_Johansson_
Storfräsare
kanske en dålig idé
hade det funkat bra hade det funnits redan.
mäter du trycket innan kraftturbinen åckså? det trycket adderas ju till motortrycket.
rent spekulativt....kanske det trycket direkt påverkar temperaturen.
kan det vara så att motorn klarar ett maximalt tryck innan kraftturbinen, oavsett flöde?
en till tryckmätare brevid tempmätaren och se om de följs åt..
gör de INTE det = felsökning..
gör de det...
då krävs en funderare hur man minimerar temperaturen trots det.
Det enda trycket som spelar roll är laddtrycket, resten är bara en funktion av tryckfallen nedströms kompressorn. Temperaturen mellan gasproducern och kraftturbinen som jag mäter indikerar hur motorn mår, skulle jag ha ett pitotrör där och mäta det totala trycket skulle det inte säga något nytt. Trycket där är bara beroende på tryckfallet över turbinen vilket tempen indikerar lika bra.
Så, berätta nu hur det kändes att köra den till slut!
Jodå, det var skoj. Jag är såpass insnöad på det tekniska att jag inte direkt skrek "tjohooooo!!!" under repan utan tänkte mest på hur temperaturerna låg och vad som kan göras bättre. Rätt trist att vara tekniker.
Har inte heller skrivit i tråden tidigare utan förväntansfullt & fascinerat läst dina uppdateringar från första början men nu är det dags!
Grattis till denna milstolpe i projektet!
Tack! Kul att se dig här i tråden också, ett par provkörningar till kanske #space tittar in och säger hej.
- - - Updated - - -
Tror ni jag blev brydd igår när jag fick 30 euro via Paypal i ölpengar från en österrikisk gasturbin-intresserad karl som var glad att jag fått fart på turbinhojen, efter en väldigt varm halvmarathon i 28°C solstek idag (1:27:27, personbästa med 3 minuter och 10:e plats) gjorde den slanten nytta i ett par av Östersunds uteserveringar.
Sen när jag kom hem testade jag avgastempsonden mot en likadan för att se så den inte missvisar, dom var mer eller mindre identiska upp till 900°C så jag kan släppa den teorin att mätaren är paj.
Tjo!