Gasturbinhoj = JETeskoj!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Att den suger luft ur lagren är ju knappast bra

Då GÅRE SÖNDER allafall på turboosarna

Man suger lagren torra med haveri som följd

Hur det blir i ditt fall har jag ingen aning om hehe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Funkade kamouflaget så kan jag tala om vilken hårfärg hon har!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Att den suger luft ur lagren är ju knappast bra

Då GÅRE SÖNDER allafall på turboosarna

Man suger lagren torra med haveri som följd

Hur det blir i ditt fall har jag ingen aning om hehe

Fast den luften sugs in genom kolvringstätningarna och inte genom lagren, jag testade detta genom att ta loss tryckslangen och känna med tummen samtidigt som returpumpen gick. Knappt märkbart undertryck där vilket betyder att ingen luft sugs genom lagren. Det hörs dessutom att det visslar bakom turbinhjulet vilket tyder på luftgenomsläpp.

Det som kommer hända när gasturbinen går för fulla segel med +2bar laddtryck är att en massa luft kommer pressas genom tätningarna in i lagerhuset, då gäller det att returpumpen har en överkapacitet för att hinna suga ut denna luft samtidigt som den tar undan oljan.

Funkade kamouflaget så kan jag tala om vilken hårfärg hon har!

Ähh, det där var bara på skoj. Hon bryr sig inte alls om vad jag pysslar med och tycker mest det är kul att jag håller på. En toppenfjälla med andra ord.:tummenupp

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ähh, det där var bara på skoj. Hon bryr sig inte alls om vad jag pysslar med och tycker mest det är kul att jag håller på. En toppenfjälla med andra ord.:tummenupp

Det förstod väl jag med, håll hårt i henne!

Mitt ex tyckte det var den naturligaste sak i världen att det låg en koppling till en bil på köksbordet ett par dagar, dessutom fungerade den ju som grytunderlägg under tiden.

Nu var det ju IOFS kopplingen till hennes bil, och hon själv hade plockat ur den ur bilen.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det förstod väl jag med, håll hårt i henne!

Mitt ex tyckte det var den naturligaste sak i världen att det låg en koppling till en bil på köksbordet ett par dagar, dessutom fungerade den ju som grytunderlägg under tiden.

Nu var det ju IOFS kopplingen till hennes bil, och hon själv hade plockat ur den ur bilen.

Det är inte lätt att hitta såna guldklimpar, speciellt inte om dom är som dom ska i andra sammanhang också. :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag började på med frontplattan idag, den ska sitta som ett lock på diffusorplattan och oljerören ska gå igenom den. Förmodligen säger det er inte mycket men vänta och se så lär bilden klarna allt eftersom den tillverkas.

JU-01-154.jpg

JU-01-155.jpg

JU-01-157.jpg

Sen plockade jag isär lagringen och kollade lite hur det såg ut, en liten bit gängtejp hade letat sig in till trycklagret och satt igen ett av oljehålen så det var tur att det endast var ett test och inte ett startförsök. Då hade det blett skrooot...:D

JU-01-158.jpg

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag började på med frontplattan idag, den ska sitta som ett lock på diffusorplattan och oljerören ska gå igenom den. Förmodligen säger det er inte mycket men vänta och se så lär bilden klarna allt eftersom den tillverkas.

JU-01-154.jpg

JU-01-155.jpg

JU-01-157.jpg

Sen plockade jag isär lagringen och kollade lite hur det såg ut, en liten bit gängtejp hade letat sig in till trycklagret och satt igen ett av oljehålen så det var tur att det endast var ett test och inte ett startförsök. Då hade det blett skrooot...:D

JU-01-158.jpg

Sockerkakan vart förjäkla sköj!

ser på rundmatningsbordet att du lärt dig skillnaden på med o mot fräsning:D

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
gott med metalspån i kaffet ? :hihi om du nu fick några :rolleyes:

talar nog för alla att vi väntar ivrigt på att du blir klar och en film kommer !

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
ser på rundmatningsbordet att du lärt dig skillnaden på med o mot fräsning:D

Ha ha, jodå. Det blev väldigt intressant några sekunder där när muttern som höll jiggplattan släppte och plattan började rotera mot fräsen med ca 500rpm...:näsblod

gott med metalspån i kaffet ? :hihi om du nu fick några :rolleyes:

talar nog för alla att vi väntar ivrigt på att du blir klar och en film kommer !

Garagekaffet silas helst mellan tänderna för att hålla spån och sliprester kvar i muggen.:)

Jag säger som jänkarna, don´t hold your breath. I bästa fall har jag grundmotorn startklar till nästa sommar, och efter det kommer det förmodligen krävas en hel del jobb med brännkammardesignen innan den går som den ska.

Efter att ha pratat med en bekant som är en av eldsjälarna i SHRA Östersund vet jag inte hur det kommer gå med dragbike-planerna, han har luskat runt lite om gasturbindrift och tydligen så finns det något gammalt förbud mot såna motorer sedan en jet-hoj skenade och tog livet av lite publik för en massa år sedan. :gnissla

Detta blir i och för sig en gasturbin med drift på bakhjulet och inte ren jetdrift, men frågan är om regelmakarna förstår/bryr sig om skillnaden. Det vore riktigt surt om det är tvärstopp pga säkerhetsreglerna för då kommer jag nog inte ens få köra Test&Tune eller uppvisningsrepor.

Jag får lugna mig lite med att skaffa grejor till chassit tills jag fått rätsida på vad som gäller och inte.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
surt!
inte kul att va ovetande om du får ens köra den eller inte, finns ju alltid bonneville :hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
surt!
inte kul att va ovetande om du får ens köra den eller inte, finns ju alltid bonneville :hihi

Just nu spelar det ingen större roll, jag bygger ju ändå motorn för byggandets skull så skulle det visa sig att jag inte skulle få komma i närheten på en dragracingbana med en gasturbinhoj får jag kanske tänka om och bygga en gathoj av den ändå.:tummenupp

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
om det blir en gathoj, undrar om den går att besiktiga? vad säger SFRO / SBP?

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
JAAAAAh!!! vi bokar Bonneville om 5år kommer du på jethojen så ska jag färdigställa mitt våta projekt X. Sen kan vi sitta på hemmet o gagga som true speed kings:yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
om det blir en gathoj, undrar om den går att besiktiga? vad säger SFRO / SBP?

Hade inte tänkt fråga dom, det skulle ju inte direkt bli någon pendlarhoj så jag skulle knappast bry mig om att regga den.

JAAAAAh!!! vi bokar Bonneville om 5år kommer du på jethojen så ska jag färdigställa mitt våta projekt X. Sen kan vi sitta på hemmet o gagga som true speed kings:yoparty

Ha ha, fan så ballt det vore! Undrar vad som skiljer ett dragbikechassi mot ett Bonnevillechassi?

"worlds fastest indian" swedish version! :yoparty

Det vore något det, då lockar vi med oss ett Discoveryteam och blir tjenndisar!:banana

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Ha ha, fan så ballt det vore! Undrar vad som skiljer ett dragbikechassi mot ett Bonnevillechassi?

Det vore något det, då lockar vi med oss ett Discoveryteam och blir tjenndisar!:banana

på bonneville vill man väl ha ett så aerodynamiskt chassi som möjligt för o få minst luftmostånd,
på strippen vill man bara slippa stegra över :hihi

jafan! :yoparty

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Hade inte tänkt fråga dom, det skulle ju inte direkt bli någon pendlarhoj så jag skulle knappast bry mig om att regga den.

Det räcker nog med ett par tv3 klibbor, du har ju redan Aschberg lindad runt ditt finger.
Jag kan själv bära den rosa träningsoverallen o jucka runt för att hålla ned kostnaderna:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag håller på kolla upp hojreglementen för Land speed racing på Bonneville, det jag hittat hittills får Bill Gates deklaration att likna en Alfons Åberg blädderbok i jämförelse...

Hur som helst så krävs det nog rejäla resurser och kontakter för att ta sig över pölen och köra saltöken, men kanske Upphärads Mekaniska vill gå in som huvudsponsor för resan?:brynad

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag håller på kolla upp hojreglementen för Land speed racing på Bonneville, det jag hittat hittills får Bill Gates deklaration att likna en Alfons Åberg blädderbok i jämförelse...

Hur som helst så krävs det nog rejäla resurser och kontakter för att ta sig över pölen och köra saltöken, men kanske Upphärads Mekaniska vill gå in som huvudsponsor för resan?:brynad

äh säg till chefen du behöver betald semester :rolleyes:

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...