Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä, det blir för snävt. Inloppsarean måste vara minst lika stor som jetutblåsets area för att inte tempen ska bli för hög.

Gårdagskvällen ägnades åt att ställa i ordning Triumphen inför Motormässan och bygga vidare på avgashuset till båtmotorn, jag pusslade ihop bitarna för övergången från jetmotorns runda utblås till snigelhusets platta form.

Färdigpusslat och på G att helsvetsas!

Med snigelhuset färdigbyggt så satte jag fast jetmotorhöljet och pallade upp paketet på riggen.

Jodå, det ska nog gå få plats det här. Det vete gudarna om motorkåpan går ha på utan att den smälter däremot...:gnissla

Då klockan hunnit bli midnatt var det dags att börja avrunda, det sista projektet blev att såga ut en motorplatta i 5mm aluminium.

Tjo!:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så jävla skönt idiotprojekt, du är fan min idol :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hmmmm...
gashastigheten ökar med minskande area?
inte temperaturen väl?

Gashastigheten ökar för att flödet ska bibehållas (samma princip som att hålla fingret för en vattenslang och få en starkare stråle), men även motståndet ökar väl varför motorn måste jobba hårdare och utvecklar då mer värme (Lite som eett motstånd i en elkrets kanske?)? Eller tänker jag galet?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Finns det något som du tror INTE kan drivas med gasturbin? :crash

Hmm hört från norr,
Gobben spring å hämta lövblåsen så jag kan få igång symaskin, måste laga barnens kläder då dom är lite brännskadade efter cyckelturen igår...........

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så var man äntligen hemma, avlastad och nyduschad efter helgens motormässa i Östersund. Massvis med trevligt folk som stannade och pratade och många fina bilar och hojar att glo på. I vanlig ordning delade vi "depå" med Svarthålet som hade en tv med sig där vi spelade lite blandade provkörningsfilmer, fint det men nu är man faktiskt ganska less på att höra efterbrännare och pulsjetmotorer på stereon konstant i två dagar...:näsblod

Jag missade att ta kort under själva mässan, här ska vi precis till med att plocka ihop och lasta allt i eftermiddags.

Bortsett från jetfordonen hade vi med oss lite annat också, Olovs balla A-Ford och en 98-kubikare som han renoverade i yngre år.

Jag hade (som jag redan skrivit i byggtråden) med min Triumph som faktiskt vann en pokal för tredje plats i mc-klassen. Det måste däremot ha blivit något fel för pokalen som Olov skulle få verkade ha glömts bort, precis samma som hände på Springmeet förra helgen. Ytterst märkligt.:D

Olle och Lasse var också där med traktorpullingmaskinerna, hans gamla Bison med en Rolls Royce V12 och deras nya minipuller med en turbodiesel på 5-600hk.:kär

Tyvärr tog jag inga kort på Lars-Eriks morfars skitfräna båtmotor som han byggde själv i 18-års åldern nån gång på 30-talet, kolla in Svarthålets hemsida där det lär komma upp lite mer info om den framöver. www.svarthaletracing.se

Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Sorry. en smal hoj av någe slag som har nån form utan icke hjuldrivande motor som drar mot en Subaru Impreza. de pratr franska i klippet

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka