mkii
Sporthojsnörd
GRYMT!
GRYMT!
Det tar sig ser jag. Ett tips är att förutom att köra med helt rakt rör, göra några muffar med olika areor, som du lätt kan byta mellan. De kommer ju att bygga upp olika förhållanden för tryck och temperatur. Någon av dem kanske kommer kanske t.o.m. att ligga i närheten av det som kraftturbinen genererar. Du tar alltså sedan data vid ett antal varvtal för varje muff. Varje muff kommer ju att ha sin egna driftlinje i kompressormappen. Jag gissar att en sådan kraftturbin du har, är konstruerad för ett tryckförhållande på någonstans mellan 1.5 och 2 i sin "designpunkt". Kör på!! /T
Varje muff kommer ju att ha sin egna driftlinje i kompressormappen. Jag gissar att en sådan kraftturbin du har, är konstruerad för ett tryckförhållande på någonstans mellan 1.5 och 2 i sin "designpunkt". Kör på!! /T
funderingar...
kommer kraftturbinen beroende på dess varvtal, att motsvara flera muffar med olika strypningar?
m.a.o. en driftlinje för varje varvtal.
finns det ngn areaökning över turbinen?
Nå?
Hur gick det förresten med din raketmotor?
Att mäta är att veta.
....Eller var det förvirra?
Kanonbra data! Hur högt bor du i förhållande till Frösöns flygplats (eller havsytan, spelar ingen roll vilket du anger)? Du har nog fått det sk QNH, vilket är lufttrycket refererat till havsytan. Om du frågar efter QFE (som någon redan påpekat) så får du lyfttrycket på flygplatsen. Det spelar ju som sagt ingen roll bara man till slut får fram en hygglig uppskattning av det trycket man har där man kör. Enligt mätarna så är du ju uppe i ett tryckförhållande över 3.5 ( (2.5 +1)/1), för de högsta varvtalen (vad de nu är). Det är ju faktiskt ganska högt och troligtvis ännu högre när vi får reda på vilket inloppstryck du borde ha haft. Man ser ju fenomenet med minimum utloppstemp en bra bit i varvtalsområdet. Det är ju dock så för maskiner med såpass låga tryckförhållanden. Är utloppsröret rakt eller koniskt? Mätarna ger ju et turbintryckförhållande på ca 2.2. Det verkar ju som om gasgeneratorn arbetar inom ett rimligt område redan nu med bara uloppsröret. Jag tar och anpassar modellen lite med hjälp av dessa data, så få vi se. Det får bli lite kvällsjobb det
Nu jämarn har det ylat gasturbin på Johanssons torp, det varvade såpass att indikatorfärgen på kompressormuttern trillade av.
En lite köttigare rapport än vanligt då Fläppen nog är intresserad av lite hårda data på motorn, tyvärr missade jag att köpa en barometer så lufttrycket är från Frösö flygplats.
http://youtu.be/bthi6eW4BgM?list=UUrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw
Åsså en film på mätarna i närbild.
http://youtu.be/qJvnafqw38Y?list=UUrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw
Här är stillbilder på mätarna vid 15°C och 1018hPa lufttryck:
0.4bar (32.900rpm):
1.0bar (47.900rpm):
1.5bar (55.000rpm):
2.0bar (ingen varvräkning):
2.5bar (ingen varvräkning):
Som sagt, synd att inte varvräkningen hängde med hela vägen men det lär bli fler tester framöver.
Hej igen Anders
Jag har knådat lite med modellen nu och har kommit fram till att jag måste skala ned verkningsgraderna rejält och då framför allt vad gäller kompressorn ("peak effy" från ca 0.81 till ca 0.66), för att jag skall få det att gå ihop med de utloppstemparna från GG-turbinen som du fått i provet. Det går att få det att stämma hyfsat med tryckförhållanden och varvtal för övrigt. Jag bedömer att du varit uppe i ca 61000 rpm resp. 67500 rpm vi de punkter där du tappade varvräknaren. Jag plockar ihop lite plottar och mailar till dig (fast inte ikväll, skall upp 04:00 imorgon). Det blir i veckan, om ett par dagar.
Ha det
/T
PS: Jag har förutsatt att du mäter ITT'n i Celsius?
Ja en T2 mätning skulle ge en del faktiskt. Jag hjälper dig gärna med analyserna så du behöver inte känna att du måste kunna köra programmet. Om du vill det ändå är ju nå't annat förstås. Du får givetvis använda kurvor och annat vi pratat om hur du och därmed dela fritt. Det är ju bara bra med fler infallsvinklar.Hej!
Det låter inget vidare om jag ligger såpass åt skogen med verkningsgraderna, något som en T2 mätning skulle kunnat reda ut förmodligen. Då skulle man sett hur laddlufttempen låg i förhållande till tryck och varv.
ITT mäts i Celcius.
Jag håller på klura ut om det skulle gå köra windowsprogram i min Macbook även om det skär i hjärtat att släppa in den cancern i datorn, då kan jag köra ditt program utan att behöva skaffa en ny dator.
Jag ser fram emot plottarna, hoppas du inte har något emot att jag visar dom för några polare i utlandet som hjälpt mig med motordesignen?
/Anders
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |