Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tusen tack! :Bugar

Om det är någon som har facebook så släng gärna upp en länk där också, då jag av princip vägrar skaffa det så är det enda sättet för mig att kommunicera med omvärlden telefonsamtal och inlägg i mina byggtrådar...:gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyrdubbelt röstat och delat! :tummenupp
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tusen tack! :Bugar

Om det är någon som har facebook så släng gärna upp en länk där också, då jag av princip vägrar skaffa det så är det enda sättet för mig att kommunicera med omvärlden telefonsamtal och inlägg i mina byggtrådar...:gnissla

Redan gjort! :tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Röstat å delat åter igen!

Och även denna gång frågade sambon om jag vet att jag delar spam på facebook.:va:va
Kvinnor!:7peta:fakta (Ja vissa iaf:banana)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nya keramiska kullager köpta med rostfria korgar som förhoppningsvis tål värmen lite bättre, när den värsta förkylningen lagt sig ska jag börja klura på oljesprutet i växellådan för att kyla lager och drev. :snuvig



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är man anmäld till årets Speed Weekend med hojen!:banana

Bara att bita ihop och bygga klart eländet då, jag räknade på den drevning som sitter på och den är god för 280km/h plus lite till när jag får på ett dubbat bakdäck så det lär inte vara den som sätter stopp i alla fall. Når jag 200-klubben så är jag nöjd med tanke på att det är första tävlingen.

Fan, jag är nöjd bara jag kommer i mål på första tävlingen.:D
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Alltså hittils har jag bara tyst & maniskt följt detta bygge från start (och röstat såklart) men nu går d inte längre! Tappa datorn i golvet av garv när jag kolla web-tv klippet, "Först måste man ha en grävmaskin..." :D :D :D Du är ju f-n kung alltså :rock
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul du gillar bygget!:)

Inte lätt att stå och svamla framför en kamera, trots att det hunnit bli några minuter i etern vid det här laget vänjer man sig aldrig...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tillbaks till väsentligheterna. :)

Nu var det dags att ta tag i växellådan till hojen, dimsmörjning fungerade ju inte alls så nu blir det deluxe med oljesprut rätt in i lagren. Först gatt jag svarva ett spår för en kolvringstätning så inte oljan läcker ut i avgasröret.



Med det gjort så tog jag tag i nästa potatis, att göra ett oljemunstycke för att spruta en 1mm grov oljestråle in i vardera kullager på axeln där kraftturbinhjulet sitter.



Svarvat, borrat och silverlött på plats!



Här ser ni hur det sitter, precis som på galanta damer så är det ett hål där bak också.



Nu kvarstår ett problem, hur ska oljan ta sig från lagerhuset och tillbaka till oljetanken? Jooo, genom att fräsa ett dränagespår i det bakre lagersätet såklart!



Här ser ni hur spåret mynnar ut under lagerbanan precis bakom pinjongen till växellådan.



Nu är jag ungefär halvvägs genom modifieringen av växellådan, nästa projekt blir att göra ett oljemunstycke som sprutar in olja direkt där kuggdreven möts. Dreven kommer varva så innihelvete att det inte funkar med våtsump, centrifugalkraften slänger av oljan så det enda som funkar är att tvinga in olja dit den behövs.



Och en bonusbild från ÖP.:D



Tjo!:)
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top