Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack ska ni ha, dela hemskt gärna på Facebook ni som har det. Det är nåt jäkla trampcykelbygge som nafsar mig i hälarna i antal votes just nu.:)

Det står inte helt still bara för att jag väntar på tempgivarna till hojen, till sommarn ska det fiskas gädda!:yoparty

 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Röstade såklart! Ser fram emot din båtsnurra! "Driv båten och grilla fångsten på samma gång"

Tack ska ni ha, dela hemskt gärna på Facebook ni som har det. Det är nåt jäkla trampcykelbygge som nafsar mig i hälarna i antal votes just nu.:)

Det står inte helt still bara för att jag väntar på tempgivarna till hojen, till sommarn ska det fiskas gädda!:yoparty

 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Självklart röstat åxå.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mer gjort på båtmotorn nyss, en bromscylinder från en pocketbike är modifierad och ditsatt så jag kan låsa upp drivlinan när backslaget ska läggas i. Kan bli otrevligt annars när friläget hoppar i och kraftturbinen börjar tokvarva tills kedjan smäller av....:näsblod



Tjo!:)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
idé.....
ett spjäll på "snäckan" som släpper ut gaserna baktill när friläget är i...
eller bara kopplat till en spak...
det kan man åckså ha fjäderbelastat för att begränsa trycket efter motorn.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
idé.....
ett spjäll på "snäckan" som släpper ut gaserna baktill när friläget är i...
eller bara kopplat till en spak...
det kan man åckså ha fjäderbelastat för att begränsa trycket efter motorn.

Det var en bra idé för att hålla tempen nere på tomgång, jag har sett en som använder en wastegate-klocka som styr en sån ventil. När motorn ger mer laddtryck stängs ventilen för max effekt och när den går ner på tomgång öppnar den och sänker trycket i pipan.

http://youtu.be/lRUjeSdQw6M
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja ställer en lite simpla fråga.
Som är lika viktig.


Kommer man se flammor när du kör båten på natten? :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja ställer en lite simpla fråga.
Som är lika viktig.


Kommer man se flammor när du kör båten på natten? :hihi

Förhoppningsvis inte då avgastempen borde vara <500°C efter kraftturbinen, men chansen finns att jag bygger in en eldkastare i utblåset bara för att impa på smågrabbar.:hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Förhoppningsvis inte då avgastempen borde vara <500°C efter kraftturbinen, men chansen finns att jag bygger in en eldkastare i utblåset bara för att impa på smågrabbar.:hihi

Inga flames :gråta

Det ska ju stå som ett spjut bak när du kommer plnades i 10000 knop.
Minst :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack!

Jag är för övrigt på roadtrip ner till Dalarna och har fått med mig nåt konstigt på släpvagnen. Får nog gå ut och kolla vad det är imorgon när det är lite ljusare.:)

 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Med den där tar lätt hem titeln "högljudast på is" i år igen:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag fick ett erbjudande förra veckan som jag inte kunde motstå, så igår hakade jag på släpvagnen och tog sikte mot Falun. Jag mellanlandade hos Bjursingen och blev bjuden på smaskigt grillmiddag innan vi åkte iväg och lastade, det var nämligen Bosse Hårdén som skulle göra sig av med motorn från sin jet-pickup.



Här håller undertecknad på inspektera turbinbladen i Rolls Royce Viper 301:an, den såg ut att vara i väldigt fint skick så det var bara att slå till. Jag kinesade hos Bjursingen och åkte iväg i morse glad i hågen med nyfylld kaffetermos, rätt många jag mött på vägen som försökt vrida huvudet ur led av någon anledning...:)



Det saknas lite grejor innan den är körbar, startmotorn är väl den klurigaste delen att få tag i då en sån betingar allt mellan 25.000-70.000:- beroende på skick. Jag känner lite folk som kör jetdragsters i USA så jag ska luska runt lite ifall nån har en liggandes som dörrstopp och vill byta mot en bullpåse eller två.

Närmast måste jag försöka baxa in den i verkstaden, det blir lite trångt men guu så mysigt det kommer bli i vinter!:kär
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top