Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår svarvade jag ner turbinplattan till rätt ytterdiameter och började slipa till styrskenorna, krävs lite mer jobb där innan dom är klara för att svetsas fast.

JU-01-223.jpg

JU-01-224.jpg

Sen hann jag inget mer för jag fick påhälsning, det blev filmat en del också under kvällen men det vill jag inte tråka ut er med...:)

Bosse-på-besök-1.jpg

Bosse-på-besök-2.jpg

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sen hann jag inget mer för jag fick påhälsning, det blev filmat en del också under kvällen men det vill jag inte tråka ut er med...:)

Bosse-på-besök-2.jpg

Vaddå tråka ut!? Äru inte klok mänska!?? En Countachkaross med jetmotor...Nä du har rätt, berätta inge mera:huvet:D

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vaddå tråka ut!? Äru inte klok mänska!?? En Countachkaross med jetmotor...Nä du har rätt, berätta inge mera:huvet:D

Berättandet löste sig genom en titt på google och mobackens hemsida:tummenupp

Vartefter jetmotortillverkningen växt har följande tanke slagit mig flera gånger:D
Om ni skulle få besök av någon teknikointresserad polis skulle ni sannolikt få dagsböter för förbedelse till storskaligt hembränneri:tungan

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Ha ha, jag bara jävlas lite med er. Jag har 1.2GB film som håller på koka ihop till en youtube-rulle i datorn just nu, det har tagit nästan fem timmar att processa filmen så jag hoppas den blir bra...:)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ha ha, jag bara jävlas lite med er. Jag har 1.2GB film som håller på koka ihop till en youtube-rulle i datorn just nu, det har tagit nästan fem timmar att processa filmen så jag hoppas den blir bra...:)

Era tubklipp brukar vara en höjdare!
ser fram emot resultatet

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Min stackars dator har hållit på säcka ihop, jag råkade filma i full-HD i största format så iMovie har som sagt stått och knakat hela förmiddagen för att skaka ihop en youtube-rulle av klippen...:gnissla

Nåväl. EBK:n tänder inte vilket syns i klippet, och vi hade för dåligt med tid för att göra något åt det så det får bli ett senare projekt.

[YOUTUBE-ID]46SoM-2QzYQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Min stackars dator har hållit på säcka ihop, jag råkade filma i full-HD i största format så iMovie har som sagt stått och knakat hela förmiddagen för att skaka ihop en youtube-rulle av klippen...:gnissla

Nåväl. EBK:n tänder inte vilket syns i klippet, och vi hade för dåligt med tid för att göra något åt det så det får bli ett senare projekt.

[YOUTUBE-ID]46SoM-2QzYQ[/YOUTUBE-ID]

Hmm såg inte till flux capacitor'n

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
4-hjul är ju tråkigt, hur stabilt som helst ju :rolleyes:

du har säkert skrivit de i tråden men ungefär hur mkt kommer vikten hamna på med ram o motor hade du planerat? :)

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Vad är beräknad dragkraft på den där? 500-600kg?

Jag var inne på hemsidan men hittade inget, läste väl inte tillräckligt noga. Hittade dock att med EBK drar den 8.5liter per minut. Som jämförelse drar motorn i Gripen 5 liter per sekund. Ballt bygge minst sagt. :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kanske måste förtydliga att det här inte är vårat bygge utan Bosse Hårdéns, en gammal rallyräv från Falun.

Mitt enda bidrag till bygget är att jag byggde efterbrännkammaren förra hösten, nu ville Bosse att vi skulle vara till hands under uppstarten för att kunna göra spridarjusteringar vid behov.

Nu visade det sig vara massa knas i elhärvan så det var tur att vi var några stycken som slog träskallarna ihop och lyckades lösa problemet. Inte helt lätt utan kopplingsscheman och manualer...:)

Ingen aning om vikt, men under 1000kg blir det alla gånger. Gissningsvis kommer den ge 200kg dragkraft, kanske mer men det är dumt att hoppas på för mycket.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag får flashbacks från en film...

[YOUTUBE-ID]0g9ssQSV6UA[/YOUTUBE-ID]

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det blev några rätt balla bilder tagna, den högupplösta versionen av den här bilden har förtjänat att bli bakgrundsbild ett tag framöver.

Bosse-p%C3%A5-bes%C3%B6k-6.jpg

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det blev ett litet sidospår det här från byggtråden, ber om ursäkt och lovar att det inte ska upprepas.

Nu har jag gjort ifrån mig det mesta jobbet på jetsparken för ett tag framöver så jag borde kunna lägga lite mer tid på hojen framöver, blir nog en sväng ner i verkstan till veckan.:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha