Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Klart det går.
Tvingar du runt rotorn tillräckligt fort, så suger den runt själva jetturbinen.
Den helvetiska utväxlingen har du förmodligen redan.
Visserligen bör en turbin kunna ge fullt vridmoment från 0 varv.
Men i praktiken skall det vara snurr på grejorna.

Förvisso, men jag undrar just hur fort du måste springa för att sekundären ska suga tillräckligt mycket luft genom primären för att den ska starta upp... Jag gissar på fort, trots helvetisk utväxling:näsblod

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förvisso, men jag undrar just hur fort du måste springa för att sekundären ska suga tillräckligt mycket luft genom primären för att den ska starta upp... Jag gissar på fort, trots helvetisk utväxling:näsblod

I´ve taught you well, young jedi!:tummenupp

Ingen som har lite R6-delar liggandes hemma i onödan? Jag skulle behöva ha tag i ett par fälgar och en komplett framgaffel, -03 och framåt.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Låter fint det, men du kan ju lugna dig med att snöra på dig ytterskorna eftersom det kan ta några dagar till innan jag är klar med hojen...:D

Såja, nu har jag väntat en hel dag. Skorna är på men var fan är du? :D E6:an är inte så trafikerad här idag så en testrepa hinner du med innan vi drar till England :tummenupp Hojen måste väl vara klar nu, du har ju haft hela helgen på dig? :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Såja, nu har jag väntat en hel dag. Skorna är på men var fan är du? :D E6:an är inte så trafikerad här idag så en testrepa hinner du med innan vi drar till England :tummenupp Hojen måste väl vara klar nu, du har ju haft hela helgen på dig? :D

*host harkel* Ähumm, jag var på surströmmingskalas igår så det har inte hunnits med nån skruvning tyvärr.:)

Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Det låter ju kanonbra det här, förhoppningsvis kommer jag kunna starta med en borstlös elmotor så jag slipper använda dykartuber.

jag vet ju av erfarenhet att en 300 bars tub med lite dålig kvalisort på gänggodset till tryckregulatorn flyger jättefort och går aldrig att hitta :)

vad tror du,ströp det till några bar och då fick jag en konstant luftström i 8 1/2 minut,hoppas det räcker för att få igång turbinen ordentligt.
tog en webasto varmvattenpump och körde 90 grader olja i den,snurrade i 25 minuter sedan orkade jag inte vänta längre men hel är den fortfarande:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
vad tror du,ströp det till några bar och då fick jag en konstant luftström i 8 1/2 minut,hoppas det räcker för att få igång turbinen ordentligt.
tog en webasto varmvattenpump och körde 90 grader olja i den,snurrade i 25 minuter sedan orkade jag inte vänta längre men hel är den fortfarande:D

Det där var nog det mest kryptiska jag läst på länge.:D

Håller du på bygga en gasturbin?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
hmm, inspiration eller nåt... kanske inte så funktionell eftersom han inte kör iväg, va vet jag :p

http://www.youtube.com/watch?v=-dJzX89RE1I&feature=related

Den filmen har jag inte sett förut, ser ut som en köpt AMT gasturbin med en uselt försök till hemmabyggd EBK. :gnissla

Synd att kille inte lade energin på att bygga en kraftturbin istället för en EBK när han ändå lagt så mycket pengar på en köpeturbin, då hade han säkert kunnat plocka ut 8-10hk på hjulet.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
*host harkel* Ähumm, jag var på surströmmingskalas igår så det har inte hunnits med nån skruvning tyvärr.:)

Ahaaa, då kan du få några dagar till på dig så du hinner kvickna till efter surströmmingsångorna. Har aldrig vågat prova sån där surströmming. Krävs det mycket sprit för att stå ut? Eller gäller det bara att vara rejält förkyld så man inte känner lukten?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den filmen har jag inte sett förut, ser ut som en köpt AMT gasturbin med en uselt försök till hemmabyggd EBK. :gnissla

Synd att kille inte lade energin på att bygga en kraftturbin istället för en EBK när han ändå lagt så mycket pengar på en köpeturbin, då hade han säkert kunnat plocka ut 8-10hk på hjulet.

Är du avis? :tungan
Han har ju kraftturbin på den :D
http://www.youtube.com/watch?v=4-VNVhJojx8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WBjA0Rgm2oE&feature=related

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
...lite kuriosabild i ämnet. Brukas det prutta ut eldklot på det viset ?

Bifogat

• nasa065_sJPG_950_2000_0_75_0_50_50.jpg
    nasa065_sJPG_950_2000_0_75_0_50_50.jpg
    93.5 KB · Visningar: 183

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...lite kuriosabild i ämnet. Brukas det prutta ut eldklot på det viset ?

Det är stationära stötvågor. Brukar kallas för mach-diskar eller mach diamonds. Ett överljudsfenomen, sk kompressibel strömning.

[YOUTUBE-ID]KPxHXzd4iM0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ahaaa, då kan du få några dagar till på dig så du hinner kvickna till efter surströmmingsångorna. Har aldrig vågat prova sån där surströmming. Krävs det mycket sprit för att stå ut? Eller gäller det bara att vara rejält förkyld så man inte känner lukten?

Skojar du, surströmming (Oskars så klart) är bland det godaste som finns och den enda maträtt jag riktigt kan längta efter. Tänk dig en tunnbrödsklämma med hackad rödlök, skivad kokt mandelpotatis, en klick gräddfil och två surströmmingsfiléer delade i småbitar. Fy faaan så gott det är!:Bugar

Där ser man! Inte illa pinkat ändå då av grabbarna, undrar bara varför han skulle ha efterbränning på den i det klippen som postades tidigare?:va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Där ser man! Inte illa pinkat ändå då av grabbarna, undrar bara varför han skulle ha efterbränning på den i det klippen som postades tidigare?:va

Ja det ser onekligen imponerande ut. Bara att bygga en gasturbinhoj är ju en utmaning. Att sedan välja ett ännu mindre fiddychassie att knöka in allt i är ju rätt imponerande. Dessutom med självstart. Byggherren ser ju inte ut att vara så gammal heller

Följer din byggtråd. Hög klass!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag fräste NGV-plattan för ett par timmar sedan, det blev inte så tokigt faktiskt.

[YOUTUBE-ID]UaspSnBxa6Q[/YOUTUBE-ID]

JU-01-185.jpg

JU-01-186.jpg

JU-01-187.jpg

JU-01-188.jpg

Sen börjar jag allvarligt överväga att knycka framgaffel och hjul från gammel-GSX:en och bygga hojen av, den står ju ändå i garaget och för fartrekord behövs inga fancypancy USD-gafflar och 200 breda bakdäck.

Ja det ser onekligen imponerande ut. Bara att bygga en gasturbinhoj är ju en utmaning. Att sedan välja ett ännu mindre fiddychassie att knöka in allt i är ju rätt imponerande. Dessutom med självstart. Byggherren ser ju inte ut att vara så gammal heller

Följer din byggtråd. Hög klass!:tummenupp

Fast själva gasturbinen han använder är köpegods av märket AMT efter färgen att döma, så det enda jag gissar att han gjort själv är kraftturbinen.

Tack tack snälla farbror!:)

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping