Gasturbinhoj = JETeskoj!

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jo, speciellt när jag inte har möjlighet att balansera hjulet dynamiskt utan bara statiskt.

Det går ju göra, inget snack om det. Rätt som det är så får jag inte tag i något köpe-hjul så jag måste göra ett eget ändå, funkar ändå fast jag kommer få begränsa varvtalet lite.

ja, råder nog ingen tvivel om att e de någon som e smart nog för de e de du :tummenupp

ska bli intressant o se slutet på detta när de väl e klart, mindre skägg o ögonbryn och mer gör om gör rätt kanske?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På sin höjd kanske det skulle gå klippa ihop en Best Of Mobackengaraget-rulle med alla gamla klassiker, t.ex. Tre Sönsterskurna Fingrar På Svarvspån, Rombo Sätter Eld På Sina Kalsonger Med Migsvetsen, Man Ska Inte Fräsa Utan Att Ha Skruvat Fast Rundmatningsbordet, Hur Man Inte Får Loss En Ihoprostad DAF66-motor Med Ett Järnspett På Fyra Timmar mfl mfl.

Meeeemories...:D

Den rullen vill jag se, klipp för fan!:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä, så roligt ska vi inte ha.:D

Nu är i alla fall kompressorspelet inslipat, det tog tre timmar att göra det sista finliret men nu ska det förhoppningsvis vara bra också.

JU-01-216.jpg

JU-01-220.jpg

Lite packningsmaterial köptes och en 0.25mm, en 0.50mm och en 1.00mm tjock packning klipptes ut, dessa används för att ge rätt frigång till utloppet på kompressorhjulet. De gör dessutom att skarven blir helt lufttät vilket den inte skulle ha blivit om det varit metall mot metall.

JU-01-219.jpg

JU-01-218.jpg

Slutligen en bild på motorn med oljerören monterade i skenet av en migsvets.

JU-01-221.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag förmodar att du betänkt papperspackningars värmeisolerande förmåga?

I just det här fallet spelar det ingen roll, värmen här kommer från kompressionen av laddluften så båda bitar värms upp lika mycket. Bra att du påpekade det i alla fall, när jag ska bygga turbindelen gäller det att tänka på sånt.:tummenupp

Det blir heller inte speciellt mycket heat soak att tala om och det som blir sker efter att rotorn slutat snurra så även om toleranserna ändras några hundradelar pga det gör det ingen skada.

de e just pågrund av såna här trådar man önskar de fanns en tidsmaskin :huvet

Ska du säga din snoris som har hela livet på dig att bygga massa fränt.:)

Tänk på alla gamla stofiler som upptäcker att dom har intressen först när dom gått i pension, dom lär ju ångra sig att dom inte kommit på det tidigare. Vi smågrabbar har ju däremot oömt med tid på oss att snöa in på alla möjliga dumheter.:tummenupp

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Ska du säga din snoris som har hela livet på dig att bygga massa fränt.:)

Tänk på alla gamla stofiler som upptäcker att dom har intressen först när dom gått i pension, dom lär ju ångra sig att dom inte kommit på det tidigare. Vi smågrabbar har ju däremot oömt med tid på oss att snöa in på alla möjliga dumheter.:tummenupp

Jag håller redan på o bygger :tummenupp

Yamaha rd 350 motor i en mito 125 cc ram,

gjorts förut, tänkte pröva mig på och möjligen göra den till en nakenhoj,

Har allting förutom dom nya gasvajerna,luftfilterna och några mindre delar och drev, dock e ja inte pigg på att göra en tråd pågrund av de gjorts så många gånger redan, efter läst de ja nyss skrev kom ja på att ja måste skaffa ett par grejer till :va

Efter motorn satts på osv så ska jag bygga mina egna avgasrör vilket bör va busenkelt så fort motorn e på, och sen kommer den se ut något såhär

http://www.youtube.com/watch?v=6mxYPR02cI8

Edit:
att skaffa fyrtaktare kommer slå mig som en slägga senare i livet..

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tyst alltför länge. Uppdatering tack :D

Åkej då.:)

Jag har beställt en stålplatta till turbinhuset från en polare som har laserskärutrustning, i samma veva som jag hämtar den ska han skära nya invändiga gängor i gaffelbenen efter att jag kapat av dom till rätt längd. Mer än så har inte hunnits.

Nu börjar det nämligen bli konkurrens om skruvartiden så risken är att det blir glesare mellan tillfällena att bygga på motorn, vintern är ju som bekant på ingång och vi har en gasturbinspark som måste uppdateras en hel del för att ta sig i mål i årets Speed Weekend. Massa prylar till depån måste också byggas så vi kommer ha arslet fullt med jobb i vinter.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
När planerar du att bli "klar" med bygget?

Jag siktar på att göra första provstarten av motorn under kommande sommar. Ramen kommer byggas parallellt så den lär väl också stå på egna hjul innan sommaren är slut, sen ska allt runtomkring med tankar, elektroniklådor, pumpfästen och sånt tillverkas.

Sen när den kan anses vara klar vet jag inte, när den väl går köra lär jag hitta massa saker som går förbättra så det kommer att vara ett pågående projekt under en ganska lång tid framöver.:)

Jag har heller inte bestämt ifall motorn ska hamna i en spark till nästa Speed Weekend eller hur det blir, det enda jag vet är att jag inte kommer stressa ihop bygget.

Vad är det för inducer mått på den där impellern

98mm inducermått, rätt fin mapp på den faktiskt.

Bifogat

• tv94.jpg
    tv94.jpg
    219.4 KB · Visningar: 114

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag förstår ungefär hälften av prylarna i den här tråden, men följer den med spänning!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har heller inte bestämt ifall motorn ska hamna i en spark till nästa Speed Weekend eller hur det blir, det enda jag vet är att jag inte kommer stressa ihop bygget.

Gört! Jag försöker övertala mina kompisar med snabba bilar att vi ska upp och då använder jag sparkarna som argument.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha