar väldigt bra. Mycket smidigare än Karlebo handbok och den medföljande borrslipmallen är ju toppen!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jaoouserrusåatt...:D

Det gick väl sådär faktiskt. Sparken drog iväg hårt, betydligt mer acc än i de andra sparkarna på tävlingen men efter ett tag slocknade EBK:n förmodligen pga luftbubblor i bränsleledningen. Olov fortsatte köra på grundmotorn men av någon anledning så säckade oljefiltret ihop (märktes först senare vid demontering) och gjorde så turbon tappade oljetryck. Inte helt skonsamt mot lagringen vid 2.2bar laddtryck.:gnissla

Detta hade inte varit ett problem om inte kabeln till oljetrycksvakten skavts av av dragsnöret till oljepumpsmotorn...:huvet

Nåja, själva motorn funkar finfint så bortsett från dessa oförutsägbara problem så är allt i sin ordning. En ny Schwitzer S500 är snart på plats och en mer avancerad motorstyrning håller på byggas med loggning av alla tryck och temperaturer så vi kan gå igenom allt som hänt i motorn efter varje repa.

[YOUTUBE-ID]2ImkeouvFwQ[/YOUTUBE-ID]

Tack! KUL historia/projekt/bygge. Mera!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tack! KUL historia/projekt/bygge. Mera!

Det lär säkert komma mer framöver eftersom det snart är uppstartsdags för sparken igen, vi ska dessutom försöka hinna skotta upp en testbana på sjön så chauffören hinner få lite övningstid innan tävlingen så det lär bli film så det räcker.

Om två helger kan det bli en rätt ball film gjord hos oss, säger inget mer än så länge men det är något stort och jetdrivet i alla fall.:banana

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det lär säkert komma mer framöver eftersom det snart är uppstartsdags för sparken igen, vi ska dessutom försöka hinna skotta upp en testbana på sjön så chauffören hinner få lite övningstid innan tävlingen så det lär bli film så det räcker.

Om två helger kan det bli en rätt ball film gjord hos oss, säger inget mer än så länge men det är något stort och jetdrivet i alla fall.:banana

Skoj, ser fram emot det. Lägg en blänkare/länk här om det blir något kul filmat.:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha