Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Det tar sig ser jag. Ett tips är att förutom att köra med helt rakt rör, göra några muffar med olika areor, som du lätt kan byta mellan. De kommer ju att bygga upp olika förhållanden för tryck och temperatur. Någon av dem kanske kommer kanske t.o.m. att ligga i närheten av det som kraftturbinen genererar. Du tar alltså sedan data vid ett antal varvtal för varje muff. Varje muff kommer ju att ha sin egna driftlinje i kompressormappen. Jag gissar att en sådan kraftturbin du har, är konstruerad för ett tryckförhållande på någonstans mellan 1.5 och 2 i sin "designpunkt". Kör på!! /T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Tack!:tummenupp

Det tar sig ser jag. Ett tips är att förutom att köra med helt rakt rör, göra några muffar med olika areor, som du lätt kan byta mellan. De kommer ju att bygga upp olika förhållanden för tryck och temperatur. Någon av dem kanske kommer kanske t.o.m. att ligga i närheten av det som kraftturbinen genererar. Du tar alltså sedan data vid ett antal varvtal för varje muff. Varje muff kommer ju att ha sin egna driftlinje i kompressormappen. Jag gissar att en sådan kraftturbin du har, är konstruerad för ett tryckförhållande på någonstans mellan 1.5 och 2 i sin "designpunkt". Kör på!! /T

Jag ska åtminstone svetsa på den dysa jag hade på motorn under bänktesterna, med den hamnade jag helt klockrent i temperatur så det borde gå få ut mycket användbar data med den på.

Idag gjorde jag det sista på testpipan, nämligen pitotröret som ska mäta det dynamiska trycket nedströms avgasturbinen.:tummenupp



En rostfri skärringskoppling slaktades och svetsades fast på pipan, en lagom längd 6mm rostfritt rör lämnades på utsidan för att slangen till mätaren inte ska smälta av värmen.



Och här sitter mätaren redo för action! Ska se om jag hinner med något test nu i början av veckan, på torsdag skramlar jag nämligen ner till Tierp i min rostiga Seat för att glo på dragracing och dricka burköl!:banana



Tjo!:)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Varje muff kommer ju att ha sin egna driftlinje i kompressormappen. Jag gissar att en sådan kraftturbin du har, är konstruerad för ett tryckförhållande på någonstans mellan 1.5 och 2 i sin "designpunkt". Kör på!! /T

funderingar...
kommer kraftturbinen beroende på dess varvtal, att motsvara flera muffar med olika strypningar?
m.a.o. en driftlinje för varje varvtal.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
funderingar...
kommer kraftturbinen beroende på dess varvtal, att motsvara flera muffar med olika strypningar?
m.a.o. en driftlinje för varje varvtal.

Japp det stämmer att kraftturbinen kommer att ge olika driftlinjer vid olika varvtal tills den kommer upp till chokat tryckförhållande. Denna turbinen kommer nog aldrig att hamna i det chokade området dock. Varvtal nära designvarvtalet kommer att ge de högsta mottrycken medan lägre varvtal kommer att ge lite lägre. Hur mycket mottrycket varierar med varvtalet beror på hur turbinen är konstruerad d.v.s. hur den ligger till i spannet mellan aktionsturbin -> reaktionsturbin.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
finns det ngn areaökning över turbinen?

Det är ingen ren aktionsturbin så visst lär det finnas en areaökning, hur mycket vet jag däremot inte.

För att kunna filma alla mätare bestämde jag mig för att flytta upp P1-mätaren (Pressure 1, eller på svenska trycket före kompressorn) till styret istället för att ha den monterad direkt på luftburken.



Varför i hela helvete vill jag mäta det då? Jo ser ni, för att kunna se om luftburken stryper lufttillförseln till motorn eller inte. Ett enda hekto undertryck i burken leder till att motorn måste jobba hårdare för att producera samma effekt och då sticker tempen upp som ett brev på posten.



Tjo!:tummenupp
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Saxat från:

Straightliners News Channel @ FACEBOOK

10 timmar sedan: ·
.

Here are some highlights from fantastic weekend at Evington Airfield, UK.

Top Speed - Becci Ellis reached 264.1mph on a Hayabusa Turbo 1300cc,reinforcing her position as world fastest woman on 2 wheels and she is now the fastest person in England over the mile, .

Wheelie - Egg Van Popta hit 199.4mph on his Hayabusa Turbo 1300cc. This is his 3rd time at winning the competition.

Monowheel - Tom Anable from Winterton, Scunthorpe broke the record on Saturday with 62.8mph on the Anables Atom, then Kevin Scott from Lincoln broke Toms record with 65mph on the Warhorse on Sunday.

Henry Cole from ITV4s the Motorbike Show broke the record for Vintage Gasoline on his Triumph 3HW 350cc Pre 1955 with 88.8mph. He should have been going to Bonneville to attempt this, but due to various situations couldn't make it and so came to Elvington and managed to achieve the goal they had set.

Zef Eisenberg from Guernsey set a new Gas Turbine record on his Mad Max Turbine bike with 224.9mph.

Martyn Green from Loughborough on a Turbine Jet Kart set a new record of 80.2mph.

Peter Williams, the oldest rider at 72 + 11 months, managed to get into the 200mph club with a 203.1mph. It was the first time he has used nitrous. He has been racing and trying to do this for 50 years. This was achieved on his Two Faced Hayabusa.

Richard Browwn has built a Thrust Driven Streamliner which he is attempting to go 300mph+ at Bonneville. He managed his personal best of 176.8mph.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nå? :yoparty
Hur gick det förresten med din raketmotor?

Har en drös annat att ta tag i för tillfället, men kanske provstart till helgen om tid finnes.

Raketmotorn står och väntar på några modifieringar och det lär den få fortsätta göra ett tag till då det inte direkt är högprio just nu. Det här är nackdelen med att ha skallen sprängfull med ideer, hade jag kunnat hålla mig till ett enda projekt tills det är färdigt, provat och avyttrat skulle livet ha varit betydligt lättsammare...:gnissla

Att mäta är att veta.
....Eller var det förvirra?

Både och tror jag...:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu jämarn har det ylat gasturbin på Johanssons torp, det varvade såpass att indikatorfärgen på kompressormuttern trillade av.:)

En lite köttigare rapport än vanligt då Fläppen nog är intresserad av lite hårda data på motorn, tyvärr missade jag att köpa en barometer så lufttrycket är från Frösö flygplats.

http://youtu.be/bthi6eW4BgM?list=UUrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw

Åsså en film på mätarna i närbild.

http://youtu.be/qJvnafqw38Y?list=UUrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw

Här är stillbilder på mätarna vid 15°C och 1018hPa lufttryck:

0.4bar (32.900rpm):


1.0bar (47.900rpm):


1.5bar (55.000rpm):


2.0bar (ingen varvräkning):


2.5bar (ingen varvräkning):


Som sagt, synd att inte varvräkningen hängde med hela vägen men det lär bli fler tester framöver.:tummenupp
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Kanonbra data! Hur högt bor du i förhållande till Frösöns flygplats (eller havsytan, spelar ingen roll vilket du anger)? Du har nog fått det sk QNH, vilket är lufttrycket refererat till havsytan. Om du frågar efter QFE (som någon redan påpekat) så får du lyfttrycket på flygplatsen. Det spelar ju som sagt ingen roll bara man till slut får fram en hygglig uppskattning av det trycket man har där man kör. Enligt mätarna så är du ju uppe i ett tryckförhållande över 3.5 ( (2.5 +1)/1), för de högsta varvtalen (vad de nu är). Det är ju faktiskt ganska högt och troligtvis ännu högre när vi får reda på vilket inloppstryck du borde ha haft. Man ser ju fenomenet med minimum utloppstemp en bra bit i varvtalsområdet. Det är ju dock så för maskiner med såpass låga tryckförhållanden. Är utloppsröret rakt eller koniskt? Mätarna ger ju et turbintryckförhållande på ca 2.2. Det verkar ju som om gasgeneratorn arbetar inom ett rimligt område redan nu med bara uloppsröret. Jag tar och anpassar modellen lite med hjälp av dessa data, så få vi se. Det får bli lite kvällsjobb det :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kanonbra data! Hur högt bor du i förhållande till Frösöns flygplats (eller havsytan, spelar ingen roll vilket du anger)? Du har nog fått det sk QNH, vilket är lufttrycket refererat till havsytan. Om du frågar efter QFE (som någon redan påpekat) så får du lyfttrycket på flygplatsen. Det spelar ju som sagt ingen roll bara man till slut får fram en hygglig uppskattning av det trycket man har där man kör. Enligt mätarna så är du ju uppe i ett tryckförhållande över 3.5 ( (2.5 +1)/1), för de högsta varvtalen (vad de nu är). Det är ju faktiskt ganska högt och troligtvis ännu högre när vi får reda på vilket inloppstryck du borde ha haft. Man ser ju fenomenet med minimum utloppstemp en bra bit i varvtalsområdet. Det är ju dock så för maskiner med såpass låga tryckförhållanden. Är utloppsröret rakt eller koniskt? Mätarna ger ju et turbintryckförhållande på ca 2.2. Det verkar ju som om gasgeneratorn arbetar inom ett rimligt område redan nu med bara uloppsröret. Jag tar och anpassar modellen lite med hjälp av dessa data, så få vi se. Det får bli lite kvällsjobb det :)

Höjd över havet där jag bor är 258.5 meter.

Utloppet är en ca 70° böjd 4" pipa med (ganska) runt tvärsnitt, dessutom är V-bandflänsen en liten strypning direkt efter turbinen då turbinexducern är 106mm i diameter och flänsen bara 100mm. Det går alltså inte räkna med att turbinen blåser ut direkt i atmosfären, utan lite mottryck finns det. Böjen på pipan gör nog också sitt till att strypa flödet lite.

Innan nästa test ska jag dels skaffa en barometer, montera en trådgivare för att mäta T2 och svetsa på jetdysan jag använde vid bänktesterna. Den är 89mm i diameter och gav en TOT på 740°C vid 3.4PR under bänktesterna.

Här är en påbörjad lista med mätvärden som jag tog den gången kompressormuttern lossnade, sedan dess har jag tätat några luftläckor men annars är motorn mer eller mindre identisk. Mättes med 89mm jetdysa.



Tjo!:)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nu jämarn har det ylat gasturbin på Johanssons torp, det varvade såpass att indikatorfärgen på kompressormuttern trillade av.:)

En lite köttigare rapport än vanligt då Fläppen nog är intresserad av lite hårda data på motorn, tyvärr missade jag att köpa en barometer så lufttrycket är från Frösö flygplats.

http://youtu.be/bthi6eW4BgM?list=UUrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw

Åsså en film på mätarna i närbild.

http://youtu.be/qJvnafqw38Y?list=UUrsqamKC_NUQP-_7qzVdWCw

Här är stillbilder på mätarna vid 15°C och 1018hPa lufttryck:

0.4bar (32.900rpm):


1.0bar (47.900rpm):


1.5bar (55.000rpm):


2.0bar (ingen varvräkning):


2.5bar (ingen varvräkning):


Som sagt, synd att inte varvräkningen hängde med hela vägen men det lär bli fler tester framöver.:tummenupp

"Snurring very fast" hahahaha :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej igen Anders
Jag har knådat lite med modellen nu och har kommit fram till att jag måste skala ned verkningsgraderna rejält och då framför allt vad gäller kompressorn ("peak effy" från ca 0.81 till ca 0.66), för att jag skall få det att gå ihop med de utloppstemparna från GG-turbinen som du fått i provet. Det går att få det att stämma hyfsat med tryckförhållanden och varvtal för övrigt. Jag bedömer att du varit uppe i ca 61000 rpm resp. 67500 rpm vi de punkter där du tappade varvräknaren. Jag plockar ihop lite plottar och mailar till dig (fast inte ikväll, skall upp 04:00 imorgon). Det blir i veckan, om ett par dagar.
Ha det
/T
PS: Jag har förutsatt att du mäter ITT'n i Celsius?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej igen Anders
Jag har knådat lite med modellen nu och har kommit fram till att jag måste skala ned verkningsgraderna rejält och då framför allt vad gäller kompressorn ("peak effy" från ca 0.81 till ca 0.66), för att jag skall få det att gå ihop med de utloppstemparna från GG-turbinen som du fått i provet. Det går att få det att stämma hyfsat med tryckförhållanden och varvtal för övrigt. Jag bedömer att du varit uppe i ca 61000 rpm resp. 67500 rpm vi de punkter där du tappade varvräknaren. Jag plockar ihop lite plottar och mailar till dig (fast inte ikväll, skall upp 04:00 imorgon). Det blir i veckan, om ett par dagar.
Ha det
/T
PS: Jag har förutsatt att du mäter ITT'n i Celsius?

Hej!

Det låter inget vidare om jag ligger såpass åt skogen med verkningsgraderna, något som en T2 mätning skulle kunnat reda ut förmodligen. Då skulle man sett hur laddlufttempen låg i förhållande till tryck och varv.

ITT mäts i Celcius.

Jag håller på klura ut om det skulle gå köra windowsprogram i min Macbook även om det skär i hjärtat att släppa in den cancern i datorn, då kan jag köra ditt program utan att behöva skaffa en ny dator.

Jag ser fram emot plottarna, hoppas du inte har något emot att jag visar dom för några polare i utlandet som hjälpt mig med motordesignen?

/Anders
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej!

Det låter inget vidare om jag ligger såpass åt skogen med verkningsgraderna, något som en T2 mätning skulle kunnat reda ut förmodligen. Då skulle man sett hur laddlufttempen låg i förhållande till tryck och varv.

ITT mäts i Celcius.

Jag håller på klura ut om det skulle gå köra windowsprogram i min Macbook även om det skär i hjärtat att släppa in den cancern i datorn, då kan jag köra ditt program utan att behöva skaffa en ny dator.

Jag ser fram emot plottarna, hoppas du inte har något emot att jag visar dom för några polare i utlandet som hjälpt mig med motordesignen?

/Anders
Ja en T2 mätning skulle ge en del faktiskt. Jag hjälper dig gärna med analyserna så du behöver inte känna att du måste kunna köra programmet. Om du vill det ändå är ju nå't annat förstås. Du får givetvis använda kurvor och annat vi pratat om hur du och därmed dela fritt. Det är ju bara bra med fler infallsvinklar.
/T
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top