Gårdagskvällen spenderades i verkstaden med att plocka ihop motorn till turbinhojen, med fästen för båda tempmätarna på plats kunde jag lyfta in motorn i ramen igen och ansluta allt. Här följer ett foto på hur det skulle kunna se ut, notera att jag både lyckas hålla i skruvmejseln och ta ett kort med vänster hand.
Efter att ha poserat ifrån mig med skruvmejseln gick jag raskt över till nästa punkt på agendan, nämligen att svetsa fast den gamla jetdysan på avgasböjen. Detta för att få en känd strypning på jetpipan, jag vet att motorn har gett 740°C vid 2.6bar laddtryck med den här dysan så nu har jag något att jämföra siffrorna mot.
Medan svetsen svalnade pillrade jag lite på Vipern för att försöka klura ut vad alla mojänger och manicker i bränslesystemet är bra till, sen skruvade jag fast jetpipan på motorn. Speciellt snygg är den inte, ser mest ut som en halvslapp vinballe.
Med motorn på plats kunde jag montera fast tempgivarna utan att riskera att bryta av dom.
Sist men inte minst blev mätarna monterade lite lagom provisoriskt, T2 är laddlufttemp och TIT står för Turbine Inlet Temperature. Väldigt bra pris på dessa mätare och tempsonder så om dom visar sig funka bra lär jag skaffa några till Vipern också.
Tjo!