_Johansson_
Storfräsare
Idag var jag och hämtade ut material för tillverkningen av nya och förhoppningsvis bättre förångningsrör, tidigare hade jag helt raka rör utan någon radie där laddluften och bränslet åker in och nu vill jag testa en ny design med en inloppsradie och en variant på de välkända ( ) Jackson D-sticks där luft/bränsleblandningen får en liten labyrint att leta sig genom.
-"Å vafan är det där då?"
Jo det ska jag tala om, det är början på en jigg för att göra just radieinloppet och labyrinten!
Här är alla delar till jiggen och ett knippe tillkapade ss2348 rör, själva labyrinten kommer bestå av fyra instansade hack i rören.
Undersidan av jiggen, en M12 låsskruv används för att justera höjden på röret när radien ska pressas. Mina rör ska vara 100mm långa från översidan på inloppsradien till röränden men med justermånen kan jag testa lite längre eller kortare rör senare om det visar sig behövas.
Första teströret tillverkat! Här ser ni tydligt instansningarna som ger turbulens i röret och ger bränslet mer tid att förångas totalt innan det blåser ut i brännkammaren, en lite för liten inloppsradie som ska göras större på de riktiga rören. Blir nog bra det här!
Tjo!
-"Å vafan är det där då?"
Jo det ska jag tala om, det är början på en jigg för att göra just radieinloppet och labyrinten!
Här är alla delar till jiggen och ett knippe tillkapade ss2348 rör, själva labyrinten kommer bestå av fyra instansade hack i rören.
Undersidan av jiggen, en M12 låsskruv används för att justera höjden på röret när radien ska pressas. Mina rör ska vara 100mm långa från översidan på inloppsradien till röränden men med justermånen kan jag testa lite längre eller kortare rör senare om det visar sig behövas.
Första teströret tillverkat! Här ser ni tydligt instansningarna som ger turbulens i röret och ger bränslet mer tid att förångas totalt innan det blåser ut i brännkammaren, en lite för liten inloppsradie som ska göras större på de riktiga rören. Blir nog bra det här!
Tjo!