Gasturbinhoj = JETeskoj!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja jävlar så den hojen gick, garanterat en väteperoxidraket. Inget vidare skoj att klota med hojen och få väteperoxid över sig däremot...:näsblod
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Snälla Johansson! Bygg för fan klart skiten. Jag håller på att dö av väntan, vill verkligen se den i action. Skit i färg, skärmar och annat krafs bara kör. Snälla bygg ihop den NU. Mvh Mr Speed.:Bugar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snälla Johansson! Bygg för fan klart skiten. Jag håller på att dö av väntan, vill verkligen se den i action. Skit i färg, skärmar och annat krafs bara kör. Snälla bygg ihop den NU. Mvh Mr Speed.:Bugar

Åkejj dååå...:)

Jag har faktiskt kommit till den slutsatsen själv, jag blev rejält taggad att få ihop hojen nu efter Motormässan så jag började plocka ihop bromsarna och skissa upp eldragningen igår kväll. Kommer nån bild och lite svammel om det ikväll ifall jag inte måste ut på beredskapen halva natten.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Väl tillbaka i verkstaden med massa inspiration efter förra helgens utställning på Motormässan så började jag med att storstäda, säkert 50 kilo slipdamm, svarvspån och blandade metallbitar för små för att använda åkte i soporna tillsammans med massa annat skit så nu är det riktigt trivsamt där igen. Jag spikade även upp en del planscher som jag gjorde till Motormässan för hemtrevlighetens skull.



Med det gjort plockade jag kåporna av hojen och inledde det sista pysslet innan den är klar för en ny provstart, först ut var att fylla olja i gaffelbenen som någon pellejöns glömt bort tidigare. Sen skruvade jag dit bromsarna, en märklig grej var att den stålomspunna bromsslangen från bromsgreppet till framoken var ca 5cm för kort helt plötsligt från att ha varit perfekt innan jag tog isär hojen för lackering...



En skiss på eldragningen ritades också upp, det lutar åt att jag fuldrar elen nu och gör det ordentligt när jag vet att hojen är som den ska och inget måste göras om. Jag är bra nog körsugen nu så allt finlir får lov att vänta till hösten då hojen ska ställas i ordning med isdäck och andra skärmar inför Speed Weekend.



Tjo!:tummenupp
 

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
skåneland
Hoj
honda crf450
whiteboard, en gåva till de(jag) med kort&dåligt minne :tummenupp


Jisses vad lätt det är att glömma något när man är i den fasen du är nu. Men det är ju även den bästa fasen, det brukar fan brinna i fingrarna. Kämpa på! :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
whiteboard, en gåva till de(jag) med kort&dåligt minne :tummenupp

Jisses vad lätt det är att glömma något när man är i den fasen du är nu. Men det är ju även den bästa fasen, det brukar fan brinna i fingrarna. Kämpa på! :yoparty

Jag har lärt mig under åren att det där med att stressa på slutet är skit, bättre att köra på i samma lunk tills man står där en vacker dag och inser att man är klar.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår kväll blev en helkväll i verkstaden, jag har en hel trave med småjobb att göra på hojen innan den är körbar så det var bara att ta ett ur högen och sätta igång. Först ut blev att tillverka en instrumentpanel med alla brytare.



Överst är en Neutrik-kontakt för tändningen, jag kommer ha den extern då dom har en förmåga att paja och då är det smidigt att kunna koppla in en reservtändning direkt utan att skruva i hojen. Sen kommer en fjädrande knapp för en solenoid till gasolen, brytaren till bränslepumpen och sist men inte minst brytaren för oljepumparna.



Jag kör alla tre oljepumpar från samma brytare via separata relän, och säkerhetslocket är där för att jag inte ska kunna slå av pumparna av misstag.



Sen satte jag fast PWM-styrningen på sidan av luftburken.



Nästa projekt blev att fixa till varvmätningen av kraftturbinen, jag placerar en magnet på växellådsaxeln som framdrevet sitter på och mäter varvet med en induktivgivare.



Här sitter en neodymiummagnet på plats, nu måste jag bara bryta ihop ett fäste för givaren.



Sådär ja!:tummenupp



På plats ready to mäta varvtal!



Sen sattes själva varvräknaren på plats också, först hade jag tänkt fräsa ut nån flott låda till den men sen tänkte jag va faan och drog fast den med ett buntband istället. Sitter i berget ändå och lätt att göra om senare ifall jag vill.



Hua, kvart över tolv på natten! Innan jag gav upp satte jag fast alla reläer bakpå sadeln, enda stället dom fick plats på utan att kabelhärvan under blir i vägen för något.



Tjo!:)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vänta lite här nu, jag är verkligen inte bra på Jet-motorer eller motorer i allmänhet men varför vill du hålla koll på hastigheten framdreven snurrar i? eller är det så att den där klumpen snurrar i en annan hastighet? :S snälla Herr Johansson, förklara så att jag som inte förstår fattar :va
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ja nu jäklar vill vi se lite kabelporr! (Känn ingen press)
Äntligen något en annan fattar hur du genomför!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo för vet jag varvet på utgående axel så vet jag även varvet på kraftturbinen som sitter på ingående axel (5ggr högre), och då kraftturbinen är specad till ett maxvarv på 33.000rpm är det bra att hålla koll på varvet så man inte spränger turbinhjulet...:näsblod

Kan lätt hända ifall bakhjulet tappar fästet eller om jag drevat hojen för lågt, vet jag varvet så kan jag enkelt testa mig fram till rätt drevning med hjälp av en GPS som mäter hastigheten.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja nu jäklar vill vi se lite kabelporr! (Känn ingen press)
Äntligen något en annan fattar hur du genomför!

Hua, dra kabel är verkligen inte min grej men jag ska göra mitt bästa. Nu blir det en fuldragning för att spara tid men senare ska det dras över värmetåliga höljen och lödas på vattentäta kontakter typ som i en mc-härva.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jo för vet jag varvet på utgående axel så vet jag även varvet på kraftturbinen som sitter på ingående axel (5ggr högre), och då kraftturbinen är specad till ett maxvarv på 33.000rpm är det bra att hålla koll på varvet så man inte spränger turbinhjulet...:näsblod

Kan lätt hända ifall bakhjulet tappar fästet eller om jag drevat hojen för lågt, vet jag varvet så kan jag enkelt testa mig fram till rätt drevning med hjälp av en GPS som mäter hastigheten.

då blev allt mycket klarare för mig :) tack så mycket!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top