Koldioxid
Bartendare...
Resultatet då?!?! Sjukt nyfiken är man helt klart.
Ständigt denna lövblås! Och muffinsformar. I love it.
Det här är faktiskt en oljebrännare från en spannmålstork, förmodligen på ett par megaWatt som det ser ut så frågan är om vi inte borde bestycka ner den lite till nästa gjutning.
Jag har lite jobb kvar att göra innan jag kan ta kort på den färdiggjutna biten, det inre röret från formen sitter så inni helvete att jag blir tvungen att såga det i bitar för att det ska gå ta loss från aluminiumbiten...
Eller varför inte använda det som uppspänningsdon när du svarvar ren ytterdiametern
Sen är det bara vända biten och svarva ut röret
Fan vad jag hoppas på att din manick kommer att fungera !
Jag menar, om ett företag skulle tillverka något liknande så lär det prövas både det ena och det andra plus att maskinparken ser nog lite phetare ut.
Gjort för att det ska skita sig när en ny tekniskt outprövad mojäng ska fram.
Fin Laphroaig till dig när du kickar Murphy i röven !
Hoppas det jag med, men jag räknar med en hel del testande och ombyggande innan gasturbinen lirar som den ska. För att hitta rätt med vinklar på styrskenor och brännkammare är det trial-and-error som gäller.
Men det är ju sånt man lär sig av, att hålla på testa olika idéer och se hur parametrarna ändrar sig vid körning.
Det blir en stoooooor segerwhisky den dagen JU-01:an startar första gången.
Kul tråd att läsa... Skoj att ni mälter ner gamla fälgar osv till komponenter Kan du stolt se tillbaka på att du/ni skapat något från grunden.
Det är fortfarande en hoj som gäller att montera den i?
Annars bärplansbåt/svävare/isjakt...
Blir glad över att det faktiskt finns sådana som Ni kvar ute i Sveriges avlånga land!! Mycket rolig och defintivt intressant läsning. En stor eloge!
Måste också gratulera eran arbetsgivare, denne måste vara överlycklig.. Det skulle jag ha varit!
Det gick inte svarva ur stålröret av praktiska skäl men med hjälp av en tryckluftsslip kunde jag slipa ett spår i röret och knacka ut det.
Biten blev fin utan porer, men det märks tydligt att den inte fått ligga till sig i en ugn efter gjutningen för den är ganska grovkornig att jobba i. Ytorna plansvarvades och mer än så gör jag inte åt den innan jag har ritningen färdig.
Oljeröret till lagringen gjorde jag också idag.
Har du funderat på att anlöpa/glödga det gjutna något? Kan vara värt att fundera på det ifall det kommer vara några krafter som verkar. Gör rätt mycket på hur mycket alut tål i belastning.
Hur är det, räcker det att hetta upp den med en gasolbrännare till ca 500°C och låta den svalna?
Jag har annars hört någon version där man håller den upphettad i flera timmar i en ugn och det har jag inte möjlighet att göra.
Kör med olja när du svarvar ( inte spriten som alla tjatar om) drick den i stället , Spriten bara dunstar när det blir varmt
Motuloljan är fin när man svarvar
Blir inte det gröt när man svarvar aluminimumsfillibabba?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |