Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu när jag inbillar mig vara färdig med oljesmorningen av växellådan så vad det hög tid att kleta lite färg på den och skruva ihop motorn i ramen igen. Johansson Senior hantlangade med maskeringstejpning och korttagning.

Efter en sväng i blästerskåpet och avfettning vad det dags att måla, svart motorfärg som ska tåla 180°C borde duga tycker jag.

Första lagret lagt, ska upp i morgon bitti och lägga ett lager till. Svart pensellack lagd av en drulle blir ju sällan vackert men det skiter jag i, huvudsaken att det inte rostar.

Tjo!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Dimsmörjaren fick sig ett fäste tillverkat nyss, så nu sitter den placerad mellan sadel och batteri.

Det har varit klent med bakdelar i den här eländiga ursäkten till byggtråd, ska bli bättring på den fronten framöver då tiden kommit till att börja modellera fram baken på hojen. Till skillnad från Svarthålets hightech-tillverkning så är det ögonmått och frihand som gäller här, så varmtrådskäraren fick komma in i värmen igen efter en tid på avbytarbänken i växthuset.

Jag snidade till de två styrofoambitar jag hade liggandes efter lost foam-gjutningen av Lahi´s växelhus i fjol för att få till en början, måste iväg och köpa en trave markisolering till veckan så jag kan fortsätta.

Blir nog bra det här till slut, tur det finns spackel på Jula. :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gårdagskvällen vegs åt att få ihop växellådan, och först lades alla delar fram och torkades rena från olja och damm.

Växelhuset rengjordes även det och alla oljepluggar tätades med glödgade kopparbrickor, ska fanimej inte droppa olja från den här hojen för det sköter triumphen så bra själv.

Jag har en hel låda med olika monteringsverktyg för motorn vid det här laget, rätt smidigt när dom väl är gjorda och uppmärkta.

Här sitter axlarna och gavlarna på plats med lagren inshimsade och klara, turbinhuset ska härnäst på plats.

Det krävs en liten specialare för att låsa fast turbinhjulet, då jag inte litar en sekund på Locktite eller låsbrickor på detta ställe låser jag skruven som håller kugghylsan (som i sin tur låser turbinhjulet på axeln) mekaniskt med en rostfri 2mm pinne.

Ett körnslag inuti insexskallen stukar till pinnen så den inte kan åka ut, sen viker jag ändarna och simsalabim så har jag en idiotsäker låsning till kraftturbinhjulet!:tummenupp

Hela paketet ihopsatt, förhoppningsvis för en lång tid framöver...:gnissla

Sen lyfte jag i motorn i ramen, det blev ju bra med lite färg på grejorna.

Nästa projekt blir att skölja ur växellådan med fotogen för att få bort resterna av fett i lagren och annat skit som kan ha kommit in under monteringen, ska ta tag i det någon dag framöver.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Du kommer inte att ha någon typ av frikoppling? Det blir väl lite som en automat på drive annars men det kan man ju lösa med ett järnrör genom hjulet i värsta fall. :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kugghylsa, är det så set heter? Jag har funderat på detta ett tag, äntligen löst :bow
Den ser sjukt snabb ut redan!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du kommer inte att ha någon typ av frikoppling? Det blir väl lite som en automat på drive annars men det kan man ju lösa med ett järnrör genom hjulet i värsta fall. :)

Ingen koppling, gissa vad som skulle hända om jag frikopplar turbinen från växellådan med motorn igång..... :turbinsprängning

Kugghylsa, är det så set heter? Jag har funderat på detta ett tag, äntligen löst :bow
Den ser sjukt snabb ut redan!

Heter och heter, jag hittade på det när jag skrev inlägget.:)

Tackar! Vänta bara tills bakdelen är byggd, då lär hojen se betydligt halare ut hoppas jag.:tummenupp

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
fy fan va grymt det blir Johansson! hoppas att du kommer sälja t-tröjor med tryck o sånt sedan :D hade gärna velat köpa något när allt e klart o fint ^^

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Skönt att slippa allt mekaniskt bögeri och äntligen se karossen växa fram !:D:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Säger som i Lorry: tänkte inte på det :)

Inte lätt att tänka på allt.:)

fy fan va grymt det blir Johansson! hoppas att du kommer sälja t-tröjor med tryck o sånt sedan :D hade gärna velat köpa något när allt e klart o fint ^^

När hojen är testad och klar så har jag planer på att försöka kränga nåt skit för att skramla ihop stålar till Bonneville-resan, men jag vill allt veta att jag har en teoretisk chans till rekordet innan tiggarhatten åker fram.

Skönt att slippa allt mekaniskt bögeri och äntligen se karossen växa fram !:D:tummenupp

Nä huvva för glasfiber och sånt elände, ett fullständigt opålitligt material säger jag dig. Tacka vet jag aluminiumklumpar, dom vet man var man har.

Jag smet ut i verkstaden och sköljde ur växellådan med flygfotogen nyss för att slippa genomlida två timmar schlagerfestival på tv:n, nu snurrar den betydligt lättare vilket bör tyda på att lagerfettet är väck.:tummenupp

Det läckte en del fotogen in till avgashuset nu men då det kommer användas så liten mängd olja i dimsmörjningen tror jag inte att det blir ett problem med läckage och rök i avgaserna, blir det det ändå har jag precis fått ett par kolvringstätningar som jag beställt just för det scenariot och kan svarva spår för i turbinaxeln rätt enkelt.

Tjo!:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som vanligt megatrevlig och intressant läsning plus bilder, en fröjd att se arbetet fortskrida! tackar och bockar! :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tyvärr rätt länge sedan några säckpipor ackompanjerade mina framsteg...:)

Vi får ta en favorit i repris vid nästa stora steg framåt, typ en uppstart eller rentav en provkörning! Bara ring så kommer jag upp och lirar! :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har visst glömt bort att berätta att vi ska ställa ut lite skrot på Motormässan i Östersund den 24-25 maj, dubbelturbo-sparken och gasturbinhojen ska med och tanken är att vi ska bygga upp en depå snarlik den vi har på Speed Weekend tillsammans med Svarthålet Racing som också ska dit. Starksprit och kukrunkarmusik skippas däremot för familjevänlighetens skull.

Nu är det med andra ord hög tid att börja plocka ihop hojen till ett presentabelt skick, i vanlig ordning lyckades jag få till ett par repor i den nylackade ramen men det lär det förr eller senare ha blivit ändå eftersom det är en racehoj och inget autosol-projekt.

Tanken är som tur var inte att ha hojen färdig till mässan utan att visa upp hur långt jag hunnit, så jag plockar ihop det jag har och lugnar mig med att påbörja eldragningen för att slippa visa upp ett skatbo på hjul...

Frontkåpan fastskruvad, jag tror faktiskt att jag lämnar den hemma då den ändå inte är speciellt tjusig som den är nu. Sitsen ska skruvas dit i alla fall så jag kan provbryta mig på den när alla tjusiga tjejer kommer och glor.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Dags att börja bocka av att-göra listan inför Motormässan, bakhjulet fick sig ett par keramiska kullager och en behövlig tvätt innan det skruvades tillbaka med kedjan på plats.

För att det framtida stuket ska synas lite bättre började jag på lite smått med pluggen till bakkåpan, jag skar ut en ryggprofil och bygger på med spryglar som en flygplansvinge ungefär.

Frigången mot däcket blir drygt 5cm, bör räcka gott och väl för expansionen av däcket vid fart. När isdäcken ska på kommer jag köra med någon sorts plåtskärm för att hindra eventuella lösa dubbar från att ge mig ett par extra rövhål...:näsblod

Jag siktar på att smalna av bredden allt eftersom baköver så den blir lite spetsig till formen, kan bli bra det här bara jag duger till att få fram den bild jag har i huvudet.

Jag hängde på frontkåpan bara för att se hur linjerna passar mot varandra, och jodå det verkar funka. Jag har även planer på att kapa bort en del av sidorna på frontkåpan för att kunna skruva i motorn med kåpan på plats, det blir nog även snyggare då det inte hänger och sladdrar massa onödig plast längs sidorna.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad var orsaken till att du valde keramlager till bakhjulet? Har bommat det.

För mycket pengar på kontot...:)

Nä, men jag resonerade som så att eftersom jag liks vill montera nya hjullager och precis skulle beställa keramlager till växellådan så slog jag på stort och köpte keramik till hjulen också. Sämre blir det ju inte precis.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kul. Var det dyrt? Skulle vilja göra samma operation bara på skoj nästa gång jag måste byta lager.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Finns det inte risk för att du får lyftkrafter av formen över bakhjulet?

Du tänker ju åka rätt fort så det kan väl bli en del?

Mvh,
Ingvar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom