Gasturbinhoj = JETeskoj!

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
Hej! Nu kunde jag inte hålla mig längre. Brukar va inne och läsa här på forumet ganska ofta men skriver inte mycket...

En fundering. "Åkafortraktframåkarna" (dragracing åkarna) vill ju ofta ha avgasrören pekade bakåt på grund av impulserna från motorn trycker dem åt sidan annars. Inget du tror kan bli ett problem med utblåset på sidan av hojen?

Har jag missat svaret på frågan under trådens gång skyller jag på min dåliga sökförmåga och tråden börjar ju bli ganska lång! :D

Grymt bygge förövrigt! :tummenupp

/ Marcus
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej igen
Nu har jag uppdaterat med senast vunna kunskaper (temp =15 c och Pamb =1012-32=980). Det ser ju nu lite bättre ut vad gäller verkningsgrad. Jag har dessutom lagt in en punkt jag själv försökt att läsa av alldeles i slutet av testet.
Eta_Test3_just.png
Detta visar förmodligen på vikten av att stabilisera pådraget en bra stund innan en avläsning görs, kanske uppåt 1 minut. Man kan se hur T2 faller långsamt när du ligger en stund runt 35000, innan du gör de sista "blipparna" innan du stänger av. Verkningsgraderna under uppvarvningen är förmodligen lite höga, då motorn fortfarande "soakar" temperatur och att T2 blir lite lägre än vad den skulle varit efter en stunds stabilisering.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det där ser ju lite mer lovande ut faktiskt, att det kan göra sån skillnad på resultaten med t.ex. några graders tempskillnad kunde jag inte tro.

Jag körde motorn igen nyss för att testa min teori om att tempsonden sitter i en lokal hotspot, konstigt nog så visar den nya sonden ännu högre avgastemp än den gamla. En svets på oljetanken sprack pga värmeutvidgning så jag fick slå av lite snabbt, efteråt hörde jag att kranen på dykartuben inte var helt stängd så läs inte så mycket in i de temperaturer mätarna visar.

http://youtu.be/ywbVvCOiPKs

Jag ska riva motorn helt och hållet nu och kolla upp spridare osv, jag håller på diskutera med några polare i USA huruvida jag ska blockera en av kanalerna i NGV:n för att testa om det kan påverka tempen åt rätt håll. Jag ska mäta upp NGV:n så fort jag rivit motorn och jämföra totalarean med vad John har i sin motor som bevisligen går mycket bra.

Tjo!:tummenupp
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Ok. Jag tycker dock att det ser ut som om du har en ganska bra driftlinje på gasgeneratorn. Ta inte i för hårt med areaändringen så att du pumpar motorn, kanske då främst vid pådragstransienter. Ta det i små steg. Vi kollar driflinjeändringen lätt i modellen:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nädå, jag skickar dig ett mail med mått och bilder på ledskenorna för att bolla lite idéer innan jag sätter svetsen i dom.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej! Nu kunde jag inte hålla mig längre. Brukar va inne och läsa här på forumet ganska ofta men skriver inte mycket...

En fundering. "Åkafortraktframåkarna" (dragracing åkarna) vill ju ofta ha avgasrören pekade bakåt på grund av impulserna från motorn trycker dem åt sidan annars. Inget du tror kan bli ett problem med utblåset på sidan av hojen?

Har jag missat svaret på frågan under trådens gång skyller jag på min dåliga sökförmåga och tråden börjar ju bli ganska lång! :D

Grymt bygge förövrigt! :tummenupp

/ Marcus

Tackar!:)

Det blir en pipa åt varje sida så det är lugnt, röret jag har nu är bara för att styra iväg avgaserna åt något håll medan jag testar ut gasproducern utan kraftturbinen påkopplad.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du fläppen, kan inte du fixa ett jobb på Gkn åt johansson.
Dels kommer denna grabben till sin rätt, dels kommer min polare 70 mil närmare mig.

Nu meckar han fjärrvärme panna. Något överkvalificerad i mitt tycke.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Vilket tryck det är i tråden numera:). För mej som inte är ingenjör, så börjar det bli lite svårt att hänga med numera. T vet jag vad det är, för det dricker jag dagligen, P2 och P4 är ju radiokanaler och systrarna graaf vet jag vilka dom är. Annars är jag ganska lost:). Hoppas att du fixar en "Gasturbines for dummies" så man kan hänga med.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vilket tryck det är i tråden numera:). För mej som inte är ingenjör, så börjar det bli lite svårt att hänga med numera. T vet jag vad det är, för det dricker jag dagligen, P2 och P4 är ju radiokanaler och systrarna graaf vet jag vilka dom är. Annars är jag ganska lost:). Hoppas att du fixar en "Gasturbines for dummies" så man kan hänga med.

Det är egentligen pisse-lätt. T är temperatur och P är tryck, siffrorna står för var i motorn det mäts. Kolla bilden här så förstår du nog bättre, P2 som jag nämner lite nu och då är alltså tryck efter kompressorn.:tummenupp



Tjo!
/Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter en lång dag på jobbet längtandes efter att få komma hem och riva gasturbinen så var det äntligen dags, nu skulle det bli spännande att se hur motorn ser ut inuti efter flera minuter på fullgas med onödigt höga temperaturer.



Det ser ju faktiskt riktigt bra ut! Till och med coatingen sitter kvar även om den blivit lite missfärgad, och förångningsrören som är i 316 rostfritt (snikkvalitet) verkar klara av misshandeln bra.

Ledskenorna då? Dom fick jag av Elffors och är i prima SS2368, det behövs då dom är de mest utsatta bitarna i hela motorn med inloppstemperaturer på ca 1000°C som mest. Dom är lika vassa som när dom var nya, bra skit det här!:tummenupp



Brännkammaren är också i mycket bra skick, varken sprickor eller missformade väggar någonstans.



Turbinhjulet har lite koksad olja längst in på bladen, antagligen så läcker det lite olja förbi axeltätningen. Inga problem med heat soak då blåneringen slutar vid första lagret, mycket bra.



Jag tog loss spridarringen och testade den med gasol för att se om några spridare satt igen, alla spridare flödar men två lite mindre än resten (syns på höjden på lågan) så dom ska jag rengöra senare.



Och nu till det vi alla väntat på, att mäta throatarean på ledskenorna!



Jag tror äntligen att jag hittat felet som ger de höga avgastemperaturerna, throaten mäter 10mm x 19mm vilket ger en total area på 34.2cm2. Om jag drar bort arean för luftstartspridaren så blir totalen 33.7cm2. Inte direkt nära de 31.6cm2 som motorn är beräknad för...:gnissla



Jag ska klura lite på om jag kan göra en nödlösning genom att plugga igen en av kanalerna, då skulle jag nå 31.8cm2 vilket är mer eller mindre perfekt. Min polare i Australien kör med 31.6cm2 och han har dryga 150°C lägre tomgångstemperatur, så det ska bli spännande att testa efter att ha åtgärdat felet.:)

Tjo!
/Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
satan va nice att du har hittat ett troligt fel som du kommer kunna åtgärda utan att behöva tänka om allt!

Hoppas du får Rätt area snart! :D :fyllisar

Vi får se vad jag kommer fram till, det finns lite andra saker som också kan vara orsaken t.ex. felaktiga vinklar på turbinvingarna osv så än är det inte helt spikat vad felet är.

Tack för infon:tummenupp. Det är jätte intressant att följa ditt projekt:)

Kul att du tycker det!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nya rön på felfinnarfronten, jag verkar ha fått tag i fel sorts turbinhjul när jag byggde motorn. Jag jämförde profilen med en reservturbin som jag köpt från polaren i Australien och den jag kört med är "clipped" eller vad fan det heter.



Exducern är nedslipad så utloppsvinkeln på bladen är endast ca 30° jämfört med reservturbinens ca 45°, det gör en jäkla skillnad på hur mycket effekt turbinen kan ta upp det! För att kompensera det så krävs mer värme för att kunna driva kompressorn, vilket är ungefär vad som verkar ha hänt.



Jag väntar på svar från polaren nu om vilken exducervinkel det är på hans motor, om det här är felet så kommer det vara lättfixat då det bara är att byta turbinhjul rätt av utan att behöva bearbeta något alls.:tummenupp

Imorgon drar jag på puss&kram-helg med fästmön i Åre, känns som att jag kommer kunna ha tankarna på annat än gasturbiner nu när jag hittat det här.:)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Nya rön på felfinnarfronten, jag verkar ha fått tag i fel sorts turbinhjul när jag byggde motorn. Jag jämförde profilen med en reservturbin som jag köpt från polaren i Australien och den jag kört med är "clipped" eller vad fan det heter.



Exducern är nedslipad så utloppsvinkeln på bladen är endast ca 30° jämfört med reservturbinens ca 45°, det gör en jäkla skillnad på hur mycket effekt turbinen kan ta upp det! För att kompensera det så krävs mer värme för att kunna driva kompressorn, vilket är ungefär vad som verkar ha hänt.



Jag väntar på svar från polaren nu om vilken exducervinkel det är på hans motor, om det här är felet så kommer det vara lättfixat då det bara är att byta turbinhjul rätt av utan att behöva bearbeta något alls.:tummenupp

Imorgon drar jag på puss&kram-helg med fästmön i Åre, känns som att jag kommer kunna ha tankarna på annat än gasturbiner nu när jag hittat det här.:)

Oj det verkar ju var en "big fish" du fångat där. Det kommer nog att göra en del. Jag skickade lite prylar på mail för några minuter se'n. Ha det i helgen nu!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Oj det verkar ju var en "big fish" du fångat där. Det kommer nog att göra en del. Jag skickade lite prylar på mail för några minuter se'n. Ha det i helgen nu!

Helt klart, vi har spånat lite om huruvida förångningsrören flödar lite klent men det har känts som att det är något större problem som ligger bakom det hela. Det här känns som ett stort problem.:)

Jag kollar mailen ögonabums, ha en bra helg du med så hörs vi!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det spånas för fullt bland mina jet-vänner runt världen nu, senaste teorin är att det kan vara den böjda jetpipan som ställer till det för mätsonderna (väldigt olika tempvärden beroende på var sonden sitter) så jag ska plocka bort bakhjulet och testa att blåsa jetstrålen rätt bak genom en kort dysa istället för åt sidan som tidigare.

Jag ska även byta ut förångningsrören mot nya i lite värmetåligare ss2348 (316L) som jag ska pressa "gälar" på för att ge bränsledimman en krångligare väg att färdas genom rören, det borde maximera värmeöverföringen till fotogenet och förhoppningsvis ge en effektivare förbränning och därigenom sänka avgastempen lite.

I väntan på rörbeställningen ska jag fortsätta med tillverkningen av en bakkåpa, kommer inget annat i vägen ska jag göra ett ryck med det i morgon kväll.:tummenupp

Tjo!:)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Det spånas för fullt bland mina jet-vänner runt världen nu, senaste teorin är att det kan vara den böjda jetpipan som ställer till det för mätsonderna (väldigt olika tempvärden beroende på var sonden sitter) så jag ska plocka bort bakhjulet och testa att blåsa jetstrålen rätt bak genom en kort dysa istället för åt sidan som tidigare.

Jag ska även byta ut förångningsrören mot nya i lite värmetåligare ss2348 (316L) som jag ska pressa "gälar" på för att ge bränsledimman en krångligare väg att färdas genom rören, det borde maximera värmeöverföringen till fotogenet och förhoppningsvis ge en effektivare förbränning och därigenom sänka avgastempen lite.

I väntan på rörbeställningen ska jag fortsätta med tillverkningen av en bakkåpa, kommer inget annat i vägen ska jag göra ett ryck med det i morgon kväll.:tummenupp

Tjo!:)

Tillbaka igen...själv sitter jag hemma och är förkyld. När det gäller dysan så låt dig inte luras av att det blir kallare om du har et kortare rör, rakt och med samma dysdiameter. Du kommer ju att bli av med en del förluster när du tar bort kröken. Detta har du nog koll på i.o.f.s. Du skulle ju kunna borra 10-12 hål runt om i utloppsröret och sedan täcka alla med plåt (ungefär som en stor slangklämma) som lämnar endast ett hål öppet för mätproben eller till och med lämna alla hålen öppna bara under en körning. Då kan du ju eller någon polare sätta i och rycka ur proberna ganska snabbt. Det gör ju inget att det läcker ut lite om det är enbart tempprofilen som skall mätas.
Hörs
/T
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Elände att du dragit på dig en förkylning, hoppas du kryar på dig. Det blir nog inte kallare med en "rak" dysa men det lär kunna bli jämnare temp i pipan jämfört med en böj där det säkert kan diffa lite mellan ytter- och innerradie osv.

Jag ska testa tempsonderna i en härdugn mot en referensmätare i 700°C för att se hur mycket mina sonder felar, alternativet just nu är att köpa en Autometer-mätare som ska vara bra men jag vill gärna se att mina är kassa innan jag slänger ut drygt 2 papp på en ny tempmätare...



I väntan på ett rör SS2348 som ska bli nya förångningsrör så fortsatte jag pysslet med att tillverka en bakkåpa till motorcykeln, jag hade ju gjort en stomme tidigare bara för att testa fram stuket så nu var det bara resten kvar...:)



Som ni ser så är det inte direkt samma deluxe-approach som Svarthålet Racing hade med sitt kåpbygge, men det är lite enklare för mig då min kåpa är betydligt mindre än deras. Jag har inte direkt tid att lägga hela min själ på detta heller då motorbygget har betydligt högre prio som ni kanske förstår.



Några timmar senare hade jag sågat ut och limmat fast styrofoambitar på skelettet, då var det dags att skita ner sig på allvar genom att börja slipa ner eländet. En Scotchbrite-skiva på vinkelslipen biter bra för grovslipningen och sen var det bara att fortsätta med sandpapper.



Nu hade klockan blivit midnatt så det var dags att blåsa av sig det värsta slipdammet och göra kväll, idag var jag förbi på Jula och köpte spackel så om beredskapstelefonen är tyst imorgon så kan jag lägga några timmar till på slipningen.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top