Det gick fan inte hålla sig, så jag rullade ut hojen för två timmar sedan och gjorde ett startförsök innan jäntorna skulle lägga sig. Vädret var bra och beredskapstelefonen var tyst så förhållandena var optimala för en provstart!
Se och njut, det lär jag göra en sisådär 15 gånger innan jag lägger mig ikväll med ett fett flin i ansiktet.
http://youtu.be/NXu9UKZCVW4
Det gick ju fint det där! Lite hög avgastemp som borde kunna sänkas genom att öppna upp arean mellan ledskenorna till kraftturbinen, det har i alla fall blivit lite bättre färg på motorn nu.
Blev av med lite fett från kedjan också, vore kul att veta vilket varv kraftturbinen var uppe i. Nog läge att fixa varvräknaren tills nästa test...
Tjoho!
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.
Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader
inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...
Fan vad jobbigt om bakhjulet hade snurrat på fel håll
Fan vad jobbigt om bakhjulet hade snurrat på fel håll
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.
Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...
Atjoo
Jäligt imponerande att ha kommit så här långt.
Hatten av
Dags för den förstörande provningen. He He
Nu hålls alla tummar för att mästerverket håller!!
Väldigt coolt.
Gick den varm förut med när du provat eller är det något nytt?
grattis till en lyckad provstart...
gissar att temperaturökningen är proportionell mot uttaget vridmoment...
ju högre vrid man tar ut desto mera motstånd i kraftturbinen och som ger mindre kylande luftöverskott..
det vore intressant att veta vilekn temperatur du haft helt utan kraftturbin med bara ledskenor?
om den vore låg då vet man att temperaturen beror på varvtalet hos kraftturbinen.
att ändra i ledskenorna minskar vridet permanent vid höga varvtal.
tror att det är bättre att begränsa gaspådraget mot temperaturen ut från gasproducern...
så att man inte kan ge full gas vid typ stillastående, det kan grilla motorn..
men då turbinen får snurr minskar motståndet och man kan öka på gasen.
Tårna hålls krampaktigt när jag kollar videon
Måste gratulera till lyckad provsnurr.
När blir det provkörning på väg med förare då?
Ser fram emot leendet efter den turen.
Förresten. Kamrat Olov, kan det vara sparkpojken jag träffade på Omron-kursen för några veckor sedan?
Grattis å skål på detta
Det var precis sån't som mitt program skulle vara till för. Där kan du ju t.ex. se vad det "kostar" att öppna upp ledskenorna för att åstadkomma önskad tempsänkning.Fint det!
Det blir när det blir, måste få bukt med tempen först.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |