Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
kanske en dålig idé
hade det funkat bra hade det funnits redan.
mäter du trycket innan kraftturbinen åckså? det trycket adderas ju till motortrycket.
rent spekulativt....kanske det trycket direkt påverkar temperaturen.
kan det vara så att motorn klarar ett maximalt tryck innan kraftturbinen, oavsett flöde?
en till tryckmätare brevid tempmätaren och se om de följs åt..
gör de INTE det = felsökning..
gör de det...
då krävs en funderare hur man minimerar temperaturen trots det.

Det enda trycket som spelar roll är laddtrycket, resten är bara en funktion av tryckfallen nedströms kompressorn. Temperaturen mellan gasproducern och kraftturbinen som jag mäter indikerar hur motorn mår, skulle jag ha ett pitotrör där och mäta det totala trycket skulle det inte säga något nytt. Trycket där är bara beroende på tryckfallet över turbinen vilket tempen indikerar lika bra.

Så, berätta nu hur det kändes att köra den till slut!

Jodå, det var skoj. Jag är såpass insnöad på det tekniska att jag inte direkt skrek "tjohooooo!!!" under repan utan tänkte mest på hur temperaturerna låg och vad som kan göras bättre. Rätt trist att vara tekniker. :)

Har inte heller skrivit i tråden tidigare utan förväntansfullt & fascinerat läst dina uppdateringar från första början men nu är det dags!
Grattis till denna milstolpe i projektet! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tack! Kul att se dig här i tråden också, ett par provkörningar till kanske #space tittar in och säger hej. :rofl

- - - Updated - - -

Tror ni jag blev brydd igår när jag fick 30 euro via Paypal i ölpengar från en österrikisk gasturbin-intresserad karl som var glad att jag fått fart på turbinhojen, efter en väldigt varm halvmarathon i 28°C solstek idag (1:27:27, personbästa med 3 minuter och 10:e plats) gjorde den slanten nytta i ett par av Östersunds uteserveringar. :)



Sen när jag kom hem testade jag avgastempsonden mot en likadan för att se så den inte missvisar, dom var mer eller mindre identiska upp till 900°C så jag kan släppa den teorin att mätaren är paj.



Tjo!:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Grattis till provkörningen! Riktigt kul! Hur fort körde du? Såg ut att gå som fan. Nu kranade du inte på så mycket, men känns det som den klarar 200 mph nu då? :näsblod Eller kanske 220 mph? Prova där på gatan kanske? :rolleyes:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Amen fy fan så kul!! Fan vad han går!! :yoparty :banana :tummenupp Grattis som fan!! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
hajapp...
du tror inte att trycket efter motorn påverkar andelen överskottsluft och iom det temperaturen.
det är alltså bara gaslagen som gäller?

Såhär över internet är det svårt att veta om det var en allvarligt ställd fråga eller en pik på att jag är ute och cyklar, men såvitt jag vet så står trycket i pipan i direkt relation till tempen förutsatt att brännkammaren fungerar som den ska och inte har hot spots och sånt elände för sig.

Mer strypning efter turbinhjulet = mer tryck efter turbinhjulet = lägre tryckfall över turbinhjulet = krävs mer bränsle för att hålla kompressorns PR konstant = mer värme. Rätta mig om jag har fel.

Menar du förresten det statiska trycket eller det dynamiska trycket mätt med pitotrör?

Teorin just nu är i alla fall att det är kraftturbinhjulet som ställer till det, bladprofilen är väldigt platt ytterst utan någon direkt radie som styr luften från NGV:n utan det är mer smack rätt in i kakelväggen för luftströmmen. Jag ska ut snart och plocka loss turbinhjulet för att köra ett test till och se vad som händer med tempen utan turbinhjulet på plats. Ska bli intressant.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grattis till provkörningen! Riktigt kul! Hur fort körde du? Såg ut att gå som fan. Nu kranade du inte på så mycket, men känns det som den klarar 200 mph nu då? :näsblod Eller kanske 220 mph? Prova där på gatan kanske? :rolleyes:

Tackar! Vet inte riktigt men drygt 100 lär det väl ha gått i alla fall, spelar egentligen ingen roll då jag bara duttade lite på gasen så det säger inget om vad den klarar av.

Det krävs nog lite mer testade innan jag törs gissa på hur fort den kan tänkas gå, men det känns lovande med 200mph så här långt i alla fall. :tummenupp

Amen fy fan så kul!! Fan vad han går!! :yoparty :banana :tummenupp Grattis som fan!! :tummenupp

Tackar!:)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
bla bla bla turbinhojen, efter en väldigt varm halvmarathon i 28°C solstek idag (1:27:27, personbästa med 3 minuter och 10:e plats) gjorde den slanten nytta i ett par av Östersunds uteserveringar. :)

Vad i helfvete.............springer du halvmaran på 1:27:27 i 28 gradig värme

Respekt mannen

Nu skiter jag i hur hojen din andas, det är dina lungor som imponerar nu.

Till er som inte springer å inte fattar : 21 km i 4 minuterstempo i sådan värme är en enorm prestation !
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Såhär över internet är det svårt att veta om det var en allvarligt ställd fråga eller en pik på att jag är ute och cyklar, men såvitt jag vet så står trycket i pipan i direkt relation till tempen förutsatt att brännkammaren fungerar som den ska och inte har hot spots och sånt elände för sig.

Mer strypning efter turbinhjulet = mer tryck efter turbinhjulet = lägre tryckfall över turbinhjulet = krävs mer bränsle för att hålla kompressorns PR konstant = mer värme. Rätta mig om jag har fel.

Menar du förresten det statiska trycket eller det dynamiska trycket mätt med pitotrör?

Teorin just nu är i alla fall att det är kraftturbinhjulet som ställer till det, bladprofilen är väldigt platt ytterst utan någon direkt radie som styr luften från NGV:n utan det är mer smack rätt in i kakelväggen för luftströmmen. Jag ska ut snart och plocka loss turbinhjulet för att köra ett test till och se vad som händer med tempen utan turbinhjulet på plats. Ska bli intressant.:tummenupp

Snälla :).... försök att få till någon varvtalsmätning samtidigt när du väl kör gasgeneratorn. Spela t.ex. in ljudet med en bandspelare och försök att tidsensa ljudfil och avläsningar av brännkammartrycket. Man kan sedan köra inspelningen i någon Wav-fil analysator och plocka frekvenserna manuellt. Det nästan ett "måste" med varvtalsmätning. Jag skall förklara varför med hjälp av de verktyg jag har, om vi träffas senare. /T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad i helfvete.............springer du halvmaran på 1:27:27 i 28 gradig värme

Respekt mannen

Nu skiter jag i hur hojen din andas, det är dina lungor som imponerar nu.

Till er som inte springer å inte fattar : 21 km i 4 minuterstempo i sådan värme är en enorm prestation !

Tackar för det, jag har bara löptränat drygt ett år så jag är riktigt nöjd med resultatet.:tummenupp

Snälla :).... försök att få till någon varvtalsmätning samtidigt när du väl kör gasgeneratorn. Spela t.ex. in ljudet med en bandspelare och försök att tidsensa ljudfil och avläsningar av brännkammartrycket. Man kan sedan köra inspelningen i någon Wav-fil analysator och plocka frekvenserna manuellt. Det nästan ett "måste" med varvtalsmätning. Jag skall förklara varför med hjälp av de verktyg jag har, om vi träffas senare. /T

Jag skulle kunna testa att mäta med en handhållen varvräknare och en klick reflexfärg på ena sidan av kompressormuttern, det vore intressant att veta vad det varvar så jag ska ta och fixa det inför nästa test.:tummenupp

Nu till kvällens skruvning. Jag är mitt uppe i en diskussion med några internetpolare angående avgastempen och jag har bestämt mig för att köra motorn utan kraftturbinen påkopplad för att se om det är den som ställer till det.



Jag plockade bort den nyss och passade samtidigt på att ta isär vinkelväxeln för att se hur lagringen mår, jag kände nämligen på ingående axeln att det skavde i någonstans så jag blev nyfiken på vad det kunde vara. Det syntes spår av koksad olja från lagersmorningen runt axeln som kanske var problemet.



Isär med allt och kolla, turbinhjulet såg fint ut och inga tecken på sprickor eller överhettning i ledskenorna.



Jag såg direkt vad som var problemet, korgen till keramikkulorna i det främre lagret är gjord i nån sorts komposit och har smält av värmen från motorn. Det är alltså inte fett ni ser i lagret utan smält plast.



Det var väl heller inte speciellt otippat, jag hade hoppats att blödluften skulle hålla de varma avgaserna borta från lagret men det räckte visst inte till. Jag ska testa med ett vanligt stålkullager med C3 spel för att se om det funkar istället, polaren i Australien kör med såna i sin hoj så det borde kunna gå tycker jag.

Tjo!:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad i helfvete.............springer du halvmaran på 1:27:27 i 28 gradig värme

Respekt mannen

Nu skiter jag i hur hojen din andas, det är dina lungor som imponerar nu.

Till er som inte springer å inte fattar : 21 km i 4 minuterstempo i sådan värme är en enorm prestation !

Jag fattar att det är en prestation med tanke på att jag dör mer eller mindre när jag går till brevlådan som ligger 20 meter utannför tomten.
Tur att man bara behöver göra det 5 dagar i veckan. :rofl
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Såhär över internet är det svårt att veta om det var en allvarligt ställd fråga eller en pik på att jag är ute och cyklar, men såvitt jag vet så står trycket i pipan i direkt relation till tempen förutsatt att brännkammaren fungerar som den ska och inte har hot spots och sånt elände för sig.

Mer strypning efter turbinhjulet = mer tryck efter turbinhjulet = lägre tryckfall över turbinhjulet = krävs mer bränsle för att hålla kompressorns PR konstant = mer värme. Rätta mig om jag har fel.

Menar du förresten det statiska trycket eller det dynamiska trycket mätt med pitotrör?

Teorin just nu är i alla fall att det är kraftturbinhjulet som ställer till det, bladprofilen är väldigt platt ytterst utan någon direkt radie som styr luften från NGV:n utan det är mer smack rätt in i kakelväggen för luftströmmen. Jag ska ut snart och plocka loss turbinhjulet för att köra ett test till och se vad som händer med tempen utan turbinhjulet på plats. Ska bli intressant.:tummenupp


det kan säkert vara så att det är jag som är ut och cyklar, men det får
jag ta... :)
du ska veta att jag som alla andra är gruvligt imponerad över detta projekt, och för
att inte tala om att springa en halvmara på 1:27?!?!?... fick mig att
ge mig ut och springa i går kväll...
men några 40 minuter på milen? dit har jag långt...
nåväl, ang. tryckfallen...

jag skippar en massa teretiska förklaringar ifall jag skulle ha fel.... :lol
utan går direkt till pudelns kärna som jag TROR är...


man tar ut energin från gasproducerns axel även med en kraftturbin efter...


provkörning utan kraftturbin blir intressant, visst kan ngvn vara för snäv så att turbulens i den snor tryckfall.

du får absolut inte ta illa upp av mina spånerier, är ofta klumpig på att uttrycka mig...
mitt syfte är bara att om möjligt hjälpa projektet framåt, vill gärna se dig och hojjen som
världsrekordhållare. :banana
bara du inte kör ihjäl dig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
det kan säkert vara så att det är jag som är ut och cyklar, men det får
jag ta... :)
du ska veta att jag som alla andra är gruvligt imponerad över detta projekt, och för
att inte tala om att springa en halvmara på 1:27?!?!?... fick mig att
ge mig ut och springa i går kväll...
men några 40 minuter på milen? dit har jag långt...
nåväl, ang. tryckfallen...

jag skippar en massa teretiska förklaringar ifall jag skulle ha fel.... :lol
utan går direkt till pudelns kärna som jag TROR är...


man tar ut energin från gasproducerns axel även med en kraftturbin efter...


provkörning utan kraftturbin blir intressant, visst kan ngvn vara för snäv så att turbulens i den snor tryckfall.

du får absolut inte ta illa upp av mina spånerier, är ofta klumpig på att uttrycka mig...
mitt syfte är bara att om möjligt hjälpa projektet framåt, vill gärna se dig och hojjen som
världsrekordhållare. :banana
bara du inte kör ihjäl dig.

Hej Svante!

Jag är inte direkt smidig i text heller och fel dag så har jag lätt att tjura ihop om någon ifrågasätter mig. :)

Låg och funderade över det du skrev igår kväll och kom fram till att det är lika bra att svetsa fast ett uttag för ett pitotrör på NGV-huset nu när det ändå blev lite meka med kraftturbinen.

Du har rätt i att man ska mäta så mycket som möjligt, jag är lite anti ibland då jag är mer lagd åt att testa tills det funkar och sen behöver man inte grotta ner sig så mycket mer i det.:rolleyes:
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej Johansson!

Kul att turbinen rör på sig, det har du jobbat länge på!

Tänkte lite på din lagring som du tog isär nu efter bara lite lättare test (antar jag?) som hade fått kulhållarhaveri pga värmen.

edit...massa självklarheter...edit


Finns det inget sätt att få ner tempen på detta utsatta ställe? Vattenmantel? Oljekyl med riktigt högt flöde?


Stort grattis till lyckad start och hoppas alla små "quirks" löser sig bra.

/Lasse
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej Johansson!

Kul att turbinen rör på sig, det har du jobbat länge på!

Tänkte lite på din lagring som du tog isär nu efter bara lite lättare test (antar jag?) som hade fått kulhållarhaveri pga värmen.

Du bör ju absolut använda ett lager med rullkroppshållare i metall eller annat värmetåligt mtrl, men även då kan jag tänka mig att det kan bli problem. Inget lager jag känner till trivs i temperaturer över 80-90 grader som max, dels pga att metallens egenskaper försämras i högtemp, men kanske framför allt pga att smörjmedlets egenskaper går åt pipan.

Finns det inget sätt att få ner tempen på detta utsatta ställe? Vattenmantel? Oljekyl med riktigt högt flöde?


Stort grattis till lyckad start och hoppas alla små "quirks" löser sig bra.

/Lasse

Hej och tack!:)

Det är ett problem helt klart, jag håller på maila fram och tillbaka så fingertopparna värker med polarna i australien och USA för att klura ut vad som kan göras. Största problemet är att så fort motorn stängs av försvinner kylluften genom lagret och det blir s.k. heat soak från den rätt tunga turbinhjulet rätt in i lagret via axeln.

Axeln är blånerad hela vägen till det bakre lagret vilket tyder på just heat soak.

Om inget annat hjälper kan jag bli tvungen att bygga om oljeförsörjningen till växellådan så jag leder motorolja genom lagerhuset (som måste tätas med kolvringar i turbinänden) och låter oljan dränera tillbaka till oljetanken efter att ha fyllt upp våtsumpen i växellådan, men det blir ett jävla pyssel...:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den lösningen tror jag på. Alltså cirkulationssmörjning med kylare och/eller tank.
Som vi diskuterade för två år sedan.

Kanske förbereda fäste för EGT-prob redan nu?
Hur ska du hantera värmen i växelns lagerhus? Har aldrig sett en lösning där man tar ut drivaxeln i hetändan, lite lost.

Förutom detta kanske även cirkulation och kylare på oljan i växeln kan vara ngt att överväga. För att suga ut den värme som kommer föras in växelns lagerstrut.

Snygga arbeten som vanligt!

Låter klokt. Då finns ju redan en oljekrets i planerna. Och torrsump är ju som en oljekylare redan det.
Fördelen med värmefrågan i växeln är ju dessutom att den kan kollas/mätas. Skulle det visa sig att värmen från ingående axeln samt från det i lagerhuset infästa turbinhöljet gör att tempen stiger för mycket i pinjongdelen, så är det ju bara att stoppa i tid och allt kan förbättras.
Grattis till första provturen!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den lösningen tror jag på. Alltså cirkulationssmörjning med kylare och/eller tank.
Som vi diskuterade för två år sedan

Grattis till första provturen!

Tackar!

Du var inte ensam om att försöka övertyga mig om det, men i vanlig ordning var man tjurig och "kan själv!" :rofl

Det blir så att jag bygger om smörjningen ändå, har diskuterat det med en internetpolare nu på morgonkvisten och halva jobbet är redan gjort i och med att jag dragit fram rörledningen för dimsmörjningen.

Om växellådan kopplas till samma oljesystem som gasproducern kan jag hålla oljan cirkulerande ett tag efter att jag stängt av motorn, då kyler jag axeln och slipper att värmen kryper genom axeln in i kullagringen. Finemang!:tummenupp

Fan, jag tycker det är riktigt skoj att få bygga om växellådan! Eländes elände när hojen är byggd och tävlingsklar, vad ska jag då hålla dampen i schack med?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänkte just skriva samma sak, att på en så här tävlingshoj, så är det ju faktiskt en fördel att ta den "lätta lösningen" med en elpump. Just för att kunna förhindra värmeinsjunkning i lådan/struten även efter stopp.
Jag tror även att dreven kommer må bra av cirkulationssmörjning.
Bravo!
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan, jag tycker det är riktigt skoj att få bygga om växellådan! Eländes elände när hojen är byggd och tävlingsklar, vad ska jag då hålla dampen i schack med?

Då har du ju enligt dig själv tusen nya projekt att ta tag i vilka jag och säkerligen alla andra läsare ser enormt mycket fram emot att läsa om! :tummenupp
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top