Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar, men jag tvivlar starkt på jag ligger före dig energimässigt (bänkrum, turbobyggen osv osv)...:)

En fullsmetad funnybike-byggtråd vore något att värma sig med i vintermörkret, go for it!:tummenupp

Världens dyraste askkopp hehe

Nä det ser riktigt bra ut , Önskar jag hadde din energi

Jag till och med köpte ett rundmatningsbord i våras å tänkte jag skulle börja med funnybiken men va faan

Peter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Efter en hel del funderande och klurande så tror jag att jag släpper dragracing-idén och satsar på att bygga nån sorts streamliner-hoj för hastighetstävlingar istället.

Det verkar vara omöjligt att få tävla med hojen på strippen och att lägga ner såpass mycket pengar och arbete för någon uppvisningsrepa per år är inte intressant, och när vi redan gjort oss ökända på speed weekend i Funäsdalen så är det lika bra att forsätta på utstakad linje.:tummenupp

För er som inte vet vad en streamliner är råder jag er att se den underbara filmen The Worlds Fastest Indian. En regelbok för de olika klasserna på Bonneville är beställd så nu kommer jag ha annat än amerikansk fantasy att läsa på kvällskvisten.:)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du har ingen koll på om det körs fortåkeri någon annanstans i Europa?

Gå in på http://200mph.net/ De sysslar med både dragracing och stående mile i England. Eventen på Elvington är oftast stående mile. Jag skulle kört där både förra året och året innan, men förrförra året pajjade växellådan en vecka innan jag skulle åka och jag hade inte tid att laga och förra året tog pengarna slut :näsblod Men nu är jag inte student längre så snart så :D Har förresten precis körts en runda (i mitten av september)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Tack för länken, jag trodde inte att det fanns några återkommande hastighetstävlingar i Europa förutom i Funäsdalen.

Jag har skummat igenom sidan efter lite regler för hojarna men inte hittat något än, det verkar vara misstänkt lite "specialbyggen" där så frågan är om man måste ha en inreggad och hyfsat gatlaglig hoj för att få köra?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tack för länken, jag trodde inte att det fanns några återkommande hastighetstävlingar i Europa förutom i Funäsdalen.

Jag har skummat igenom sidan efter lite regler för hojarna men inte hittat något än, det verkar vara misstänkt lite "specialbyggen" där så frågan är om man måste ha en inreggad och hyfsat gatlaglig hoj för att få köra?

Nja, du borde nog få köra tror jag. Finns lite uddabyggen också, men de flesta i de riktigt snabba klasserna kör ju med överladdade Hayabusor och ZX14.
Skriv ett inlägg i forumet på deras sida och fråga!

När de kört på Woodbridge förra året har detta gällt:

Class 1 Pure Stock
Class 2 Modiffied Stock
Class 3 Super Stock
Class 4 Nitrous
Class 5 Turbo
Class 6 Up to 750cc Pure Stock
Class 7 Up to 750cc Modified Stock
Class 8 Up to 750cc Super Stock
Class 9 Up to 750cc Nitrous
Class 10 Up tp 750cc Turbo
Class 11 Up to 600cc Pure Stock
Class 12 Up tp 600cc Modified Stock

Classes 1-5 have no CC limit.
Classes 6,7 and 8 are 600-750cc
Classes 9 and 10 are 'up to 750cc'
Classes 11 and 12 are 'up to 600cc'

"Klass 5 Turbo" verkar innehålla det mesta som inte platsar i de andra klasserna.

Lite info jag fick på mailen:

"Class 5, 10 Turbo/Supercharger - Unlimited!
Anything goes in this class - Engine mods, chassis mods, aerodynamic mods, power-adders they are all allowed. This class is the domain of the awesome turbo and supercharged bikes. The only rule is that bikes must start under their own power."

Så, enda regeln är tydligen att hojen kan starta utan hjälpmedel. Klarar den det? :) Motorn är ju omodifierad eftersom turbinmotorn sitter där från början :D

Men, som sagt, posta frågan i deras forum!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Så, enda regeln är tydligen att hojen kan starta utan hjälpmedel. Klarar den det? :) Motorn är ju omodifierad eftersom turbinmotorn sitter där från början :D

Men, som sagt, posta frågan i deras forum!

Det låter ju kanonbra det här, förhoppningsvis kommer jag kunna starta med en borstlös elmotor så jag slipper använda dykartuber.

Jag ska starta en tråd och fråga vad som gäller, det är ju bara ett hopp och ett skutt till England jämfört med staterna så dit borde man ju kunna åka en gång per år när väl hojen är klar.:tummenupp

Vore ju inget dåligt betyg att ha åkt +200mph på en helt egenbyggd hoj.:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Passar som inskription på gravstenen.

England är tillräckligt nära för att motivera en provrepa.
Finns dessutom massor av intressanta motorevenemang i det landet.
Med lite planering kan det bli en utmärkt semesterresa.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Exakt!

Sen är det nog inga problem att ragga ihop ett gäng goa gubbar så man har lite sällskap heller. Ellfors ska jag reta och tjata på tills han hänger på med turbo-bladen och Lahi verkar ju redan ha bestämt sig för att åka t.ex. :)

Passar som inskription på gravstenen.

England är tillräckligt nära för att motivera en provrepa.
Finns dessutom massor av intressanta motorevenemang i det landet.
Med lite planering kan det bli en utmärkt semesterresa.

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Det låter ju kanonbra det här, förhoppningsvis kommer jag kunna starta med en borstlös elmotor så jag slipper använda dykartuber.

Vill till och börja med och berömma dig för en kanonbyggtryd samt ett ruggit imponerande bygge.

Hur mycker kraft behöver du för att starta?
har du kollat på motorerna som används inom modellflyget idag. Med en borstlös motor och LiPo acc så får du lätt ett par kg dragkraft till en skaplig peng.

MVH Stefan

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tack ska du ha, en gör så gott en kan.:)

Jag har på vinst och förlust köpt en 800W outrunner som ska kunna varva 20.000rpm obelastad vid 14V, om det inte räcker får jag väl trycka i den 18V och hoppas den håller för en tio sekunders startsekvens.

Annars finns det ju ännu värre motorer att köpa så det lär väl ordna sig.:tummenupp

Vill till och börja med och berömma dig för en kanonbyggtryd samt ett ruggit imponerande bygge.

Hur mycker kraft behöver du för att starta?
har du kollat på motorerna som används inom modellflyget idag. Med en borstlös motor och LiPo acc så får du lätt ett par kg dragkraft till en skaplig peng.

MVH Stefan

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj

Jag ska starta en tråd och fråga vad som gäller, det är ju bara ett hopp och ett skutt till England jämfört med staterna så dit borde man ju kunna åka en gång per år när väl hojen är klar.:tummenupp

Det låter ju fint. En liten elmotor och små batterier till det väger ju inte så mycket.

England åkter man till snabbt så en runda dit är nog inga problem. Jag hänger gärna med eftersom jag vill gasa där borta! Vi kan kanske bli några stycken fartdårar härifrån.

Hehe, 200 mph på egenbyggd hoj påminner mig om en film som gick igår kväll på tv, The World's Fastest Indian. Rätt bra ändå.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Låter fint det, men du kan ju lugna dig med att snöra på dig ytterskorna eftersom det kan ta några dagar till innan jag är klar med hojen...:D

Det blev en långdag igår i garaget, tog ledigt från jobbet och gjorde 6 timmar vid fräsen istället.

JU-01-172.jpg

JU-01-174.jpg

JU-01-175.jpg

JU-01-178.jpg

JU-01-181.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bara en fundering:
Nog borde det väl gå att springa igång den?
Kick vore übercoolt.
Men det skulle (antagligen) kräva ännu mer utväxling.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bara en fundering:
Kick vore übercoolt.

Nej, eller? Det finns ju ingen direkt drift (planerad) mellan bakhjulet och motorn. Bara en extra rotor som motorn blåser på.
Kanske skulle kick funka i teorin, men satan vilken utväxling det skulle kräva...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ha ha, det vore nåt med kickstart på en gasturbin. Det lär nog krävas lite mer än mina 76 kg för att sparka upp den till 25.000rpm med fullt oljetryck...:D

Bara en fundering:
Kick vore übercoolt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nej, eller? Det finns ju ingen direkt drift (planerad) mellan bakhjulet och motorn. Bara en extra rotor som motorn blåser på.
Kanske skulle kick funka i teorin, men satan vilken utväxling det skulle kräva...

Fan grappen, du har ju hajat det här nu! Jag tror jag anställer dig så jag kan ta semester från skruvandet i vinter.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan grappen, du har ju hajat det här nu! Jag tror jag anställer dig så jag kan ta semester från skruvandet i vinter.

Må ha snappat en liten del av teorin, men det är nog säkrast att du skruvar själv tror jag...:D Men jag tackar och bockar för förtroendet:Bugar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Klart det går.
Tvingar du runt rotorn tillräckligt fort, så suger den runt själva jetturbinen.
Den helvetiska utväxlingen har du förmodligen redan.
Visserligen bör en turbin kunna ge fullt vridmoment från 0 varv.
Men i praktiken skall det vara snurr på grejorna.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Klart det går.
Tvingar du runt rotorn tillräckligt fort, så suger den runt själva jetturbinen.
Den helvetiska utväxlingen har du förmodligen redan.
Visserligen bör en turbin kunna ge fullt vridmoment från 0 varv.
Men i praktiken skall det vara snurr på grejorna.

Det funkar kanske på kullagrade gasturbiner men i mitt fall med en oljelagrad turbinaxel lär det krävas ett varv som för länge sedan förvandlat kraftturbinen till små smulor utspridda i en 2 km radie runt hojen...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO