Gasturbinhoj = JETeskoj!

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fy fan Johansson, du får en grupp män att se småpojkiga ut. På fritiden bygger du Jet hoj, sen springer du halvmaran på 1.27, med kommentaren "Ah fan, har ju bara tränat ett tag".

Enligt bro-code borde alla män ställa sig på knä när du entrar rummet, och två modellbrewdar ge dig vindruver medans du jobbar på hojen!
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
går det kanske att tillverka medbringaren till kraftturbinen av termiskt resistivt rostfritt, som leder värme mycket sämre än järn?
12 -18 resp 45 W /(K) (m).
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Hej Svante!

Jag är inte direkt smidig i text heller och fel dag så har jag lätt att tjura ihop om någon ifrågasätter mig. :)

Låg och funderade över det du skrev igår kväll och kom fram till att det är lika bra att svetsa fast ett uttag för ett pitotrör på NGV-huset nu när det ändå blev lite meka med kraftturbinen.

Du har rätt i att man ska mäta så mycket som möjligt, jag är lite anti ibland då jag är mer lagd åt att testa tills det funkar och sen behöver man inte grotta ner sig så mycket mer i det.:rolleyes:

sorry jag inte har svarat men takbytet på kåken har tagit all tid...
vi har alla våra egenheter som andra måste ha överseénde med... :lol

ska försöka hålla mig från att hålla truten om du skulle råka ge dig ut på cykeln
å låta dig upptäcka det själv :tungan
jag antar du åckså hatar då ngn säger
-Vad var det jag sa :lol
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, nä ifrågasätt hur mycket du vill. Om kunnigt folk kommer med synpunkter är man bra dum om man inte lyssnar.

Jag ska bygga om lagringen i växeln till oljesprut och under tiden testa ut motorn med varvmätning och pitotrör i jetpipan, jag och Elffors var förbi Fläppen på kaffe och jetmotorprat i lördags och jag fick förklarat vad jag måste mäta för att kunna bena ut varför motorn går lite varm. Tusen tack Fläppen för en trevlig pratstund!:)

/Anders

- - - Updated - - -

Fy fan Johansson, du får en grupp män att se småpojkiga ut. På fritiden bygger du Jet hoj, sen springer du halvmaran på 1.27, med kommentaren "Ah fan, har ju bara tränat ett tag".

Enligt bro-code borde alla män ställa sig på knä när du entrar rummet, och två modellbrewdar ge dig vindruver medans du jobbar på hojen!

Äsch då.:)
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Enligt bro-code borde alla män ställa sig på knä när du entrar rummet, och två modellbrewdar ge dig vindruver medans du jobbar på hojen!

Blev det ratt..?

Brudarna skall val sta pa kna, och sa kan man skicka ut gubbarna a jasa vindruvorna?
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ha ha, nä ifrågasätt hur mycket du vill. Om kunnigt folk kommer med synpunkter är man bra dum om man inte lyssnar.

Jag ska bygga om lagringen i växeln till oljesprut och under tiden testa ut motorn med varvmätning och pitotrör i jetpipan, jag och Elffors var förbi Fläppen på kaffe och jetmotorprat i lördags och jag fick förklarat vad jag måste mäta för att kunna bena ut varför motorn går lite varm. Tusen tack Fläppen för en trevlig pratstund!:)

/Anders

- - - Updated - - -



Äsch då.:)

Tack själv Anders! Jag hann aldrig se er på backtävlingen. Hoppas allt gick bra. Själv är jag nu tillbaka från Skåne och måste ta tag i ett översvämmat garage....kul. Vi hörs. Hälsa Elffors.
/T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
gratulerar till artikeln i The Kneeslider :tummenupp
häftiga saker ska uppmärksammas

Nä fasen så skoj! Jag hade ingen aning om artikeln förrän nu då jag såg ditt inlägg.:)

(är på semester med urusel mobiluppkoppling, jag svarar Fläppen m.fl. när jag kommer hem till veckan för det är så enormt drygt att vänta 5 minuter efter varenda knapptryckning...)
 
Last edited:

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Om du brukar "hyra film" från piratbukten så finns det nu ute en hojbyggarserie som heter "Biker battleground Phoenix", dom bygger HD baggers och det kanske du inte tycker är så intressant, men i senaste avsnittet (episode 6) påbörjar dom en Turbinhoj med "startmotorn" från en F14. den har tydligen en mindre turbin som startar den större. Man har inte ännu fått se vilken typ av kraftöverföring dom ska ha till bakhjulet men det kommer förhoppningsvis i nästa avsnitt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack själv Anders! Jag hann aldrig se er på backtävlingen. Hoppas allt gick bra. Själv är jag nu tillbaka från Skåne och måste ta tag i ett översvämmat garage....kul. Vi hörs. Hälsa Elffors.
/T

Jag kollade runt lite efter dig men gav upp rätt fort när jag insåg hur jäkla mycket folk det var där, allt gick fint och inga ryggskott efter tältnatten heller.

Trist med vatten i garaget, hoppas det löser sig. Elffors läser tråden så jag gissar att hälsningen redan gått fram.

Vi kan väl höras framöver då jag har hojen klar för uppstart och test av gasproducern, jag har byggt om en sån där handhållen varvräknare nu så jag kan montera dioderna och linsen nära kompressorn så det är inte allt kvar nu.:)



Jag har målat en vit fläck på ena kompressorvingen och det funkar i alla fall fint när jag roterar motorn för hand, ska testa med dykartub imorgon när färgen torkat.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om du brukar "hyra film" från piratbukten så finns det nu ute en hojbyggarserie som heter "Biker battleground Phoenix", dom bygger HD baggers och det kanske du inte tycker är så intressant, men i senaste avsnittet (episode 6) påbörjar dom en Turbinhoj med "startmotorn" från en F14. den har tydligen en mindre turbin som startar den större. Man har inte ännu fått se vilken typ av kraftöverföring dom ska ha till bakhjulet men det kommer förhoppningsvis i nästa avsnitt.

Tack för tipset! Jag har "hyrt" den nu och ska kolla så fort tillfälle ges, antar att det är en JFS-100 på ca 90hk dom använder.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag kollade runt lite efter dig men gav upp rätt fort när jag insåg hur jäkla mycket folk det var där, allt gick fint och inga ryggskott efter tältnatten heller.

Trist med vatten i garaget, hoppas det löser sig. Elffors läser tråden så jag gissar att hälsningen redan gått fram.

Vi kan väl höras framöver då jag har hojen klar för uppstart och test av gasproducern, jag har byggt om en sån där handhållen varvräknare nu så jag kan montera dioderna och linsen nära kompressorn så det är inte allt kvar nu.:)


Jag har målat en vit fläck på ena kompressorvingen och det funkar i alla fall fint när jag roterar motorn för hand, ska testa med dykartub imorgon när färgen torkat.



Tjo!:tummenupp

Nice! Det blev inte så farligt i garaget. Inga "hobbyprylar" förstörda i.a.f. Bra med varvräknare. Glöm inte att även mäta omgvivningstrycket förutom brännkammartrycket som du ju redan mäter. Plocka dessa data vid ett par tre olika varvtal med så stor skillnad söm möjligt. Sedan skall det gå gå att få till driftlinjen. En bonus vore om du senare kan mäta kompressorutloppstempen också. Då får vi ju kompressorverkningsgraden som i en ask. Spännande detta!
Vi hörs /T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skönt att höra.:tummenupp

Med omgivningstrycket, menar du trycket/undertrycket i luftburken? Där har jag en mätare så jag kan notera vilket tryck motorn känner. Utomhustrycket kan väl ändå antas vara 1 bar rätt av, några hundradelar hit och dit beroende på vädret spelar väl ingen större roll när alla andra tryck närmast kan räknas i tiondelars bar.

Kompressorutloppstempen blir lite lurigare just nu då det krävs att jag river motorn och fräser in en anslutning, men nästa gång jag är isär med den ska jag fixa det.

Spännande var bara förnamnet!:)

Nice! Det blev inte så farligt i garaget. Inga "hobbyprylar" förstörda i.a.f. Bra med varvräknare. Glöm inte att även mäta omgvivningstrycket förutom brännkammartrycket som du ju redan mäter. Plocka dessa data vid ett par tre olika varvtal med så stor skillnad söm möjligt. Sedan skall det gå gå att få till driftlinjen. En bonus vore om du senare kan mäta kompressorutloppstempen också. Då får vi ju kompressorverkningsgraden som i en ask. Spännande detta!
Vi hörs /T
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Skönt att höra.:tummenupp

Med omgivningstrycket, menar du trycket/undertrycket i luftburken? Där har jag en mätare så jag kan notera vilket tryck motorn känner. Utomhustrycket kan väl ändå antas vara 1 bar rätt av, några hundradelar hit och dit beroende på vädret spelar väl ingen större roll när alla andra tryck närmast kan räknas i tiondelars bar.

Kompressorutloppstempen blir lite lurigare just nu då det krävs att jag river motorn och fräser in en anslutning, men nästa gång jag är isär med den ska jag fixa det.

Spännande var bara förnamnet!:)

Hej Är upplösningen på kompressortrycket såpass grov som 0.1 bar så är det ju förstås mindre viktigt med inloppstrycket. Hur är det där du håller till, ligger det inte hyfsat högt med följande lägre tryck? Skillnaden mellan t.ex. 980 mbar och 1020 ä är ju drygt 4% och det är ju viktigt att kunna se skillnader mellan trycförhållandena då du jämför körningar med och utan kraftturbin.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är vanliga industri-manometrar jag använder så mycket finare avläsning än en tiondels bar går det nog inte hoppas på.

Idag ligger lufttrycket i Östersund på 1002hPa så 1 bar är nog tillräckligt nära. Kan ju kolla SMHI den dagen jag kör och notera det ifall det är långt över/under 1000hPa.

Hej Är upplösningen på kompressortrycket såpass grov som 0.1 bar så är det ju förstås mindre viktigt med inloppstrycket. Hur är det där du håller till, ligger det inte hyfsat högt med följande lägre tryck? Skillnaden mellan t.ex. 980 mbar och 1020 ä är ju drygt 4% och det är ju viktigt att kunna se skillnader mellan trycförhållandena då du jämför körningar med och utan kraftturbin.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej igen
Jag vill inte vara gnatig på något sätt men jag kollade lite på hur högt över havet Östersund ligger och det fanns lite olika angivelser, 292 möh för sjön och 376 möh för flygplatsen. En tumregel är att trycket avtar ca 1 mb var 8:e meter i de lägre luftlagren. De lufttrycksvärden som anges på väderkartor mm. brukar referera till havsytan. Om du bor nära flygplatsen (i höjdled) så är nog trycket där 1002-376/8 alltså 955 mb. Om kompressorn laddar 0.8 bar i övertryck blir ju tryckförhållandet ca 1.84 istället för 1.8 om man antar 1 bar i kompressorinloppet. Det är inte försumbart i felsökningshänseende tycker jag. Allt detta då om trycket 1002 är som jag tror, refererat till havsytan förstås.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ring ATS-tornet på Frösön så får du aktuellt QFE.

J.K Nilsson

"Vänta nu, varför vill du veta det sa du?!?":hihi

Det måste ha gått troll i mina och Olovs varvräknarbyggen, när jag skulle ut igår och testa varvräknaren på högre varv ville den inte alls vara med trots att det funkade perfekt kvällen innan, ingen reaktion hur än jag gjorde så ikväll bet jag ihop och testade lite till.



Efter lite experimenterande visade det sig att det var linsen som var boven, jag plockade bort den och flyttade dioderna närmare kompressorhjulet och vips funkar det som det ska! Jag testade med en nästan tom dykartub och upp till 6000rpm hänger den med i alla fall, skönt att ha det problemet ur världen.:tummenupp



Nästa punkt på listan var att göra en fullflödes avgaspipa med uttag för tempsond och tryckmätning, jag hade tidigare svarvat en rostfri v-bandsfläns och en 4" rostfri rörböj kapades till lämplig längd.



Hela pipan spändes fast mot NGV-huset till kraftturbinen för att inte flänsen skulle slå sig när jag svetsade fast den, vart rakt och fint när jag var klar.



Så här sitter den nu på hojen, tempsonden sitter på undersidan precis som den sitter på NGV-huset för att inte få några mätfel. Det kan nämligen skilja lite i temp beroende på vilket "klockslag" sonden sitter på, det beror på ojämnheter i förbränningen inuti motorn. Pitotröret för tryckmätning uppströms (för att mäta absoluta trycket, dvs statiska + det som påverkas av hastigheten på avgaserna) sticker jag in istället för att svetsa fast så jag kan byta position på röret senare.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top