Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Öhhh....självklart inte! Det vore ju.......dumt. Klart jag inte tänkte det!:rodnar

Ämenvaffan, det har du ju rätt i Engström. Jag tänkte inte riktigt så långt, kanske ett måste att separera tändledaren från resten av kablaget och ha en egen enledars snabbkontakt till den. Bra du är vaken.:tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Öhhh....självklart inte! Det vore ju.......dumt. Klart jag inte tänkte det!:rodnar

Ämenvaffan, det har du ju rätt i Engström. Jag tänkte inte riktigt så långt, kanske ett måste att separera tändledaren från resten av kablaget och ha en egen enledars snabbkontakt till den. Bra du är vaken.:tummenupp

Undvik kontakter och skarvar på högspänningssidan om det går, det strular gärna om det blir lite fuktigt/dammigt. Vill du absolut ha kontakter så se till att kontaktdonen är tänkta för spänningen spolen kan ge.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Äggsact!

Varför inte bara låta tändkabeln gå hel från spole till tändhatt via en genomföring i lådan?

Eller kommer tändkabeln att vara sketalång och kringla sig huller om kors i turbineriet?

:hej

/e
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gör som du föreslår Engström och drar tändkabeln direkt till tändstiftet, enklast så och man har ju inte direkt bråttom iväg så den tid det tar att pillra loss tändhatten kan jag bjuda på.:tummenupp

Jag har hittat en liten smidig brandsläckare på väldigt nära håll, på Jula närmare bestämt. Det är en skumsläckare i sprayburksformat som enkelt går placera lite varstans på hojen. Finemang!



Sen nöter jag på med eldragningen, det händer en hel del men det är totalt omöjligt att ta kort på framstegen...



Tjo!:tuttar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter några kvällars kopplande har jag äntligen fått ihop allt väsentligt i elväg på hojen, enda som är odraget är varvräknaren till kraftturbinen men det är en smal sak.



Sanningens ögonblick, ska allt funka eller blir det som vanligt? Jodå, oljepumparna snurrade igång och mätarbelysningen tändes så det såg lovande ut. I med tio liter olja och på´t igen, nu hoppade nålen upp till 5kg oljetryck och inte en droppe olja rann ut ur dränageledningen på motorn!:banana



Jag kopplade sen på dykartuben och snurrade upp turbinen det som gick med fullt oljetryck, allt snurrade fint utan missljud så det bådar gott än så länge. Bränslepumpen däremot ville inte vara med riktigt, lite felsökning gav att det är trottellägesgivaren som spökar så jag ska försöka lura hit kamrat Olov i helgen med hjälp av nybakta kanelbullar så han får kolla lite.:)

Tjo!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu känns det fan nära alltså! :tuttar gött mos :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Olov var förbi igår och mätte lite på min PWM-trottel, det visade sig att den gav fel motstånd för att det skulle funka med den PWM-box jag kör med. Elände. :gråta

Efter att ha hängt läpp i en kvart tog jag mig i kragen och svarvade en koppling mellan det urskrotade gasreglaget och en potentiometer som jag vet funkar, inte snyggt men det funkar klockrent. Kan fixa utseendet senare och en kapsling så den inte blir blöt.



Sen satte jag fast tändsystemet i apparatlådan och drog kablarna, så nu funkar tändningen med! :banana



Med tummen på förvärmningsknappen öppnar gasolsolenoiden och tändstiftet ger gnista, bara lite injustering av tryckvakterna som klipper soppapumpen vid lågt oljetryck och för högt laddtryck kvar nu! (och lite småplock i vanlig ordning....) :)

Tjo!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En av mina polare i Australien håller på bygga en turbindriven sporthoj för gata runt samma roterande delar som jag och vill att jag ska mäta upp lite saker för att jämföra med, så igår mätte jag upp hur mycket olja som passerar igenom motorn. Med 5 bar oljetryck flödar motorn 1.8 liter i minuten vilket är en bra bit under vad mina returpumpar ska klara av, bra att veta sånt där.



Gårdagskvällen gick annars åt till att göra klart det sista inför en provstart, jag tejpade ihop kabelstammen och lindade den med avgasbandage och aluminiumtejp där den riskerar att bli utsatt för värmestrålning från motorn.



Jag har även köpt en meter värmestrumpa på H2M Racing som kom väl till pass.:)



Jag använde den till att skydda blödluftslangen från motorn till växellådan, det är vanlig armerad tryckluftslang som nog inte gillar värmen från avgashuset något vidare...:gnissla



Batteriet fick sig lite brandfilt lindat runt sig för att inte bli för varmt.



Sen justerade jag in de två ställbara Hobbs tryckregulatorer jag har i systemet, så nu klippt strömmen till bränslepumpen om oljestrycket sjunker under 3 bar eller om laddtrycket stiger över 3 bar.



Det senare är ett enkelt och idiotsäkert övervarvsskydd, ifall PWM-styrningen går sönder matas bränslepumpen med full kräm vilket ger mycket mer bränsle än vad som behövs på full gas. När varvet ökar sticker även laddtrycket iväg och när det når 3 bar stängs bränslepumpen av så motorn stannar. Jag skulle aldrig hinna reagera själv innan motorn varvat sig själv i bitar så det är en trygghet att veta att det sköter sig själv.



Ska testa förvärmningen nu i helgen, sen är det dags att pumpa upp dykartuberna inför en provstart!:tummenupp
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Man kan inte nog berömma din tekniska förståelse, förmåga & skapandekraft, för att inte säga underhållsförmåga för oss mindre bemedlade.
Dock är jag inte överens med dig om en sak, och det är de sidoutkastande utblåsen. Vill minnas att du tidigare skrivit att det inte finns någon energi av värde kvar i det som kommer ut för att det ska vara värt att rikta dom bakåt, vilket jag har svårt att köpa. Precis som i vindkraftsammanhang borde väl maximalt effektuttag vara beroende av att det finns stor flödesenergi kvar även efter vingarna (motsvarande kraftturbinen)?
Rikta dom bakåt, tycker jag! Min magkänsla säger att du får 20 gratis-km/t till då! :tungan

...alternativt får du gärna försöka förklara för en som inte begrip. :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Provstart, provstart, provstart!! :banana Som vi väntat! :tummenupp :Bugar :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man kan inte nog berömma din tekniska förståelse, förmåga & skapandekraft, för att inte säga underhållsförmåga för oss mindre bemedlade.
Dock är jag inte överens med dig om en sak, och det är de sidoutkastande utblåsen. Vill minnas att du tidigare skrivit att det inte finns någon energi av värde kvar i det som kommer ut för att det ska vara värt att rikta dom bakåt, vilket jag har svårt att köpa. Precis som i vindkraftsammanhang borde väl maximalt effektuttag vara beroende av att det finns stor flödesenergi kvar även efter vingarna (motsvarande kraftturbinen)?
Rikta dom bakåt, tycker jag! Min magkänsla säger att du får 20 gratis-km/t till då! :tungan

...alternativt får du gärna försöka förklara för en som inte begrip. :va

Visst finns det flöde kvar men hastigheten på avgaserna är väldigt låg, så det ger nog ingen märkbar effekt mer än att kåpan över bakhjulet smälter...:gnissla

- - - Updated - - -

Jag rullade ut knarren nyss och hade fästmön att filma när jag testade gasolförvärmningen av motorn, funkar finfint och i vanlig ordning tände det direkt när kameran var av och när det filmades tog det några sekunder innan det poffade igång...


Jag har alltså allt i ordning inför ett startförsök, ska bara pumpa upp ena dykartuben och lufta bakbromsen ifall jag får för mig att vilja rulla någon meter om allt ser bra ut. Ett sånt där garage-klickgolv köpte jag förresten på Jula idag bara för att ha det lite flott runt hojen i garaget.



Nån kväll till veckan så siktar jag på provstart!:banana
 
Last edited:

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Man kan inte nog berömma din tekniska förståelse, förmåga & skapandekraft, för att inte säga underhållsförmåga för oss mindre bemedlade.
Dock är jag inte överens med dig om en sak, och det är de sidoutkastande utblåsen. Vill minnas att du tidigare skrivit att det inte finns någon energi av värde kvar i det som kommer ut för att det ska vara värt att rikta dom bakåt, vilket jag har svårt att köpa. Precis som i vindkraftsammanhang borde väl maximalt effektuttag vara beroende av att det finns stor flödesenergi kvar även efter vingarna (motsvarande kraftturbinen)?
Rikta dom bakåt, tycker jag! Min magkänsla säger att du får 20 gratis-km/t till då! :tungan

...alternativt får du gärna försöka förklara för en som inte begrip. :va

det är ganska enkelt att räkna ut..
mängden gas är ju konstant så gashastigheten är omvänt proportionellt mot areorna..
har inte koll på flöden och areor men ngn annan kanske har...
sen är det viktigt för verkningsgraden att areaökningen sker precis där gaserna bromsas ner,
alltså i och efter kraftturbinens skovlar...
men det är där har säkert Johansson järnkoll på... :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det gick fan inte hålla sig, så jag rullade ut hojen för två timmar sedan och gjorde ett startförsök innan jäntorna skulle lägga sig. Vädret var bra och beredskapstelefonen var tyst så förhållandena var optimala för en provstart!



Se och njut, det lär jag göra en sisådär 15 gånger innan jag lägger mig ikväll med ett fett flin i ansiktet. :)

http://youtu.be/NXu9UKZCVW4

Det gick ju fint det där! Lite hög avgastemp som borde kunna sänkas genom att öppna upp arean mellan ledskenorna till kraftturbinen, det har i alla fall blivit lite bättre färg på motorn nu. :)



Blev av med lite fett från kedjan också, vore kul att veta vilket varv kraftturbinen var uppe i. Nog läge att fixa varvräknaren tills nästa test...



Tjoho!:banana
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top