Gasturbinhoj = JETeskoj!

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Är inte helt med på vad du menar, det jag märker är att motorn går ovanligt varm på lägre varv och det som "orsakar" det kan vara felaktiga vinklar på ledskenorna i kompressordiffusern, för stor throatarea på NGV:n, konstiga flöden i luftburken eller något annat.
sorry... :O)
var inte helt på det klara med att du haft lägre temperatur vid tidigare körningar...
det jag menar är att temperaturen stiger om man kopplar på ngt efter motorn som bromsar flödet,
typ en kraftturbin, eller bara ledskenor.
det verkar vara ett faktum som bekräftas av kurvorna 2 och 3,
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
sorry... :O)
var inte helt på det klara med att du haft lägre temperatur vid tidigare körningar...
det jag menar är att temperaturen stiger om man kopplar på ngt efter motorn som bromsar flödet,
typ en kraftturbin, eller bara ledskenor.
det verkar vara ett faktum som bekräftas av kurvorna 2 och 3,

Då är jag med på noterna.:)

Det är väldigt praktiskt att få ut alla mätvärden i kurvform, det säger betydligt mer än bara massa siffror på rad.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller utan bara helvete :tummenupp
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Här är kompressorverkningsgraden baserad på de mätvärden du skrev ned.
Eta.png
Den stora språnget uppåt vid dryga 40000 rpm tror jag beror på avläsningsfel. I övrigt ser formen på kurvan riktigt rimlig ut och helt tokiga värden heller. Jag håller på att "massera" modellen nu. Det tar lite tid. Hoppas du finner några procent till i spelet mellan hjul och shroud.
/T
/T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej
Här är kompressorverkningsgraden baserad på de mätvärden du skrev ned.
View attachment 411948
Den stora språnget uppåt vid dryga 40000 rpm tror jag beror på avläsningsfel. I övrigt ser formen på kurvan riktigt rimlig ut och helt tokiga värden heller. Jag håller på att "massera" modellen nu. Det tar lite tid. Hoppas du finner några procent till i spelet mellan hjul och shroud.
/T
/T

Hej! Tack för kurvan, det ser ju inte alls tokigt ut det där. Det ska bli spännande att se hur motorn beter sig under kommande test, jag lovar att jag ska ta det lite lugnare med gasandet den här gången. :)

Jag har monterat en extra avgastempsond nu mitt i pipan långt bak så förhoppningsvis kommer den inte läsa av någon eventuell hotspot, jag tog även bort dysan för att hålla temperaturen nere på rimliga nivåer. Det är om inte annat bra för mina nerver, när TOT närmar sig 800°C börjar det rycka lite nervöst i ögonvrån...



För att det ska gå läsa av tempen så skippade jag instrumenteringen med de flimrande röda siffrorna och tog en annan modell istället (den gula) så nu bör det gå se tempen lite enklare.



/Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om tempen på låga varv fortfarande är lite hög finns det en nödlösning så jag kan smälla ihop hojen inför Speed Weekend, nämligen att bygga en laddtrycksstyrd wastegate som dumpar ut lite avgaser på tomgång för att sänka tempen.

Sen när laddtrycket stiger stängs wastegaten (precis bakvänt mot en vanlig m.a.o.) och på full gas är den helt stängd och full effekt nås. Enkelt och genialt, min vän John Wallis kom upp med den idén.:tummenupp
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Om tempen på låga varv fortfarande är lite hög finns det en nödlösning så jag kan smälla ihop hojen inför Speed Weekend, nämligen att bygga en laddtrycksstyrd wastegate som dumpar ut lite avgaser på tomgång för att sänka tempen.

Sen när laddtrycket stiger stängs wastegaten (precis bakvänt mot en vanlig m.a.o.) och på full gas är den helt stängd och full effekt nås. Enkelt och genialt, min vän John Wallis kom upp med den idén.:tummenupp

Hej
Jag skickade en Excel-fil på mail för en stund sedan. Man ser att driftlinjen verkar ligga tämligen OK till. Lite högre nu än förra gången eftersom du nu hade dysan på. Det man borde jagat nu är GG turbinverkningsgraden men det blir ju inte så lätt utan TIT. Hinner du med fler prov i helgen?
/T
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nej då, dom är hur lättlästa som helst. Det är bara på film det blir så där.

Kan du ändra fps på kameran så kan det hjälpa, det verkar som om uppdateringsfrekvensen på led elementen och kamerans fps hamnar i olycklig otakt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej
Jag skickade en Excel-fil på mail för en stund sedan. Man ser att driftlinjen verkar ligga tämligen OK till. Lite högre nu än förra gången eftersom du nu hade dysan på. Det man borde jagat nu är GG turbinverkningsgraden men det blir ju inte så lätt utan TIT. Hinner du med fler prov i helgen?
/T

Tusen tack! Ska kolla igenom den filen ordentligt så fort tid finnes, grafen på kompressorns verkningsgrad var i alla fall intressant. Det känns som att tappet i verkningsgrad jämfört med modellen överensstämmer ganska bra med avgastemperaturen, ska bli väldigt kul att se hur motorn beter sig nu.



Jag håller på pumpa upp dykartuben och ladda batteriet nu, det regnar idag så jag ska försöka stå inne i verkstaden och blåsa avgaserna ut genom porten. Jetdysan är bortkapad då jag inte vill plåga motorn mer än nödvändigt, visst vore det bäst om man kunde jämföra datan rätt av mot förra testet men då TOT steg över 800°C riskerade jag att bränna bort coatingen i motorn.

Kan du ändra fps på kameran så kan det hjälpa, det verkar som om uppdateringsfrekvensen på led elementen och kamerans fps hamnar i olycklig otakt.

Hmm, det borde nog gå på GoPro 3:an, ska kolla om jag hinner. Beror på hur busiga jäntorna är under dagen...:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett test av hojen nyss, tack Blue för tipset med att ändra fps på kameran för nu var flimret borta.:tummenupp

http://youtu.be/WHdJ_mXBzV4

Jag ska sätta mig i lugn och ro ikväll och lägga in alla mätvärden i graferna för att jämföra med tidigare körningar, den nya tempgivaren verkade inte vilja vara med i alla fall då den inte visade en temp över 400°C...

Nu ska jag på barnbio med lilltösen, tjillevipp på er!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här är värdena från testet, avgastempen är fortfarande ett litet frågetecken då den nya mätaren visade helt olika den gamla. Jag har beställt nya bättre tempgivare så jag kan göra ett test till när dom kommer.

 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Bra! bara att köra igång simuleringen av test 3 alltså :). Man ser ju direkt (vid 63800 rpm) att det är ungefär samma T2 som förra gången, kanske t.o.m. lite värre mht den lägre inloppstempen. Jaja...vi får se hur det blir. Jag tänker nu försöka att "tweaka" GG-turbinens verkningsgrad så att ITT som funktion av varvtalet stämmer bättre mellan modell och test och sedan försöka bedöma om det ser rimligt ut. Kompressorverkningsgraden och dess karakteristik ser ju rimlig ut. Dessutom ser den ju ut att repetera mellan förra och detta test. Har den tightare kompressorspel nu?
/T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo nu är spelet 0.25mm tightare än sist, så det känns som att det inte är så kritiskt att ha så tight spel som möjligt.

Jag är inne på att använda siffrorna vid 66.000rpm och räkna om kraftturbinens NGV, sen modifiera NGV:n till de vinklar och areor som jag kommer fram till. För att komma till rätta med karaktären på motorn vid <50% rpm krävs nog en ganska omfattande ombyggnad och då känns det vettigare att köra med den här som den är och bygga en helt ny och kraftigare motor senare.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
När det byggs motorer på mitt jobb läggs det en del möda på inshimsningen av just rotor/shroud, så nog är det viktigt alltid. Jag får se, det kanske visar sig har givit något någonstans. Att motorn blir varm på lägre varvtal är ju som sagt lite svårt att komma ifrån. Det gör väl inget dock, så länge materialen håller.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Här hände det grejer :)
Eta_Test3.png
Det verkar mycket skumt med den höga verkningsgraden vid så låga varvtal. Om man tittar senare i videon så ligger du en stund på ca 35000 rpm. Då är ju tempen betydligt högre (ca 71 C) än vid 37000 rpm (64 C). Undrar om det verkligen är så? "Heat soaking" i motor + givare borde inte vara så här stor. Till detta så verkar ju verkningsgraden sjunkit generellt vid högre varvtal. Man kan ju undra om impellern rubbat vid de lägre varvtalen? Det borde ju varit lite fräschare siffror med tightare spel.
/T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var konstigt, när jag knackar in siffrorna i kalkylbladen så ser det ut ungefär som tidigare bortsett från i tomgångsområdet. Hur kom du fram till att verkningsgraden är lägre på höga varv nu än tidigare?





Något jag däremot reagerade på var att jag nådde 0.4 bar P2 vid 28.600rpm nu jämfört med 32.900rpm vid det tidigare testet, kan det ha att göra med den minskade frigången på kompressorn?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förresten Thomas, du vet att jag körde utan jetdysan idag? Tänkte så du inte missat det och att det ställer till det med simuleringen på något vis.

Edit: Jag kom precis på att utetempen inte alls stämmer då jag stod inne i garaget och körde! Inne var det ca 15°C under testtillfället. Sorry.
 
Last edited:
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top