Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var precis sån't som mitt program skulle vara till för. Där kan du ju t.ex. se vad det "kostar" att öppna upp ledskenorna för att åstadkomma önskad tempsänkning.

Ja justifan ja, det tänkte jag inte på. Ska försöka komma åt en PC att installera programmet på, jag vägrar installera Windows på min Macbook nämligen då allt som har med PC att göra skiter sig för mig...

Ska täta läckorna först bara så det inte var så enkelt.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ja justifan ja, det tänkte jag inte på. Ska försöka komma åt en PC att installera programmet på, jag vägrar installera Windows på min Macbook nämligen då allt som har med PC att göra skiter sig för mig...

Ska täta läckorna först bara så det inte var så enkelt.

Jag kan ju göra lite beräkningar om du vill. Jag förmodar att det var någon slags tomgång du körde på. Mätte du kompressorutloppstempen? Då kan man ju få lite koll på verkningsgraden på kompressorn. Hög ITT kan ju bero på att verkningsgraderna på kompressorn och gg-turbinen inte är i toppklass. Det kan ju också förstås vara ett matchningsproblem där en åtgärd kan vara att strypa åt turbinarean för gg-turbinen istället för att öppna för krafttturbinen. Kan jag få varvtal kompressorutloppstryck kompressorutloppstemp så jag kan placera driftpunkten i kompressormappen och även bedöma verkningsgraden så går det nog att få fram något.
Väldigt fin och spännade hoj f.ö.
/Thomas
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kan ju göra lite beräkningar om du vill. Jag förmodar att det var någon slags tomgång du körde på. Mätte du kompressorutloppstempen? Då kan man ju få lite koll på verkningsgraden på kompressorn. Hög ITT kan ju bero på att verkningsgraderna på kompressorn och gg-turbinen inte är i toppklass. Det kan ju också förstås vara ett matchningsproblem där en åtgärd kan vara att strypa åt turbinarean för gg-turbinen istället för att öppna för krafttturbinen. Kan jag få varvtal kompressorutloppstryck kompressorutloppstemp så jag kan placera driftpunkten i kompressormappen och även bedöma verkningsgraden så går det nog att få fram något.
Väldigt fin och spännade hoj f.ö.
/Thomas

Hej Thomas!

Tyvärr mäter jag inte laddluftstempen på motorn, nästa gång jag är isär med den kan jag utan större problem sätta dit en mätsond däremot. Varvtal mäts inte heller, vi höll på jävlas ett tag med att få till det men gav upp så jag kör mot laddtrycket istället.

Blir kanske lite svårberäknat med bara laddtrycket givet...:gnissla
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Är det inte bara att rita en färgdutt på inducern och sätta ljussensor i luftburken?
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Tackar! Känns som att det är förstörande provning jag hållit på med de senaste åren, så nu får det gärna hålla ihop...:)



Håll tårna också.:)



Njäää, det är som att jag vill minnas att jag såg lägre tomgångstemp sist innan kolvringstätningen skar ihop. Jag har hittat några luftläckage som jag ska åtgärda och sen köra en gång till för att se om det hjälpte.



Tack!:)

Jag har diskuterat flitigt senaste kvällarna med min polare i Australien, han har räknat på ledskenorna och kommit fram till att dom är rätt dimentionerade utifrån de värden motorn gett under tidigare körningar.

Som jag skrev till Nikel så läcker det en del luft förbi O-ringen till motorhöljet, någon *host* glömde att sätta dit en spacer bakom O-ringen så när excenterspännena på höljet spänns missformas sätesytan i höljet till O-ringen lite och kan läcka laddluft.

En enkel fix då jag inte ens behöver ta ut motorn ur ramen, när jag liks håller på ska jag linjera upp V-bandsflänsen mellan gasproducer och kraftturbin lite bättre och lägga i en Grafexpackning då det läckte lite där med. Syns på filmen som lite rök.

Hjälper inte det så ska jag plocka bort kraftturbinen och som du säger testa med bara NGV-huset på plats, jag tvivlar ändå på att det är turbinhjulet som är boven då tempen var lika hög när bakhjulet snurrade fritt.

det intressanta är om tempen på tomgång var hög men försköts mot högre varvtal/gaspådrag då hjulet började snurra?
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej Thomas!

Tyvärr mäter jag inte laddluftstempen på motorn, nästa gång jag är isär med den kan jag utan större problem sätta dit en mätsond däremot. Varvtal mäts inte heller, vi höll på jävlas ett tag med att få till det men gav upp så jag kör mot laddtrycket istället.

Blir kanske lite svårberäknat med bara laddtrycket givet...:gnissla

Ja det blir ju svårt att bedöma var i kompressormappen den är, utan varvtal. Just läget i mappen ger ju var driftlinjen kommer att hamna. Hamnar den t.ex. väldigt lågt så är nog första åtgärden att nypa åt GG-turbinens area för att få ned tempen. Jag lyckades ju hitta en kompressormapp på nätet och som jag tror gäller det hjul du har. Sedan är det ju så att du byggt en ny diffusor så mappen kan ju blivit lite förvrängd och kompressorn kanske totalt lite försämrad. Jag läste att någon gammal turbomaskinprofessor en gång sagt "It takes a genius to build a compressor that works and it takes an idiot to build a turbine that doesn't work" Något tillspetsat kanske med något ligger det i det :). Du hade 0.8 bar läste jag. Vad hade du för omgivningstryck då? (Jag är ute efter tryckförhållandet)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad hade du för omgivningstryck då? (Jag är ute efter tryckförhållandet)

Ja, en atmosfär ungefär.:)

Jag ska rigga upp en kamera på instrumenteringen nästa gång jag startar, 0.8 bar är taget ur minnet och det blir ganska överbelastat i huvudet under provstarterna så det lär vara 0.8 plus minus moms.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det inte bara att rita en färgdutt på inducern och sätta ljussensor i luftburken?

Ha! Precis den uppfattningen hade vi också efter att ha läst diverse jet-byggtrådar på nätet, klarar man av att ta på sig skorna på rätt fot klarar man av att bygga en optisk varvräknare till en gasturbin, ungefär.

Så var inte fallet när vi testade själva tyvärr, trots en bevisat fungerande ritning, en Olov utrustad med oscilloskop och allt annat som behövs fick vi fan inte till något som fungerade i dagsljus. Vi testade flera olika LED, IR och laserdioder men fick aldrig ut en nog skarp signal för att varvräknaren skulle kunna läsa den…:gnissla

Det vore skitbra om jag hade en varvräknare så tids nog ska det dit en, men för tillfället nöjer jag mig med att hålla mig väl under 3 bar laddtryck.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ha! Precis den uppfattningen hade vi också efter att ha läst diverse jet-byggtrådar på nätet, klarar man av att ta på sig skorna på rätt fot klarar man av att bygga en optisk varvräknare till en gasturbin, ungefär.

Så var inte fallet när vi testade själva tyvärr, trots en bevisat fungerande ritning, en Olov utrustad med oscilloskop och allt annat som behövs fick vi fan inte till något som fungerade i dagsljus. Vi testade flera olika LED, IR och laserdioder men fick aldrig ut en nog skarp signal för att varvräknaren skulle kunna läsa den…:gnissla

Det vore skitbra om jag hade en varvräknare så tids nog ska det dit en, men för tillfället nöjer jag mig med att hålla mig väl under 3 bar laddtryck.

Kommer byggtiden att påverkas negativt nu när du har skorna på fel fot? :D
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
har ni testat div lasertachometrar från ebay?
de kostar typ ingenting, sen kan man slakta den och sätta displayen på instrumentbrädan...
eller hacka in sig på pulsen och bygga en analog.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kommer byggtiden att påverkas negativt nu när du har skorna på fel fot? :D

Ha ha, när det gäller elektronik är jag den förste att erkänna att jag är totalt oduglig. Olov däremot är en fena på det så därför var jag lite brydd att vi inte fick till det.

har ni testat div lasertachometrar från ebay?
de kostar typ ingenting, sen kan man slakta den och sätta displayen på instrumentbrädan...
eller hacka in sig på pulsen och bygga en analog.

Det vore ju enklast helt klart, jag gjorde ett försök med en sån länge tillbaka när jag höll på med min lilla jet-pocketbike men den brann upp då jag förmodligen lade på för hög drivspänning eller nåt. Ska testa, tack för tipset!
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ett sätt att mäta varvtal är ju genom vibrationsgivare, satt i rätt riktning på motorn. Det finns kanske några enklare "freeware" FFT analysprogram på nätet som du kan sortera ut 1 x varvtalsfrekvensen (N1) med. N1-signalen brukar ju vara en av de starkaste i ett frekvensspektrum från en enaxlig gasturbin. Jag är inte så bra på den exakta teorin bakom detta men jag ser ju detta ofta vid proven på jobbet. Problemet är väl kanske att kunna bygga ett "on-board" instrument. Du kanske måste ha en dator när du vill mäta men det är ju OK det med. Då kan du ju skapa en relation mellan varvtal och tryckförhållande (obs inte enbart laddtrycket eftersom inloppstrycken ju varierar).
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det skulle gå krångla till hojen hur mycket som helst men då det är en racehoj ska jag försöka hålla instrumenteringen till ett minimum. När jag kör kommer jag ändå bara kunna ha koll på laddtryck och avgastemp och knappt det med tanke på att jag kommer ha fullt upp med körningen.

Laddlufttemp, laddtryck, varvtal och avgastemp vore däremot intressant att logga i framtiden för att kunna gå in och kolla efter körningarna hur motorn gått.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Det jag menade var att få fram data för att se hur motorn är matchad och för att kunna hitta rätt åtgärd för att sänka ITT, inte att du måste stirrbliga varvräknaren när du kör. Du kanske tröttnat på "tipsen"? Jag finns om du vill fråga nå't. Jag har sysslat med gasturbinmodellering och kompressordesign i snart 25 år så något kanske det finns att hämta.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nej nej, jag är jättetacksam för alla tips från dig! Låter det inte så ber jag om ursäkt, jag är bara så inställd på att tätandet av luftläckan och upplinjeringen av avgasflänsen ska bota tempproblemet så tills dess att jag provat den teorin ids jag inte spekulera så mycket.

Grejen är ju att motorn gick kanonfint innan jag byggde på kraftturbinen, och vad jag vill minnas så var tempen ok under förra starten tills dess att kolvringstätningen nöp, så det känns som att det är något relativt enkelt fel som gör att den går varm.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ok ingen fara :) men jag kan förstå om det är jobbigt med alla tips :). Det är så lätt att ryckas med i detta häftiga bygge bara. Men som sagt jag hjälper dig gärna med att klura ut hur motorn jobbar, säg bara till.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
De e inte bleeden till smörjningen av växellådan som gör det då?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
De e inte bleeden till smörjningen av växellådan som gör det då?

Bra tänkt, det kan vara så men flödet genom oljedregglaren är så litet att det är nog försumbart. Det sitter en avluftare i locket till oljepåfyllningen till växellådan men den flödar såpass lite att motorns 1 kubikmeter/sekund på fullgas knappast påverkas nämnvärt av den avtappningen.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Bra tänkt, det kan vara så men flödet genom oljedregglaren är så litet att det är nog försumbart. Det sitter en avluftare i locket till oljepåfyllningen till växellådan men den flödar såpass lite att motorns 1 kubikmeter/sekund på fullgas knappast påverkas nämnvärt av den avtappningen.

Misstänkte ju att du redan hade tänkt på det men tyckte de var konstigt att ingen nämde det iaf :)
Kan ju va värt att prova lite snabbt vid nästa start att stänga den o se hur det påverkar (lagret borde väl klara sej fint utan olja nån sekund??)

Vet ju att man går ifrån bleed på många flygplan just för att det kostar mycke effekt, tex kabintrycket är ju ofta en kompressor nu istället för bleedluft..
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top