Gasturbinhoj = JETeskoj!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns ju alltid is att åka på, där verkar regelverket vara mins sagt generöst, jag har hört talas om galningar med sparkstöttingar som drivs med allehanda dödsfällor.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det finns ju alltid is att åka på, där verkar regelverket vara mins sagt generöst, jag har hört talas om galningar med sparkstöttingar som drivs med allehanda dödsfällor.

Det är ju alltid en utväg, men ska jag bygga en hoj runt motorn vill jag inte bygga fast mig för en tävling per år som lika gärna kan regna bort eller ställas in pga kyla.

Undrar hur en stel ram beter sig på en guppig sjöis? Ett alternativ är ju att bygga hojen runt en uppsättning gatfälgar, typ 08:ans R1-fälgar (schnygga!) så det går välja däcksort efter den typ av tävling jag tänkt ställa upp på.

(Nu går jag händelserna långt i förväg i och för sig, kanske bäst att få liv i motorn innan jag anmäler mig till Bonneville...:D:D)

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart

Precis så som vi har hemma hos oss ;) hehe
[YOUTUBE-ID]euM3Ticnz6c[/YOUTUBE-ID]

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänk om man ändå hade en saltöken i närheten...

Men egentligen är ju inte salt något bra underlag för snabbåka.
Skulle vara kul om det blev någon speed weekend på asfalt.

Jag hoppade över en dag på träningslägret i Revinge för att åka till Halmstad och titta när det skulle ha varit.
Inställt pga försäkringsbolaget.
Vägrade låta försäkringen gälla byggnaderna om man körde markfordon på landningsbanan.
Men komersiellt flyg, sportflyg och fallskärmshoppare gick bra.
Man blir ju förbannad.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag hoppade över en dag på träningslägret i Revinge för att åka till Halmstad och titta när det skulle ha varit.
Vägrade låta försäkringen gälla byggnaderna om man körde markfordon på landningsbanan.
Man blir ju förbannad.

Tell me about it, liksom. Jag hade byggt ihop min gamla jetcart och hade allt klart för att åka ner och tävla när bomben släpptes, skapligt sur man blev då...:mad:

[YOUTUBE-ID]uRBctuBWPYg[/YOUTUBE-ID]

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
e 20 kg bra ? :va har ingen koll :hihi

Bra och bra, det är vad som går få ut ur en sån turbo som sitter på.

Den gasturbin jag håller på med nu kommer utan EBK ge nästan tre gånger så mycket dragkraft som jetcarten, men då är det ju en betydligt större rotor i den också.:)

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
I går kväll blev det fyra timmars vevande för att grovfräsa insidan av diffusorlocket, radiefräsen för trä funkar finfint så det borde gå få till en väldigt fin passform på denna biten.

JU-01-159.jpg

Tanken är att diffusorplattan ska sitta inuti urgröpningen jag gör nu, den biten i mitten som är obearbetad ska bort så småningom så det blir ett hål där kompressorhjulet ryms.

JU-01-160.jpg

Den biten vi gjöt upp senast ska svarvas till så den följer profilen på kompressorhjulet och sitta fastbultad i diffusorlocket, det låter som tårta på tårta men måste göras så eftersom bränslerör, oljerör och mätsonder som går in i motorn kommer att gå genom diffusorlocket så det vill jag inte behöva ta loss när kompressorhjulet ska plockas bort vid motordemontering.

JU-01-162.jpg

Här fräses det radie inuti locket.

JU-01-163.jpg

Verkar ju funka med radiefräsen, ett par kvällars jobb till och jag kan provmontera diffusorplattan i locket.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man blir ju förbannad.

Tell me about it, liksom. Jag hade byggt ihop min gamla jetcart och hade allt klart för att åka ner och tävla när bomben släpptes, skapligt sur man blev då...:mad:
Hade det inte fungerat genom att sätta små vingar på gokarten och hävdat att det var ett jetflygplan...?
:tungan

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
kom på du har exakt likadan fräs som min morbror, fast den ska förvaras,
rent helvet att få in i en container! :)

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Du är ju helt störd som handjagar/vevar alltsammans.
Hur i helvete får du det jämt och fint?!
Tänker på den yttre "ringen" tex, är det inte lätt hänt att man går för långt och godset då blir för smalt t,ex?

Kungligt är det iaf det du gör.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du är ju helt störd som handjagar/vevar alltsammans.
Hur i helvete får du det jämt och fint?!
Tänker på den yttre "ringen" tex, är det inte lätt hänt att man går för långt och godset då blir för smalt t,ex?

Kungligt är det iaf det du gör.

Ingen risk att nåt blir fel, jag har tumstock serru.:D

Tackar!

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Äh det är ju busenkelt, han har ju rundmatningsbord :D

Handvevat är underskattat, och håller mycket lägre puls än dom automatiska cnc fanskapen som får för sig att göra alla möjliga tokigheter i alldeles för hög fart :hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Igår blev det ännu en sen kväll i verkstaden, jag tog bort det sista av materialet i mitten av locket och fräste av de sista tiondelarna på radien tills diffusorplattan ramlade på plats.

JU-01-164.jpg

Koncentratiooooooon...

JU-01-165.jpg

Och där trillade diffusorn ner!

JU-01-168.jpg

Och de två radierna verkar följa varandra ganska så bra också. Mischjon akomlisjt, liksom.

JU-01-169.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Världens dyraste askkopp hehe

Nä det ser riktigt bra ut , Önskar jag hadde din energi

Jag till och med köpte ett rundmatningsbord i våras å tänkte jag skulle börja med funnybiken men va faan

Peter

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...